۵۶ درصد از عشایر خراسان شمالی از آب پایدار بهره مند شدند    

بجنورد-ایرنا- مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی با بیان اینکه اکنون ۵۶ درصد از جمعیت عشایر استان از آب پایدار بهره‌مند هستند گفت: سه طرح بزرگ برای پایدارسازی تامین آب آشامیدن مورد نیاز عشایر در دست اجرا است. 

رضا روشن ضمیر روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: طرح های آبرسانی پایدار به مناطق عشایری استان به وسیله ۶ پیمانکار در دست اجرا و این اداره کل ۷۵ میلیارد ریال به پیمانکاران بدهکار است.

وی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل فاز اول طرح های آبرسانی پایدار به عشایر این استان هزینه کرد که تا کنون ۷۵۰ خانوار از مزایای آن بهره مند شدند و همچنین ۱۴۰ میلیارد ریال اوراق بهادار برای پرداخت طلب پیمانکار یکی از این طرح های آبرسانی پایدار اختصاص یافت.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی افزود: فاز اول ۲ طرح آبرسانی پایدار به عشایر استان در ۲ سال گذشته اجرا و بهره برداری شد و اکنون فاز دوم طرح های فوق الاشاره و یک طرح راکد هم در دستور کار و اجرا است.

وی درباره اجرای پروژه های آبرسانی پایدار به مناطق عشایری گفت: برای تامین آب پایدار عشایر اکنون ۱۳ طرح شامل سه پروژه بزرگ و ۱۰ ریز پروژه در دست اجرا است این طرح ها در مناطق عشایری [دشت گلیل شیروان با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی، جیرانسو شهرستان سملقان با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی و میان دشت شهرستان های اسفراین و بام و صفی آباد با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا است.

روشن ضمیر افزود: برای این طرح ها تا کنون ۵۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است و برای تکمیل این طرح ها ۶۷۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که در این باره در سفر رییس سازمان امور عشایر ایران به استان قول مساعد تامین اعتبار ملی در سال جاری و آتی داده شد.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی با بیان اینکه در دور اول سفر رییس جمهور به استان ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی سیار و پایدار به عشایر استان مصوب شد گفت: تاکنون ۱۷۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است و تخصیص مابقی اعتبار مصوب در دست پیگیری است.

وی خاطرنشان کرد: در سفر دولت به استان در مجموع ۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال برای عشایر استان مصوب شد که از این میزان اعتبار یکهزار میلیارد ریال برای مرمت و نگهداری راه های عشایری و خرید ماشین آلات راهسازی و ۶۰۰ میلیارد ریال برای آبرسانی پایدار و سیار عشایری و ۵۵۰ میلیارد ریال برای تکمیل بند خاکی میاندشت اسفراین و ساماندهی استقرارگاه ها و آموزش و ترویج و بهره بری عشایر در طی سه سال مصوب شد.

روشن ضمیر با اشاره به اینکه با محقق شدن این اعتبار تا پایان سال مالی ۱۴۰۳ پروژه های آبرسانی و راه سازی در راستای عمران و آبادانی مناطق عشایری تکمیل و بهره برداری کامل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی ۶ هزار و ۲۵۰ خانوار عشایری با حدود ۳۰ هزار جمعیت دارد و این قشر ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد از صنایع دستی استان را تولید و تامین می کنند.

خراسان شمالی بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha