۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۳۷
کد خبر: 85479424
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تجلیل از ۵۸ دانش‌ آموز برگزیده علمی و پژوهشی در بیرجند

۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۷:۳۷
کد خبر: 85479424
تجلیل از ۵۸ دانش‌ آموز برگزیده علمی و پژوهشی در بیرجند

بیرجند - ایرنا - ۵۸ دانش‌ آموز که در چهارمین جشنواره علمی و پژوهشی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی کشور رتبه‌های نخست تا سوم استانی و منتخب کشوری را کسب کردند، با حضور جمعی از مسوولان در بیرجند تجلیل شدند.

به گزارش ایرنا، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی روز پنجشنبه در مراسم تجلیل از دانش‌آموزان برتر استانی و منتخبان کشوری این مسابقات گفت: خراسان جنوبی دارای پیشینه طولانی در علم و پژوهش است به طوری که از ۱۲ پدر علم شناخته شده در کشور، هفت نفر زادگاهشان در بیرجند و این استان است که مسئولیت ما را در زمینه سازی علمی و شکوفایی استعدادهای دانش‌ آموزان سنگین‌تر می‌کند.

سید مهدی نبوی ثالث افزود: اکنون وظیفه داریم برای تکوین و تعالی پیوسته هویت دانش آموزان به ویژه در بُعد علمی زمینه سازی کنیم؛ اگر شما نگاهی به دکترین تعلیم و تربیت ایران داشته باشید رسالت را در این زمینه موقعیت شناسی و موقعیت آفرینی دانستند.

وی گفت: نقطه شروع پژوهش پرسش است لذا نظام‌های تعلیم و تربیت باید به همان اندازه که برای پاسخ‌های آماده و حتی بیشتر ارزش قائل هستند برای پرسش‌های بچه‌ها ارزش قائل شوند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی اظهار کرد: اگر می‌خواهیم پژوهشگران فردا را تربیت کنیم باید پرسشگران امروز را دریابیم.

وی گفت: پژوهش‌سرا از موقعیت‌هایی است که باید آن را به درستی بشناسیم و در آن موقعیت‌های گوناگونی را برای دانش آموزان ایجاد کنیم.

نبوی با اشاره به اینکه ۱۲ پژوهش‌سرا در خراسان جنوبی دایر است افزود: از این تعداد ۹ پژوهش‌سرا از جمله پژوهش‌سرای جابر بن حیان بیرجند جزو پژوهش‌سراهای برتر کشور هستتند.

وی گفت: تلاش کردیم هر آنچه موقعیت در کتاب‌های درسی برای دانش آموزان ایجاد نشده است را از طریق پژوهش‌سرا ایجاد کنیم لذا باید زمینه ساز شکل گیری وجود بچه‌ها باشیم، آن زمان می‌توانیم ادعا کنیم برای ایران قوی مردان و زنان قوی تربیت کردیم.

۵۸ دانش‌ آموز برگزیده علمی و پژوهشی در بیرجند تجلیل شدند

مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی جابر بن حیان بیرجند هم در این مراسم گفت: تحقیق و پژوهش برای دانش‌ آموزان ضروری است و پژوهش‌محوری در مدارس سبب می‌شود دانش‌ آموزان مهارت‌های تفکر همچنین واکاوی تبیین مسائل و آزمون فرضیه‌ها را بیاموزند.

طاهره پنجابی افزود: برنامه‌های پژوهشی باید در سنین پایین جامعه مورد توجه باشد تا کودکان و نوجوانان با چگونه فکر کردن و یافتن راه حل برای پاسخ مساله آشنایی پیدا کنند.

مدیر پژوهش‌سرای دانش‌آموزی جابر بن حیان بیرجند عنوان کرد: مهمترین رسالت پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی شناسایی و فراهم آوردن زمینه رشد و هدایت استعدادها، پرورش خلاقیت‌های فردی و گروهی، گسترش فرهنگ مطالعه و تحقیق و پژوهش در بین آنان است.

وی گفت: امسال چهارمین جشنواره علمی پژوهشی پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی کشور با هدف تقویت و تعمیق فرهنگ مطالعه، تحقیق و پژوهش فردی و گروهی و تقویت کار گروهی در سه مرحله منطقه‌ای، استانی و کشوری برگزار شد.

پنجابی یادآور شد: این جشنواره در ۱۱ عنوان مسابقه نانو، آزمایشگاهی، سلول‌های بنیادی، رباتیک و هوش مصنوعی، کد نویسی، نجوم، ادبیات، گیاهان دارویی، حمل و نقل پیشرفته، انرژی نوین و زیست فناوری برگزار شد.

وی با بیان اینکه هفت هزار دانش آموز زیر پوشش این مجموعه قرار دارند افزود: جایگاه پژوهش در پیشرفت جامعه به اندازه‌ای اهمیت دارد که باید با هدف گسترش فرهنگ پژوهش‌محوری در بین آینده‌سازان کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha