۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۱۲
کد خبر: 85481728
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اهدای عضو در یزد نجات بخش جان یکهزار و ۲۰۰ بیمار نیازمند شد

یزد- ایرنا- رئیس اداره فراهم آوری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به فعالیت مرکز اهدای عضو از سال ۹۲ در استان گفت: در این مدت، اهدای اعضای بدن ۴۰۰ بیمار مرگ مغزی، جان یکهزار و ۲۰۰ بیمار نیازمند را نجات داد.

دکتر "محمد پورشمسی" روز دوشنبه به مناسبت روز اهدای عضو ، اهدای زندگی (۳۱ اردیبهشت ماه ) افزود: در این مدت کوچکترین فرد اهدا کننده ۱۰ ماهه و بزرگترین فرد ۸۰ ساله بوده است.

وی با بیان اینکه سالجاری ۹ مورد اهدای عضو در استان به ثبت رسید اظهار کرد: نیمی از اهداکنندگان عضو تصادفی و نیمی هم شامل افرادی که دچار خونریزی ، سکته مغزی و ایست قلبی بودند، هست.

پورشمسی با بیان اینکه اهدا عضو در بیمارستان شهید رهنمون یزد انجام می شود افزود: همچنین پیوند کبد و کلیه در بیمارستان شهید صدوقی و قلب هم در بیمارستان افشار صورت می گیرد.

رئیس اداره فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: ۷۰ درصد خانواده‌های افراد مرگ مغزی در استان به اهدای اعضای بدن عزیزان خود رضایت می دهند که این رقم با میانگین کشوری برابر است.

وی تعداد بیماران نیازمند به عضو پیوندی در کشور را سالانه بیش از ۲۵ هزار نفر بیان کرد و یاداور شد: روزانه هفت تا ۱۰ نفر بیمار نیازمند پیوند در کشور جان خود را از دست می دهند.

پورشمسی تاکید کرد: هشت عضو اصلی بدن از جمله کبد، کلیه، قلب و ۵۳ مورد عضو غیر اصلی از جمله تاندون، از یک فرد دچار مرگ مغزی شده می‌تواند اهدا شود و افراد زیادی را از معلولیت و مرگ نجات دهد.

رئیس اداره فراهم آوری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به این که مرگ مغزی غیر قابل بازگشت است و بازگشت فردی که مرگ مغزی شده غیر ممکن است، خاطر نشان کرد: در ایران نیز خیلی سخت گیرانه بحث مرگ مغزی پیگیری می‌شود و حداقل چهار متخصص ذی‌صلاح بعد از انجام تست‌های سختگیرانه بالینی و پاراکلینیکی این امر را تایید می‌کنند و نهایتا پزشک قانونی مستقر مرگ را تایید می‌کند؛ ‌از این‌رو وقتی مرگ مغزی توسط واحد فناوری پیوند اعضاء در دانشگاه‌ها تایید می‌شود، مردم اطمینان کنند که قطعا تمام جوانب مربوطه راجع به برگشت ناپذیر بودن فرایند مرگ مغزی طی شده است.

وی اضافه کرد: تایید مرگ مغزی با دقت و وسواس خاصی توسط یک تیم متخصص اعلام می شود و از سویی‌یک بیمار مرگ مغزی تا پایان فرآیند تایید مرگ مغزی چندین بار معاینه می‌ شود.

رئیس اداره فراهم آوری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در مورد اینکه بعد از اثبات مرگ مغزی چقدر فرصت برای پیوند عضو است گفت: از زمانی که فردی دچار مرگ مغزی می شود چون کنترل مغز از روی قلب و ریه های برداشته می شود و ضربان قلب و تنفس کاملا وابسته به دستگاه است بنابر این در این وضعیت زمانی مشخصی را نمی توان تایید کرد زیرا هرلحظه امکان ایست قلبی وجود دارد.

وی ادامه داد: اهدای عضو حتما با رضایت اولیای دم صورت می گیرد حتی اگر فرد در زمان حیات نسبت به کارت اهدای عضوی اقدام کرده باشد.

رئیس اداره فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: هم استانی ها می‌توانند با مراجعه به سایت کشوری ehda. Center ، ارسال کد ملی خود به سامانه پیامکی ۳۴۳۲ و یا با با مراجعه به بیمارستان شهید رهنمون بخش پیوند نسبت به دریافت کارت اهدا عضو اقدام کنند.

استان یزد نسبت جمعیت خود، رتبه نخست اهدای عضو کشور را در سالجاری دارد.

این استان یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha