توضیح وزیر علوم در مورد تاخیر در انتشار فراخوان جذب اعضای هیات‌علمی

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فراخوان جذب اعضای هیات‌علمی از سال گذشته با تایید دو سازمان برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی و به این دلیل با کمی تاخیر در زمان متداول منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، بسیاری از دانش‌آموختگان مقطع دکتری رشته‌های مختلف علاقه‌مند به جذب به عنوان استاد دانشگاه هستند. دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی نیز با افزایش ظرفیت‌ها، تاسیس رشته‌های جدید همچنین بازنشستگی اعضای هیات‌ علمی قبلی، هر ساله برای تکمیل استادان خود از طریق مرکز جذب اعضای هیات‌ علمی فراخوان جذب را اعلام می‌کنند.

جذب اعضای هیات‌علمی معمولا در سال دو بار (اردیهشت یا خرداد و آذر یا دی) با فراخوان از سوی مرکز جذب اعضای هیات‌علمی وزارت علوم انجام می‌شود. این فراخوان سال گذشته نیز از اردیبهشت به تیر موکول و یک دوره نیز در دی ماه اعلام شد. فراخوان جذب اعضای هیات علمی در سال گذشته یکبار شهریور و بار دیگر در بهمن منتشر شد.

هیأت عالی جذب در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مسئول نظارت بر عملکرد هیأت‌های مرکزی جذب و هیات‌های اجرایی جذب در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بوده و مرجع رسیدگی به شکایات دریافتی از عملکرد هیات‌های اجرایی در زمینه تخلفات، تندروی، مسامحه‌کاری و اعمال تبعیض در بررسی پرونده‌ها است.

وزیر علوم در مورد انتشار فراخوان جذب اعضای هیات علمی در سال جاری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا اظهار داشت: تاریخ دقیق اعلام فراخوان اعضای هیات علمی را معاونت آموزشی وزارت علوم می‌داند.

محمدعلی زلفی‌گل توضیح داد: به طور کلی از سال گذشته اجازه فراخوان‌ اعضای هیات علمی را با دو امضا یکی از مدیر سازمان امور اداری و استخدامی و دیگری از رییس سازمان برنامه و بودجه منتشر می‌کنیم تا وقتی فراخوان را دادیم و افراد بعد از طی مراحل به عنوان عضو هیات‌علمی پذیرفته شدند، به‌سرعت استخدام شوند و مشکلی برای استخدام نباشد. یعنی همه موارد جذب اعضای هیات علمی در دانشگاه‌ها نقطه به نقطه توسط سازمان امور اداری و استخدامی بررسی و تایید و بعد فراخوان برای آن موقعیت شغلی استادی منتشر می‌شود.

وی در مورد پرونده‌های جذب اعضای هیات‌علمی که از سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هنوز تعیین تکلیف نشده است، گفت: وضعیت اکثر این پرونده‌ها مشخص شده است، ولی ممکن است روند رسیدگی به برخی پرونده‌ها به دلیل ارسال نشدن تاییدیه صلاحیت‌ از برخی مراجع ذی‌صلاح طولانی‌تر شود. این موضوع ناشی از سهل‌انگاری دانشگاه‌ها نیست و بعضی به دلیل تاییدیه‌های مراجع مختلف است.

توضیح وزیر علوم در مورد تاخیر در انتشار فراخوان جذب اعضای هیات‌علمی

نگاهی به روند جذب اعضای هیات‌علمی

فرایند جذب اعضای هیات علمی با فراخوان آغاز می‌شود، متقاضیان وارد درگاه مدنظر شده دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کرده و مدارک خود را در آن بارگذاری می کنند. با پایان یافتن فراخوان، هر دانشگاهی متقاضیان همان دانشگاه را غربالگری اولیه می‌کند و برای بررسی جدی‌تر به دانشکده ها ارجاع می‌دهد.

سپس کارگروه‌های جذب دانشکده ها طبق قوانین، پرونده‌ها را بررسی کرده و بعد از امتیازدهی با افرادی که امتیاز بیشتری کسب کرده‌اند، جلسه مصاحبه را تنظیم و نفرات برتر را به هیات اجرایی جذب دانشگاه معرفی می کند، در این هیات ۳ نفر اول مربوط به هر ظرفیت به ترتیب اولویت تعیین شده و این افراد در مرحله بعد به هیات مرکزی جذب اعضای هیات علمی ارجاع و در این هیات، انتخاب اصلی دانشگاه بررسی شده و در صورت تایید، دانشگاه می تواند حکم فرد مورد نظر را به عنوان عضو هیات علمی صادر کند.

اعضای هیات علمی ابتدا به صورت پیمانی جذب و بعد به رسمی آزمایشی و رسمی تبدیل وضع می‌شوند. کارنامه علمی اعضای هیات‌علمی بعد از جذب به صورت سالانه بررسی می‌شود. سقف همکاری اعضای هیات علمی پیمانی حداکثر ۵ سال است و بعد از آن باید با تحویل پرونده خود به دانشگاه، به رسمی آزمایشی تبدیل شوند. دانشگاه هم موظف است پرونده را بررسی کرده و در شرایط خاص امکان ادامه دادن ۵ سال دوره پیمانی وجود دارد که توسط هیات امنای دانشگاه به مدت محدودی قابل تمدید است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha