آغاز پایش گونه‌های غیربومی و مهاجم لاک‌پشت گوش قرمز و حلزون آچاتینا در استان مرکزی

اراک - ایرنا - رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان مرکزی از اجرای طرح پایش و جمع‌آوری گونه‌های غیربومی و مهاجم لاک‌پشت گوش قرمز و حلزون آچاتینا فولیکا در سطح استان خبر داد.

به گزارش ایرنا، مازیار شریفی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در اراک، افزود: حلزون غول پیکر آفریقایی یا همان آچاتینا فولیکا یک‌گونه غیربومی و مهاجم است که از طرف برخی افراد سودجو و با هدف بهره‌برداری اقتصادی به افراد ناآگاه فروخته می‌شوند، که در نهایت به دلیل عدم صحت موضوع درآمدزایی، عدم دانش و توان فنی در پرورش دهندگان، این گونه در طبیعت رها شده و گونه‌های بومی را به مخاطره می‌اندازد.

وی بیان کرد: لاک‌پشت گوش قرمز، گونه‌ای لاک پشت آب شیرین بومی جنوب آمریکا و شمال مکزیک است که متاسفانه مراکز تکثیر و پرورش غیرمجاز آن بدون اخذ مجوز از محیط زیست در حال رشد است، این لاک‌پشت اثرات زیانباری بر زیستگاه‌های ایران دارد که از جمله می‌توان به رقابت با لاک پشت‌های بومی، انتقال انگل‌هایی که خود به آنها مقاومت دارد به لاک پشت‌های بومی، تاثیر مخرب بر بی‌مهرگان و گیاهان تالابی و ایجاد مشکل در امر صید و صیادی در منابع آبی اشاره کرد.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: این گونه مهاجم سه بار در سال جفت‌گیری می‌کند و هر بار حداقل ۲۰ تخم می‌گذارد، سرعت بالای تکثیر، قدرت تهاجمی و مخرب این گونه را تشدید می‌کند و اینگونه از نظر مهاجم بودن به اندازه تیلاپیا، راکون و میمون رزوس خطرناک است.

شریفی از شهروندان خواست، در صورت مشاهده هرگونه تلخف در این خصوص موضوع را از طریق شماره ۱۵۴۰ اطلاع دهند.

استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن در ناحیه مرکزی ایران، بین سلسله کوه‌های زاگرس و کویر مرکزی از آب و هوای متنوعی متاثر از اقلیم‌های متنوع برخوردار است.

در این استان مناطق حفاظت شده هفتاد قله اراک و الوند خمین، پناهگاه‌های حیات وحش جاسب دلیجان و راسوند شازند و اثرطبیعی ملی غار نخجیر دلیجان، با وسعت ۱۳۲ هزار و ۲۳۸ هکتار که حدود ۵.۴ درصد مساحت استان می‌شود، به عنوان ذخیره‌گاه‌های زیستی تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha