۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۵۰
کد خبر: 85482427
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اعضای بدن یک سوم بیماران مرگ مغزی در قزوین اهدا شد

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۶:۵۰
کد خبر: 85482427
اعضای بدن یک سوم بیماران مرگ مغزی در قزوین اهدا شد

قزوین - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین گفت: ۳۵ مرگ مغزی سال گذشته در استان ثبت شد که از این تعداد ۱۰ مورد معادل یک سوم اعضای بدن خود را به بیماران نیازمند اهدا کردند.

عبدالله کشاورز روز یکشنبه در نشستی با اصحاب رسانه استان قزوین که به مناسبت گرامی داشت روز ملی اهدا عضو در سالن جلسات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: مهم ترین موضوع در اهدا عضو رضایت‌گیری از خانواده های اهداکنندگان است که این کار توسط معاونت درمان به همراه انجمن اهدا عضو ایرانیان صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه هزینه مراسم ترحیم متوفی اهخدای کننده عضو پرداخت و یک قطعه قبر نیز اهدا می شود، ادامه داد: ۹ مورد پیوند موفق در سال گذشته انجام شد و در سال جدید نیز ۶ مورد شناسایی صورت گرفته که ۲ مورد منجربه پیوند شده است.

کشاورز تصریح کرد: تشخیص و تایید مرگ مغزی براساس ضوابط آیین‌نامه اجرایی هیات وزیران توسط چهار پزشک متخصص نورولوژی، جراح مغز و اعصاب، داخلی و یک متخصص بیهوشی‌ صورت می‌گیرد.

به گفته این مسوول، زمانی می توانیم بگوییم مرگ مغزی صورت گرفته است که مغز هیچ فعالیتی نداشته باشد و تنفس خود به خودی انجام نشود، این در حالی است که در حالت کما تنفس خود به خودی صورت می گیرد و با مرگ مغزی متفاوت است.

وی افزود: ۱۴ روز زمان برای پیوند عضو اهدا شده در علم پزشکی در نظر گرفته می‌شود، اما برخی اعضا در کمتر از ۲۴ ساعت قابلیت پیوند دارند که باید طی این مدت برای رضایت خانواده ها تلاش های لازم صورت پذیرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی قزوین خاطرنشان کرد: هم اکنون هیچ پیوند اعضایی در استان قزوین صورت نمی گیرد و درصدد هستیم تا بخشی در استان برای انجام پیوند قرنیه و کلیه راه اندازی شود.

اعضای بدن یک سوم بیماران مرگ مغزی در قزوین اهدا شد

۶۵ هزار شهروند قزوینی دارای کارت اهدا عضو هستند

در ادامه این نشست سعید مظفری، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایرانیان در قزوین اظهار کرد: موضوع اهدای عضو در کشور ما از ۳۱ اردیبهشت ۶۸ از طریق فتوای حضرت امام خمینی (ره) به رسمیت شناخته شد و همچنین در سال ۱۳۷۰ مقام معظم رهبری و در ادامه سایر مراجع این موضوع مهم را جایز دانسته و در خصوص آن فتوا دادند.

وی ادامه داد: در سال ۹۴ در کشور انجمنی به منظور ترویج این فرهنگ انسان دوستانه به نام انجمن اهدای عضو ایرانیان شکل گرفت و در ادامه تاسیس شعبه های استانی را جهت اشاعه این فرهنگ در سال ۹۸ شاهد بودیم.

مظفری تصریح کرد: برپایی غرفه‌های صدور کارت اهدای عضو در مناسبت‌های مذهبی، سیاسی مثل تاسوعا، عاشورا، اربعین، راهپیمایی ۲۲ بهمن و همچنین حضور در نمایشگاه بین المللی استان، دانشگاه علوم پزشکی و دندانپزشکی و سرای سعدالسلطنه انجام شده تا ترویج فرهنگ اهدای عضو در برنامه های متنوع افزایش یابد.

این مسوول گفت: ۶۵ هزار شهروند قزوینی دارای کارت اهدا عضو هستند که این نشان از استقبال مردم استان نسبت به عضویت در انجمن اهدای عضو و دریافت کارت است.

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های روز اهدا عضو با شعار ایران دیار نفس پرداخت و افزود: همکاری با صدا و سیمای استان قزوین در خصوص تولید و پخش برنامه‌های مرتبط با اهدای عضو، فضاسازی شهر توسط شهرداری برای اجرای جشن نفس در یکی از پارک های استان و صدور پیام به مناسبت روز ملی اهدای عضو توسط مسئولان استانی از جمله برنامه های مرتبط با بزرگداشت روز اهدا عضو است.

مدیر عامل انجمن اهدای عضو در استان قزوین در خصوص دریافت کارت اهدای عضو اظهار کرد: شهروندانی که تمایل دارند کارت اهدای عضو دریافت کنند و عضو انجمن اهدای عضو ایرانیان شوند می توانند با ارسال کد ملی خود به سامانه ۳۴۳۲ در این عمل انسانی و خیرخواهانه مشارکت داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha