اعضای ۶ تن از بیماران مرگ مغزی در قزوین اهدا شد

قزوین - ایرنا - مسوول پیوند اعضای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: ۱۴ مورد مرگ مغزی سال جاری در قزوین شناسایی شد که از این میزان با رضایت هفت خانواده اعضای ۶ تن اهدا شد.

علی چگینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مابقی متوفیان مرگ مغزی با سه مورد عدم رضایت و همچنین عدم صلاحیت اهدای اعضا همراه بوده است.

وی با بیان اینکه ۳۵ مرگ مغزی سال گذشته در استان قزوین ثبت شده است، تصریح کرد: از این تعداد ۱۰ مورد معادل یک سوم، اعضای بدن را به بیماران نیازمند اهدا کردند.

چگینی گفت: مهم ترین موضوع در اهدا عضو رضایت‌گیری از خانواده های اهداکنندگان است که این کار توسط معاونت درمان به همراه انجمن اهدا عضو ایرانیان صورت می گیرد.

به گفته این مسوول، تشخیص و تایید مرگ مغزی براساس ضوابط آیین‌نامه اجرایی هیات وزیران توسط چهار پزشک متخصص نورولوژی، جراح مغز و اعصاب، داخلی و یک متخصص بیهوشی‌ صورت می‌گیرد.

وی افزود: زمانی می توانیم بگوییم مرگ مغزی صورت گرفته که مغز هیچ فعالیتی نداشته باشد و تنفس خود به خودی انجام نشود، این در حالی است که در حالت کما تنفس خود به خودی صورت می گیرد و با مرگ مغزی متفاوت است.

مسوول واحد پیوند اعضای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: ۱۴ روز زمان برای پیوند عضو اهدا شده در علم پزشکی در نظر گرفته می‌شود، اما برخی اعضا در کمتر از ۲۴ ساعت قابلیت پیوند دارند که باید طی این مدت برای رضایت خانواده ها تلاش های لازم صورت پذیرد.

گفتنی است، ۶۵ هزار شهروند قزوینی دارای کارت اهدا عضو هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha