۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۰:۰۳
کد خبرنگار: 1229
کد خبر: 85484631
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

انتقاد بی‌سابقه رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا از اسرائیل

تهران- ایرنا- «ژنرال چارلز براون» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در انتقادی بی‌سابقه از اسرائیل به‌دلیل تاکتیک آن در جنگ مقابل حماس، نسبت به حضور دوباره این نیروی مقاومت فلسطینی در شمال غزه هشدار داد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از نشریه پولیتیکو، ژنرال چارلز براون دیروز دوشنبه در اقدامی بی‌سابقه از استراتژی جنگی اسرائیل انتقاد کرد و هشدار داد که شکست نیروهای اسرائیلی در حفظ مواضعی که در شمال غزه از حماس بدست آورده اند، می‌تواند اثرات بلندمدتی داشته باشد.

وی افزود: "شما نه تنها باید وارد این منطقه شوید و تمامی دشمنانتان را پاکسازی کنید، بلکه باید قلمرو بدست آمده را حفظ و آن را تثبیت کنید".

براون که تاکنون به ندرت از نیروهای اسرائیلی انتقاد کرد، در این اظهارات تاکید کرد که تاکتیک اسرائیل برای بیرون راندن جنگجویان حماس از یک منطقه، دستیابی به ثبات پایدار را دشوارتر می کند.

وی خطاب به نیروهای اسرائیلی گفت: شما در حال از دست دادن قلمروی بدست آمده در برابر حماس برای بازگشت به قدرت هستید و در عین حال مانع کمک های بشردوستانه به مردم غزه می شوید.

در هفته‌های نخست پس از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی حمله زمینی به شمال غزه را آغاز کردند و اسرائیل در نهایت پس از هفته ها نبرد سخت، ادعا کرد که در شمال غزه پیروز شده و همه نیروهای حماس را به جز تعدادی انگشت شمار بیرون رانده است.

اما اکنون گفته می‌شود نیروهای حماس به مناطق شمالی غزه بازگشته‌اند و اسرائیل را مجبور به بازگرداندن برخی مناطق اشغالی کردند. همین امر سبب طرح این سوال شده که جنگ غزه تا چه زمان به طول می‌انجامد و آیا اساسا هدف دولت اسرائیل برای ریشه‌کن کردن حماس قابل دستیابی است یا خیر.

گزارش‌های هفته گذشته نیز حاکی از بروز درگیری‌های شدید در خیابان‌های پرجمعیت جبالیه و حملات هوایی مجدد اسرائیل به اهدافی در این شهر و تشدید درگیری‌ها است.

براون نیز دیروز دوشنبه با استناد به تجارب آمریکا در جنگ عراق و افغانستان، گفت که اسرائیل پس از بدست آوردن مناطقی از شمال غزه، امکان دوباره بازگشت دشمن خود را فراهم کرده و این به حماس اجازه می‌دهد تا بار دیگر در این مناطق ساکن شود. این امر هدف اسرائیل را برای نابودی حماس به چالش می کشد.

اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه تاکنون بارها اعلام کرده است که قصد دارد حماس را نابود کند، رهبران آن را کشته یا دستگیر کرده و نزدیک به ۱۳۰ اسیر اسرائیلی را که هنوز در دست این گروه هستند، نجات دهد.

اما با گذشت ۸ ماه از جنگ، اسرائیل به هیچ یک از این اهداف نرسیده و از همین رو تنش‌ها در داخل کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل رو به افزایش است. برخی اعضای کابینه اسرائیل از نخست وزیر و از وی خواسته اند تا به طور علنی طرحی برای جنگ و پیامدهای آن ارائه کند.

یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل که دیروز دوشنبه حکم بازداشتش از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی صادر شد، هفته گذشته با رد ایده اشغال طولانی‌مدت غزه توسط اسرائیل پس از جنگ، از دولت راست‌گرای نتانیاهو جدا شد.

وی در این خصوص گفت: ثبات در غزه پس از حماس تنها با کنترل نهادهای فلسطینی و همراهی بازیگران بین‌المللی حاصل خواهد شد. من با برقراری حکومت نظامی در این منطقه موافق نیستم.
براون نیز در اظهارات دیروز خود به چالش‌های لایه‌ای شکست حماس و اینکه چگونه این نیروی مقاومت از سال ۲۰۰۵ تاکنون بر غزه حکومت می کند اشاره کرد و گفت: حماس تنها یک سازمان نیست، بلکه یک ایدئولوژی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha