۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۲
کد خبرنگار: 785
کد خبر: 85484758
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ساخت نانوحسگری برای تشخیص سریع و ارزان سرب در آب

۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۰۲
کد خبر: 85484758
ساخت نانوحسگری برای تشخیص سریع و ارزان سرب در آب

تهران- ایرنا- محققان در پژوهشی مشترک با ساخت نانوحسگری، فناوری ارائه کردند که میزان سرب در آب را در مقادیر بسیار کم تشخیص می‌دهد. این ابزار بسیار کوچک از قیمت پایینی برخوردار است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از تارنمای نانوورک، سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که ۲۴۰ میلیون نفر در سراسر جهان در معرض آب آشامیدنی قرار دارند که حاوی مقادیر نسبتا بالایی سرب است که می‌تواند بر رشد مغز در کودکان تأثیر بگذارد، باعث ایجاد نقص در هنگام تولد شود و انواع مختلفی از اثرات عصبی، قلبی و سایر اثرات آسیب‌زا را ایجاد کند. فقط در آمریکا، حدود ۱۰ میلیون خانوار آب آشامیدنی را از طریق لوله‌های سربی استفاده می‌کنند.

محققان دانشگاه موسسه فناوری ماساچوست (MIT) در آمریکا، دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور و چندین شرکت خصوصی در بررسی جدید موفق به ارائه فناوری برای تشخیص میزان سرب در آب حتی به مقدار بسیار کم شدند.

جیا زو برایان سیا از محققان موسسه فناوری ماساچوست در این مورد گفت: سرب یک مشکل بزرگ است که سالانه جان بیش از یک میلیون نفر را می‌گیرد. آزمایش سرب در آب نیاز به تجهیزات گران‌قیمت و دست و پا گیر دارد و به طور معمول برای به دست آوردن نتیجه نیاز به چند روز زمان دارد.

وی افزود: از نوارهای تست ساده نیز می‌توان استفاده کرد که به سادگی پاسخ بله یا خیر را در مورد وجود سرب نشان می‌دهد اما هیچ اطلاعاتی در مورد غلظت آن وجود ندارد. مقررات فعلی سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا میزان سرب آب آشامیدنی مناسب را کمتر از ۱۵ ppb می‌داند که این میزان آنقدر کم است که تشخیص آن به سادگی امکان‌پذیر نیست.

این محقق توضیح داد: این فناوری جدید می‌تواند سرب را با غلظت ۱ ppb شناسایی کند و این کار با یک ردیاب ساده مبتنی بر تراشه و به صورت دستی قابل انجام است. برای این کار فقط یک قطره آب کافی است. تراشه‌ای که این گروه ساختند یک تراشه فتونیک بوده که در آن مولکول‌هایی حلقه‌ای با شکل خاص استفاده شده که یون‌های سرب را به دام می‌اندازند.

برایان سیا ادامه داد: برای دستیابی به چنین سطوح دقت، آزمایش فعلی به دستگاهی به نام طیف‌سنج جرمی القایی پلاسما نیاز دارد. که هم پرهزینه و هم زمان‌بر است. اما در این سامانه جدید یک لیزر کوچک و تابش به تراشه‌ فتونیکی می‌تواند به سادگی نتیجه را ارائه دهد.

وی یادآور شد: این سیستم می‌تواند برای تشخیص سایر آلاینده‌های مشابه در آب، از جمله کادمیوم، مس، لیتیوم، باریم، سزیم و رادیوم سازگار باشد. این دستگاه می‌تواند با کارتریج‌های ساده که می‌توانند برای تشخیص عناصر مختلف جابجا شوند، استفاده شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha