به گزارش ایرنا، بهترین عنوانی که تراکتور در مالکیت زنوزی کسب کرده عنوان چهارمی در سه فصل بوده و بدترین عنوان نیز عنوان سیزدهمی در فصل بیستم و یکم بود.
در فصل جاری هم این تیم در حال حاضر و ۲ هفته مانده به پایان مسابقات در رده چهارم ایستاده و در بهترین حالت و در صورتیکه سپاهان در ۲ بازی باقیمانده کمتر از سه امتیاز بگیرد و تراکتور ۶ امتیاز کامل را بگیرد می تواند به سوم شدن در این فصل و آسیایی شدن امیدوار باشد.
سپاهان در ۲ بازی باقیمانده کمتر از سه امتیاز بگیرد و تراکتور ۶ امتیاز کامل را بگیرد می تواند به سوم شدن در این فصل و آسیایی شدن امیدوار باشد.
مدیران تراکتور هر فصل و قبل از آغاز مسابقات با آوردن بازیکنان سرشناس و به کارگیری مربیان مطرح، قهرمانی در لیگ را به هواداران تیم وعده می دهند اما در طول فصل کم کم از این وعده خود کوتاه آمده و کسب سهمیه آسیایی را جایگزین وعده قهرمانی می کنند و در ادامه با حواشی که در باشگاه که از سوی مالک، مدیران، سرمربیان یا بازیکنان ایجاد می شود این وعده نیز جای خود را با قرار گرفتن تیم در رده های چهارم تا سیزدهم عوض کرده است و همچنان هواداران پرشور خود را منتظر گذاشته است.
از جمله عواملی که در ناموفق بودن برنامه های مالک باشگاه در این تیم در فصل های گذشته بسیار موثر بوده تغییرات زیاد و گسترده در کادر مدیریتی و فنی و علاقه به بازیکنان ستاره و جذب آنها در تیم است همه این عوامل در کنار هم، تراکتور را به تیمی بدون برنامه تبدیل کرده که تابع تصمیمات لحظه ای بوده و خبری از برنامه ریزی های بلند مدت در آن نیست.
از زمانی که زنوزی در راس تراکتور به عنوان مالک قرار گرفته تنها جایگاه خود وی ثابت بوده که البته این جایگاه نیز چندین بار از سوی خود وی مورد حمله برای تغییر قرار گرفته که بعدها منصرف شده و به مسئولیت خود در این تیم ادامه داده است اما دیگر مسئولیت ها و سمت ها در این تیم همواره از سوی زنوزی دچار تغییرات شده به طوری که در طول ۶ سال گذشته ۱۹ سرمربی و مربی در راس کادر فنی جابجا و عوض شده و ۱۲ مدیرعامل روی صندلی مدیریت این تیم نشسته اند.
در طول ۶ سال گذشته ۱۹ سرمربی و مربی در راس کادر فنی جابجا و عوض شده و ۱۲ مدیرعامل روی صندلی مدیریت این تیم نشسته اند.
هرچند عنوان می شود که شخص زنوزی در کار تیم فوتبال و مسائل فنی و مدیریتی دخالتی ندارد اما بیشتر بازیکنانی که در فصل های اخیر به این تیم آمد و رفت داشته اند با حضور در دفتر وی در استانبول به این تیم ملحق شده اند و قرارداد نهایی با نظر وی امضا و بسته شده است.
تغییر مدیریت باشگاه نیز که دم دست ترین کار برای زنوزی است به عادتی در این تیم تبدیل شده و یک مدیر قبل از آنکه برنامه هایش برای باشگاه را بنویسد برکنار شده و جایش را به مدیر دیگر داده است.
البته عنوان می شود که زنوزی با مدیرانی که دوست دارند مستقل عمل کنند زیاد میانه خوبی ندارد و به دنبال مدیرانی در باشگاه و تیم است که تابع تصمیمات وی باشند و از تک روی یا انجام هر کاری بدون اطلاع وی، خودداری کنند.
میدان دادن به افراد غیرفوتبالی و دلالانی که بلای جان فوتبال تبریز و تراکتور شده اند نیز از دیگر نکات منفی در مدیریت و مالکیت زنوزی است و در حالی که همگان بر وجود و حضور این افراد در اطراف و درون باشگاه، اصرار دارند اما خود زنوزی منکر آن است، و البته حضور بازیکنانی که فایده ای برای تراکتور نداشته اند و حتی یک دقیقه برای تیم توپ نزدند و میلیارد ها از این تیم خسارت گرفتند موید این نکته مهم است.
به هر حال، زنوزی با قبول مالکیت تراکتور، زیر بار مسئولیت سنگینی رفت و تا به این لحظه نتوانسته است این بار مهم را به مقصد برساند و کارنامه ورزشی وی برخلاف کارنامه اقتصادی اش، چندان درخشان نبوده و پر از ابهامات است و هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی برای تیمی که بجز سرخوردگی هواداران چیزی برای آنها نداشته از فردی اقتصادی مثل زنوزی بعید است.
آزمون و خطای زنوزی در انتخاب مدیر برای تراکتور
همان طور که گفته شد زنوزی در زمان مالکیت باشگاه تراکتور، ۱۲ نفر را برای مدیرعاملی باشگاه انتخاب، انتصاب و عزل کرده و به جایی نرسیده است در واقع آزمون و خطای زنوزی جواب نداده و از برخی مدیران برای چند دوره متفاوت استفاده کرده است حتی در حال حاضر از مدیری در راس باشگاه استفاده می کند که سابقه مدیریتی اش برای تیم های تبریزی خوش نبوده و با انحلال و از بین رفتن تیم ها همراه بوده است.
هوشنگ نصیرزاده از سال ۱۴۰۱ مدیرعامل باشگاهی شده که زمانی از سوی مالک باشگاه به تبانی متهم شده و مورد حمله شدید قرار گرفته بود اما بعدها زنوزی با عذرخواهی از نصیرزاده، برای دلجویی از وی، مدیریت تراکتور را به وی سپرد که البته طولانی ترین زمان مدیریت در باشگاه تحت امر زنوزی است.
تیم رسانه ای پای ثابت تراکتور زنوزی
تیم رسانه ای تراکتور زنوزی به رغم عملکرد کاملا ضعیف خود در بزنگاه ها و بحران ها، یکی از بخش های باشگاه بوده که دستخوش تغییرات زنوزی قرار نگرفته و همچنان در مسئولیت خود باقی هستند.
در طول سال های گذشته، یکی از جاهایی که تیم تراکتور از آن ضربه خورده رسانه ها و انتشار اخبار غیرواقع در مورد این تیم بوده و است و رسانه این باشگاه به جای مقابله علمی و اساسی با این هجمه ها، به صدور اطلاعیه و بیانیه های سفارشی بسنده کرده که بیشتر موجب پیچیده شدن موضوع شده است.
روابط عمومی و تیم رسانه ای باشگاه تراکتور در مواجه با بحران ها و حواشی ایجاد شده برای تیم، بجای همکاری با رسانه های محلی و معتبر، یا سکوت کامل اختیار می کند یا با یکی ۲ رسانه مرکز نشین که کاری به عشق و علاقه هواداران ندارند و همه چیز در پول برایشان خلاصه می شود به کار خود ادامه می دهد که این همه این عوامل در کنار هم، مانع از تحقق اهداف باشگاه می شود و متاسفانه این مهم از دید مالک باشگاه یا مغفول است یا اهمیت داده نمی شود.
تراکتور در این فصل از رقابت ها نیز دستش از جام قهرمانی کوتاه شد و در ۲ هفته باقیمانده که عنوان چهارمی اش قطعی شده به دنبال لغزش سپاهان و صعود یک پله ای در جدول رده بندی و کسب سهمیه آسیایی است.
تراکتور در این فصل از رقابت ها نیز دستش از جام قهرمانی کوتاه شد و در ۲ هفته باقیمانده که عنوان چهارمی اش قطعی شده به دنبال لغزش سپاهان و صعود یک پله ای در جدول رده بندی و کسب سهمیه آسیایی است.
احتمال اینکه تراکتور بتواند در این فصل سهمیه آسیا را کسب کند با توجه به تساوی مقابل پیکان در هفته بیست و هشتم، به کمترین میزان رسیده است، این تیم اگر بتواند عنوان سومی لیگ برتر را کسب کند با توجه به سهمیه ۱+۲ ایران در لیگ نخبگان (تیم های اول و دوم لیگ برتر به طور مستقیم و قهرمان جام حذفی با انجام بازی پلی آف)، به عنوان نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا راهی این مسابقات می شود اما اگر با عنوان چهارمی لیگ برتر را به پایان برساند آن موقع باید منتظر قهرمانی سپاهان در جام حذفی باشد تا به جای تیم سوم لیگ برتر که به احتمال زیاد سپاهان خواهد بود در این لیگ حاضر شود.
نگاهی به نحوه برگزاری لیگ های آسیایی در سه سطح لیگ نخبگان، لیگ قهرمانان و چلنج لیگ
لیگ نخبگان
از پاییز ۱۴۰۳ که اولین دوره لیگ نخبگان برگزار میشود، ایران دارای سهمیه ۱+۲ است یعنی تیمهای قهرمان و نائب قهرمان لیگ بیست و سوم به طور مستقیم راهی مرحله گروهی میشوند و قهرمان جام حذفی نیز یک بازی پلی آف را برگزار میکند و در صورت پیروزی در آن مسابقه، راهی مرحله گروهی میشود.
در این لیگ ۱۲ سهمیه برای کشورهای غرب آسیا و ۱۲ سهمیه نیز برای شرق این قاره در نظر گرفته شده که عربستان و ژاپن هرکدام سه سهمیه مستقیم، کره جنوبی، چین، قطر و ایران هر کدام ۲ سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم، تایلند و امارات هرکدام یک سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم و استرالیا، مالزی، ازبکستان و عراق هر کدام یک سهمیه مستقیم در این لیگ دارند.
در مرحله نخست لیگ نخبگان ۱۲ تیم در هر منطقه در یک گروه قرار خواهند گرفت و هر تیم هشت دیدار انجام خواهد داد، چهار دیدار خانگی و چهار دیدار خارج از خانه. پس از انجام مسابقات هشت تیم برتر هر منطقه به مرحله یک هشتم صعود میکنند.
مرحله یک هشتم به صورت رفت و برگشت انجام خواهد شد، تیم اول هر جدول با تیم هشتم، تیم دوم و هفتم، تیم سوم و ششم و تیمهای چهارم و پنجم برابر هم قرار خواهند گرفت تا چهره چهار تیم برتر از هر منطقه مشخص شود.
چهار تیم برتر هر منطقه در یک گوی قرار خواهند گرفت تا تیمها دو به دو مقابل هم قرار بگیرند و البته این دیدارها به صورت تک بازی خواهد بود طبق اعلام رسمی AFC، مراحل یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و فینال به صورت تک بازی در عربستان برگزار میشود و قهرمان این رقابتها جایزهای با ارزش تقریبا ۲۰ میلیون دلار را کسب میکند.
برندگان بازی پلی آف در لیگ نخبگان و بازندگان به سطح دوم (لیگ قهرمانان) خواهند رفت.
سطح دوم لیگ قهرمانان آسیا
در سطح دوم ۳۲ تیم در هشت گروه حاضر خواهند بود، در مرحله گروهی مسابقات به صورت رفت و برگشت انجام خواهد شد ۲ تیم نخست هر گروه ۱۶ تیم برتر را تشکیل خواهند داد. دیدارهای مرحله یکهشتم تا نیمهنهایی به صورت رفت و برگشت انجام خواهد شد و دیدار فینال تک بازی خواهد بود.
برندههای دیدارهای پلیآف در سطح دوم لیگ قهرمانان حاضر خواهند شد و بازندگان به سطح سوم (چلنج لیگ) خواهند رفت.
سطح سوم چلنج لیگ
۲۰ تیم آسیایی شرق و غرب در پنج گروه حاضر خواهند شد و هشت تیم برتر مرحله گروهی به صورت رفت و برگشت دیدارهای یک هشتم، نیمه نهایی را برگزار میکنند و دیدار فینال به صورت تک بازی خواهد بود.
نظر شما