بهسازی میدان ارگ کرمان؛ پیشنهاد هیات امنای بازار به شهرداری

کرمان- ایرنا- به دنبال اعتراض کسبه میدان تاریخی ارگ کرمان به چگونگی بهسازی این میدان و تهیه گزارش‌های ایرنا، عضو هیات امنای بازار در تماس با این خبرگزاری مطالب بیشتری را خطاب به مدیران شهری درباره این موضوع و نیز مساله پارکینگ صاروج در نزدیکی آن مطرح کرد.

به گزارش ایرنا، میدان‌های تاریخی زیادی در جای جای کشورمان این روزها سامان یافته اند، از میدان نقش جهان اصفهان گرفته تا میدان امیر چخماق یزد که همه آنها علاوه بر حفظ هویت تاریخی و فرهنگی به محلی برای پیاده‌روی و استفاده عمومی مردم از زیبایی های تاریخ فرهنگ و هنر نیز تبدیل شده‌اند و برای آن شهر ارزش و اعتبار هم آورده‌اند.

با نگاهی مختصر به میادین شهری در دوره های مختلف در استان های گوناگون می‌توان دریافت که این فضای شهری با ارزش‌ها و معیارهایی همچون احساس امنیت و آسودگی خاطر، تعادل، نظم احساس محصور بودن، نشانه یادمان و بسیاری عوامل دیگر هویت ساکنان آن شهرها را تعالی بخشیده است، در واقع همه قریب به اتفاق میادین در گذشته از جمله مکان‌های محبوب ساکنان شهر بوده اند اما امروزه فضاهای شهری مناسبی برای بسیاری از فعالیت‌های مهم اجتماعی وجود ندارد و در بعضی از شهرها مثل کرمان میدان های تاریخی وضعیت خوبی ندارند.

میدان ارگ شهر کرمان یکی از همین فضاهای اجتماعی و تاریخی این شهر است که به دلیل وضعیت نامناسب نه برای مردم شهر کرمان بلکه برای گردشگران هم زیبایی خاصی ندارد، این بنای تاریخی که مربوط به دوره قاجار است در خیابان غزه شهر کرمان واقع شده و در تاریخ ۲۸ فروردین ۸۰ با شماره ثبت ۳۷۱۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حدود یک ماهی است که مدیریت شهری کرمان برای این میدان برنامه‌هایی دارد، به گفته مسئولان شهرداری قرار است اطراف این میدان را پیاده راه سازی و کف‌سازی کنند و رنگ و لعابی به آن ببخشند که آن را از انزوای تاریخی دربیاورند تا بیشتر به چشم آید و دیده شود.

مساله میدان ارگ کرمان و مصاحبه عضو هیات امنای بازار خطاب به شهرداری

البته موضوع ساماندهی میدان ارگ خالی از مشکل و حاشیه نبوده است. کسبه میدان ارگ نخستین مخالفان این موضوع هستند، هرچند به قول خودشان با آبادانی شهر کرمان مخالف نیستند اما هزینه پروژه‌های عمرانی را برای کسب و کارشان زیادی می بینند؛ آنان مدعی هستند برای چک های سر ماه و بیمه و مالیات دغدغه بسیار دارند و سروسامان دادن به میدان را مساوی با توقف کسب و کارشان می بینند؛ چه اینکه روند طولانی اجرای پروژه، از نظر آنان، با زیان بیشتر برای آنان برابر است.

ما هم در ایرنا سعی کردیم به موضوع دغدغه‌های کسبه اطراف میدان بپردازیم. "دغدغه‌های ارگ کرمان" نخستین مطلبی بود که از ایرنا درباره موضوع سروسامان دادن به ارگ کرمان روی خروجی رفت، در این گزارش نتیجه نشست اصناف و شهرداری و چاره‌اندیشی برای حل مشکلات کسبه اطراف میدان ارگ بررسی شد.

محسن تویسرکانی شهردار کرمان هم در آن نشست که هدف از برگزاری آن بررسی دغدغه‌های اصناف این محدوده در اجرای طرح پیاده‌ راه‌شدن میدان خوانده شد، گفته بود که در شرایط اقتصادی نابسامان، هنر ما این است که موضوعات را به شکل جامع ببینیم، به‌گونه‌ای که برای همه منفعت داشته باشد؛ به همین دلیل، این جلسه را ترتیب دادیم تا دغدغه‌های کسبه مطرح شود و نگرانی‌ها را برطرف کنیم.

اما این نشست گویا نتوانست به چالش‌های میان شهرداری و کسبه اطراف میدان پایان دهد زیرا ۳۱ اردیبهشت بار دیگر اعتراض کسبه در مقابل شهرداری خبرساز شد.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

ما هم در ایرنا گزارشی با عنوان "مدیریت شهری کرمان در میدان ارگ؛ اعتراض کسبه و پاسخ شهرداری" کار کردیم و پای صحبت کسبه و شهرداری نشستیم. خواسته کسبه به‌اتفاق این بود که با سروسامان دادن به میدان ارگ لطمه نبیینند و شهرداری در سریع‌ترین زمان ممکن این پروژه را تحویل دهد.

بعد از این گزارش خبرنگار ایرنا بازخوردهای متعددی دریافت کرد و بعضی از کسبه اطراف این میدان در تماس با ایرنا اعتقاد داشتند همه دغدغه هایشان گفته نشده؛ یکی از آنان سعید حاج مرادعلی از اعضای هیات امنای بازار کرمان بود که در مصاحبه با وی جزییات بیشتری از مشکلات کسبه اطراف میدان ارگ و دغدغه هایشان جویا شدیم.

ابعاد دیگر مشکلات کسبه

وی با بیان اینکه از مشکلات کسبه میدان ارگ مساله تامین پارکینگ و حضور خودروها داخل این میدان بود تصریح کرد: طی صحبتی که با معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان داشتیم مقرر شد زمانی که کف‌سازی میدان انجام می‌شود خودروها داخل میدان نیایند و بعد از انجام فرایند کف‌سازی تنها خودروهای سنگین اجازه ورود به داخل میدان را ندارد و می‌توانند به عنوان بارنداز در جایی مشخص فعالیت داشته باشند.

مساله میدان ارگ کرمان و مصاحبه عضو هیات امنای بازار خطاب به شهرداری

عضو هیات امنای بازار کرمان ادامه داد: همچنین در گفت‌وگو با معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی شهردار کرمان مقرر شد که خودروهای کسبه بعد کف سازی میدان ارگ بتوانند وارد میدان شوند یا به پارکینگ‌های اطراف میدان بروند و به صورت رایگان از این پارکینگ‌ها استفاده کنند.

حاج مراد علی بیان کرد: خواسته بعدی کسبه اطراف میدان ارگ، تامین ایستگاه‌های خط واحد بود؛ سال‌های گذشته ایستگاه‌های خط واحد در داخل میدان ارگ داشتیم اما دور شدن این ایستگاه‌ها روند خوب کاسبی در اطراف میدان ارگ را با مشکل مواجه کرد.

وی بیان کرد: اکنون مجدد باید یک پارک سوار(پارکینگ تشویقی، نوعی امکان پارک خودرو که اجازه می‌دهد مردم برای رفتن به مراکز شهرها، وسایل نقلیه خود را در آن محل پارک کنند و با وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس، قطار، قطار شهری، یا قطار سبک شهری یا راه آهن حومه‌ای به مقصد خود بروند) در میدان ارگ ایجاد کنند و دوباره خط واحدها را برگردانند و ایستگاه‌های تاکسی را نیز برای این میدان در نظر بگیرند.

عضو هیات امنای بازار کرمان تاکید کرد: همچنین طبق صحبت با شهرداری قرار شد کف‌سازی میدان ارگ طی مدت ۲ ماه توسط آنان انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: برای امنیت میدان ارگ نیز کسبه اطراف این میدان دغدغه هایی داشتند که گفته شد با نیروی انتظامی در این زمینه صحبت خواهد شد.

مساله میدان ارگ کرمان و مصاحبه عضو هیات امنای بازار خطاب به شهرداری
عکس نمایی ازمراحل ساخت پروژه صاروج را نشان می دهد

حاج مراد علی خاطرنشان کرد: فاز دوم پروژه صاروج پارس که به میدان ارگ متصل می شود نیز قرار شده زودتر انجام شود و شهرداری گفته است که در این زمینه با پیمانکار و سرمایه‌گذار صحبت خواهد کرد؛ با افتتاح فاز دوم این پروژه همه می‌توانند از پارکینگ‌های مهیا شده در این فضا استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha