پایان بُن‌بست گلابدره

۷ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۵۲
کد خبر: 85489636
پایان بُن‌بست گلابدره

تهران بزرگ - ایرنا - طلسم بُن‌بست ساخت و ساز در محله گلابدره به عنوان یکی از فرسوده‌ترین محله‌های شمال پایتخت بالاخره شکسته شد تا سنت غلط تخلف ساخت چند طبقه بر روی طبقات قدیمی دیگر تکرار نشود.

به گزارش ایرنا، گلابدره در شمال تهران سالیان سال بود که در بُن بست ساخت و ساز قانونی قرار داشت؛ دلیلش هم ساده بود، خط ارتفاع، املاک اکثرا قولنامه‌ای و تراکمی که بیش از ۲ طبقه داده نمی‌شد.

در این محله فرسوده تهران به مانند نفرآباد در جنوب شهر، ساخت و ساز فقط به ۲ طبقه برای نوسازی محدود می‌شد و این موضوع موجب شده بود که برای سازنده‌ای که خانه کلنگی به همین میزان طبقه دارد؛ ساخت و ساز با همین تراکم صرفه مالی نداشته باشد.

پایان بُن‌بست گلابدره

از سوی دیگر نبود نظارت کافی در دوره‌های مختلف موجب شده بود تا تخلفات ساختمانی به دلیل سود سرشار مالی رونق بگیرد؛ مکانیزم آن هم بدین شکل بود که چهار تا ۶ طبقه اضافی بر روی سازه قدیمی دو طبقه به صورت غیرمجاز ساخته و فروخته می‌شد.

در نظر بگیرید که بر روی یک سازه قدیمی با حداقل ۴۰ سال قدمت، چهار طبقه اضافه ساخته شود که در صورت بروز کوچکترین حادثه طبیعی قطعا پی این ساختمان توان پذیرش همچنین باری را نخواهد داشت و فرو می‌ریزد.

از این رو با روی کار آمدن مدیریت شهری ششم، جلوگیری از تخلفات مذکور در اولین مرحله در دستور کار قرار گرفت؛ تخریب چند ساختمان از این نوع در آبک و گلابدره در چند مقطع با حکم قضایی از جمله در تیر ماه پارسال نشان داد که همکاری پلیس، مدیریت شهری و البته دستگاه قضایی برای برخودر با تخلفات چاره ساز است.

در مرحله بعدی اما و در آن مقطع سیدمهدی صباغ شهردار منطقه یک تهران از ایجاد ما گیت‌های کنترل مصالح و نصب دوربین برای مقابله با سودجویان خبر داد و به خبرنگار ایرنا گفت: سودجویان با روش‌های مختلف همچون حمل مصالح از جاده‌های فرعی و یا خودروی شخصی کار را پیش بردند و جالب است که بدانید که برخی‌ها شغل‌شان این است که در حریم تهران و در محلات ممنوعه ساخت و ساز انجام دهند اما خوشبختانه با توجه به دستورهای قضایی و حضور و بازدید منظم و مستمر ضابطان قضایی با این نوع تخلفات برخورد می‌کنیم.

مرحله بعدی برای ساماندهی و برخورد با این تخلف اما ایجاد مشوق هایی بود که سازنده را ترغیب به ساخت و ساز قانونی کند و در این راه اواخر تیر صباغ خبر داد که محله‌های سیمین قلعه، چیذر و شهرک شهید محلاتی با ارایه طرح موضعی و تصویب کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران با تراکم ۲۴۰ تا ۳۰۰ درصدی نوسازی می‌شود.

او این را هم گفت که طرح محله‌های اوین، درکه، کوهسار، محدوده‌هایی از دارآباد، بازار تجریش، امامزاده قاسم(ع) و گلابدره نیز با کمک مشاور تهیه شده و فرایند آن در حال طی شدن مراحل تصویب کمیسیون است.

ساخت و ساز در گلابدره تا پنج طبقه

در تازه ترین تحول هم شهردار منطقه یک به تازگی خبر داد که مقدمات ساخت و ساز قانونی در محله گلابدره پس از تصویب و ابلاغ طرح موضعی این محله، فراهم شد.

صباغ گفت: با توجه به صورتجلسه مشترک معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، منطقه یک و مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، در طرح موضعی گلابدره با توجه به عرض معبر و حدنصاب قطعات، امکان ساخت و ساز در سه، چهار و پنج طبقه مجاز شد.

او ادامه داد: حدود ۲ درصد از مساحت منطقه یک مشتمل بر ۹۱.۲ هکتار معادل سه هزار و ۷۷۰ پارسل در زمره بافت فرسوده قرار گرفته و تاکنون نزدیک به ۳۱ درصد از مساحت این بافت نوسازی شده است.

صباغ تاکید کرد: از این میان محدوده گلابدره بخش عمده ای از بافت فرسوده منطقه یک را شکل داده که طی سالیان گذشته با توجه به مشکلات موجود بر سر راه نوسازی امکان ساخت و ساز قانونی در آن میسر نبود.

او افزود: طیف گسترده‌ای از اقدامات طی ۲ سال گذشته در محدوده گلابدره از اصلاح طرح تفصیلی، پیگیری اخذ سند مالکیت، تعریف پروژه‌های خدماتی چند منظوره و اخذ اعتبار به عنوان رویکردهای تشویقی‌تا برخورد با ساخت و سازهای غیر مجاز به عنوان رویکردی قهری عملیاتی شده که امید است برآیند مجموعه اقدامات صورت گرفته زمینه ساز بهبود و توسعه بافت ناکارآمد محله از یک سکونتگاه غیررسمی به محله‌ای قابل سکونت شود.

پایان بُن‌بست گلابدره

شهردار منطقه یک تهران اضافه کرد: فرآیند استقرار دفتر توسعه محلی در محدوده گلابدره با هدف مشاوره به ساکنین و پیگیری اخذ سند مالکیت در سال جاری و توسط سازمان نوسازی شهر تهران در دستور کار قرار دارد و ساکنان محله می‌توانند تا راه اندازی این دفتر جهت اطلاع بیشتر به شهرداری ناحیه و یا معاونت شهرسازی و معماری منطقه مراجعه کنند.

منطقه یک شهرداری تهران در منتهی‌الیه شمال شرقی این شهر واقع شده‌ و شمالی‌ترین منطقه شهر تهران به حساب می‌آید.

این منطقه از شمال (شمیران) به رشته‌ کوه البرز، از غرب به منطقه اوین، از جنوب به بزرگراه شهید چمران و بزرگراه مدرس و بزرگراه شهید صدر و از شرق به لواسانات محدود می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha