۲۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۲۹
کد خبرنگار: 1226
کد خبر: 84688613
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

رودخانه شاه جو در بجنورد رنگ کف شوینده های نوروزی گرفت

بجنورد-ایرنا- چند وقتی است که سطح آب رودخانه شاه جو در بجنورد سرشار از کف شده است که مسوولان علت آن را افزایش حجم مواد شوینده و ضدعفونی کننده در آب این رودخانه اعلام کردند.

مدیرحفاظت محیط زیست بجنورد روز پنجشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این کف در تمام طول سال بر روی آب این رودخانه وجود دارد اما در روزهای پایانی سال به علت افزایش استفاده از شوینده ها، مقدارش به حداکثر رسیده است.

محمد خالقی اظهار داشت: قسمتی از کف مربوط به مواد معلق موجود در آب رودخانه یا شاه جو است که در چند روز گذشته نیز به خاطر بارندگی های ایجاد شده در سطح شهر و شسته شدن سطح آسفالت معابر و ورود فاضلاب تصفیه نشده روستاهای بالادست بش قارداش و فیروزه و حتی منازل فاقد شبکه جمع آوری فاضلاب شهری سطح شهر بجنورد مزید بر علت شده و تلاطم موجود در آب باعث باعث بروز کف در سطح آب شده است. 

وی اظهار داشت: بررسی های کارشناسی به عمل آمده حاکی از آن است که در تصفیه خانه فاضلاب شهری شهر بجنورد برای تصفیه فاضلاب از روش بیولوژیکی استفاده می شود که باکتری های هوازی و بی هوازی قادر به حذف کامل اثرات مواد شوینده نیستند و به ناچار از خروجی تصفیه خانه به منابع پذیرنده آب، خاک و هوا تخلیه می شوند.

خالقی درباره تاثیر منفی مواد شوینده در زیستمندان در رودخانه گفت: ورود این حجم از مواد شوینده در آب قطعا تاثیرات منفی بر روی زیست مندان پایین دست رودخانه دارد، اما با توجه به تلاقی آب رودخانه اسفیدان به رودخانه مذکور، حجم آب افزایش یافته و تلاطم موجود آب و موضوع خودپالایگی آب رودخانه، این حجم کف و مواد شوینده کاهش می یابد.

وی افزود: محیط زیست و مسوولان شرکت آب و فاضلاب استان هم بر کاهش مصرف مواد شوینده در ایام پایانی سال تاکید دارند اما مردم بدون توجه به این مهم، نسبت به استفاده حداکثری از مواد شوینده و نظافت منازل بدون اطلاع عواقب منفی آن در طبیعت ادامه می هند، امید می رود با وارد شدن به سال جدید، پایان خانه تکانی ها و کاهش میزان شستشوها، این مقدار کف کاهش یابد.

وی گفت: البته تا محدوده محل تلاقی رودخانه بالادست و رودخانه اسفیدان، ماهی یا زیست مند زیادی وجود ندارد و بعد از تلاقی این دو رودخانه ماهی به وضوح دیده می شود.

مدیرحفاظت محیط زیست بجنورد خاطرنشان کرد: باوجود هشدارهای متعدد، مردم فقط به فکر نظافت در منازل به هر قیمتی هستند و پس از بروز حادثه از محیط زیست و شرکت آب و فاضلاب پرسیده می شود که چه اقداماتی انجام شده است. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha