جهاد آبرسانی برای ۲۱ هزار روستایی در اصفهان

اصفهان- ایرنا- طرح ملی جهاد آبرسانی بعنوان یکی از مهمترین خدمات ماندگار دولت سیزدهم در روستاهای نایین، فریدونشهر و سمیرم در اصفهان تا امروز بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کاهش تنش آبی و تامین آب پایدار برای مناطق کمتر برخوردار این استان و جمعیتی بالغ بر ۲۱ هزار نفر را نوید می‌دهد.

به گزارش ایرنا، نگاه ویژه به مناطق محروم و کم برخوردار از راهبردهای اصلی آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور شهید و دولت سیزدهم بوده به طوری که با اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی در این مناطق برای رفاه بیشتر ساکنان آن تلاش شده است.

در بخش آب و آبرسانی، تامین مایه حیات برای ساکنان نواحی کم برخوردار و روستایی از جمله اولویت‌های دولت سیزدهم قرار گرفت به طوری که طرح‌های متعدد به‌صورت محلی، منطقه‌ای و ملی در آنها از آغاز به کار دولت وجود داشته است، از همین رو طرح ملی جهاد آبرسانی به مناطق روستایی کشور با هدف تامین آب پایدار آشامیدنی سالم برای مناطق کم برخوردار بصورت گسترده آغاز شد.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، آبرسانی به روستاهای فاقد آب آشامیدنی یا دچار تنش آبی از مهمترین برنامه‌های این وزارتخانه در دولت سیزدهم است که برای انجام این طرح، استفاده از ظرفیت‌های بسیج سازندگی و گروه‌های جهادی در دستور کار قرار دارد تا با تلاش آبفا و مجموعه قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)، تحول مثبتی در آبرسانی به روستاها در کشور بوقوع بپیوندد.

جهاد آبرسانی برای تامین پایدار آب آشامیدنی ۲۱ هزار روستایی در اصفهان

۱۶ هزار روستا در مناطق محروم و کم‌برخوردار در طرح موسوم به «جهاد آبرسانی» بعنوان بزرگترین عملیات آبرسانی کشور تعریف شده اند و تاکنون و از زمان اجرای این طرح، تاسیسات آبرسانی ۲ هزار و ۵۰۰ روستا تکمیل شده و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور، در گام (فاز) اول این طرح تا به امروز ۱۰ هزار روستای دارای تنش آبی شناسایی شدند و آبرسانی به پنج هزار روستا از این تعداد را در سال ۱۴۰۲ به سرانجام رساندیم.

هاشم امینی خاطرنشان کرد: برای این طرح در فاز اول اعتباری معادل ۵۰۰ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده و اعتباری که تا کنون برای آن به تصویب رسیده ۲۲۰ هزار میلیارد بوده که ۱۶۰ هزار میلیارد ریال آن تخصیص‌یافته و هزینه شده است.

وی افزود: مشارکت خیران در طرح جهاد آبرسانی قابل‌توجه بوده است، به طوری که که در احداث تأسیسات آبرسانی ۶۳۱ روستا از پنج هزار روستای مورد اشاره از ظرفیت نیکوکاران بهره گرفتیم.

جهاد آبرسانی برای تامین پایدار آب آشامیدنی ۲۱ هزار روستایی در اصفهان

تامین منابع آبی و آبرسانی به مناطق مختلف استان پهناور اصفهان از چالش‌های بنیادین این دیار است بویژه اینکه ۱۷۱ کیلومتر لوله گذاری و ۲ هزار و ۹۵۰ متر مکعب مخزن ذخیره آب با اعتبار یک هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال احداث شده است.

در این طرح، تامین آب ۴۰ لیتر بر ثانیه برای ۲۱ هزار نفر از ساکنان مناطق روستایی پیش بینی شده است تا در پی آن آب آشامیدنی پایدار و سالم در اختیار آنان قرار گیرد.

بر اساس آمار و ارقام اعلام شده از سوی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، ۳۶۱ کیلومتر لوله گذاری و ۱۰ هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب با اعتبار یکهزار و ۶۴۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان در این باره گفت: با توجه به پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصدی پروژه و اعتبارات حال حاضر پروژه، در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز با همت مجریان طرح پروژه تا قبل از پایان سال ۱۴۰۴ به اتمام خواهد رسید.
حسین اکبریان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح جهاد آبرسانی تاکنون در ۵۴ روستای شهرستان های نایین، سمیرم و فریدونشهر به بهره برداری رسیده است.
وی درباره چالش های اساسی در اجرای طرح گفت: مهمترین آنها، تامین مالی متناسب با احجام کار و همچنین استفاده حداکثری از ظرفیت های گروه های جهادی در جهت کاهش هزینه های اجرایی است.

جهاد آبرسانی برای تامین پایدار آب آشامیدنی ۲۱ هزار روستایی در اصفهان

مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان در ارتباط با تاثیر اجرای طرح در توسعه مناطق هدف اظهار داشت: با اجرای کامل طرح جهاد آبرسانی در سه شهرستان نایین، فریدونشهر و سمیرم و بیش از ۱۰۰ روستا، جمعیتی بالغ بر ۲۱ هزار نفر از اقشار روستایی از نعمت آب آشامیدنی سالم و پایدار بهره مند خواهند شد و که این امر حفظ جمعیت روستایی و مهاجرت معکوس به روستاها را در پی خواهد داشت.

اکبریان افزود: شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان طبق وظیفه ذاتی مجموعه به‌صورت مستمر برای اصلاح و توسعه تاسیسات آبرسانی به روستاها از محل اعتبارات عمرانی، استانی، منابع داخلی شرکت، مشارکت نیکوکاران و همکاری بخش خصوصی اقدام می‌کند.

به گزارش ایرنا، بر مبنای آمار موجود در سال ۱۳۵۷ و در اوایل انقلاب اسلامی ۷۰ درصد از جمعیت ایران در روستاها سکونت داشتند اما اکنون ۲۶ درصد از جمعیت کشور معادل ۲۰ میلیون نفر در روستاها زندگی می‌کنند.

استان اصفهان با حدود پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت دارای بیش از یکهزار و ۷۰۰ روستا و آبادی با جمعیت افزون بر ۶۱۰ هزار نفر است که ۹۳۵ روستای اصفهان بیش از ۲۰ خانوار جمعیت دارد.

شرکت آب و فاضلاب اصفهان، یکصد شهر و ۹۴۸ روستای استان را تحت پوشش قرار داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha