گره‌گشایی دولت سیزدهم از طرح‌های راهبردی اصفهان

اصفهان-ایرنا- دولت سیزدهم از طرح‌های راهبردی استان اصفهان که مدت‌ها دچار وقفه شده بود، گره‌گشایی کرد بطوریکه برخی از آنها اکنون جزو پرشتاب‌ترین پروژه های کلان کشور بشمار می‌آید.

به گزارش ایرنا، آنچه از برکت دولت سیزدهم در اصفهان ترسیم شده، نشانه اهتمام رییس جمهور شهید به دیار گنبدهای فیروزه‌ای و حل چالش‌های مختلف این استان است.

میراث مغتنم دولت سیزدهم برای نصف جهان در بخش‌های مختلف آشکار است که در این میان مروری بر طرح‌های راهبردی اهمیت دوچندان دارد چرا که آنها مقدمه عبور از زنجیرهای دست و پاگیرِ تعلل و توقف تلقی می‌شوند.

انتقال آب دریا به فلات مرکزی

در سبد گره‌گشایی‌های دولت سیزدهم، اجرای طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان، بیش از دیگر طرح ها به چشم می‌آید.

با حمایت ویژه رییس جمهور شهید؛ مطالعه، طراحی و اجرای ۷۰۰ کیلومتر از عملیات لوله‌گذاری خط انتقال آب از دریای عمان به اصفهان طی کمتر از ۲ سال انجام شد و رکورد جدیدی در دولت سیزدهم به ثبت رسید.

انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای رودخانه زاینده‌رود است که با اجرای مرحله نخست آن، برداشت آب از زاینده‌رود توسط صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم علاوه بر آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط زیست به مصرف خواهد رسید.

گره‌گشایی دولت سیزدهم از طرح‌های راهبردی اصفهان

پروژه انتقال آب از دریای جنوب نسبت به دیگر پروژه‌های آبی اصفهان هم پیشرفت سریعتری داشته و هم به نتیجه نزدیکتر است. بعنوان مثال درحالی که بیش از ۲۰ سال از عمر طرح هایی مانند «بهشت‌آباد» می‌گذرد و هنوز چشم‌اندازی برای زمان بهره‌برداری از آن وجود ندارد، پروژه انتقال آب از دریا طبق پیش بینی مسوولان تا پایان ۱۴۰۴ به بهره‌برداری خواهد رسید و ۷۰ میلیون مترمکعب آب به اصفهان منتقل خواهد شد.

این پروژه هم‌اکنون با شتاب بالا و فعالیت روزانه ۴۰۰ تریلی حمل لوله و یکهزار و ۳۰۰ نفر جوشکار، در حال انجام است.

همچنین پروژه‌های تأمین آب معطل مانده از دهه‌های پیش با نگاه ویژه دولت مردمی و رییس جمهور شهید با محوریت پمپاژ و سد تونل سوم کوهرنگ در مدار تکمیل قرار گرفت.

«کوهرنگ سه» یکی از پروژه‌های بر زمین مانده و مطالبه دیرین مردم استان اصفهان است که مصوبات بالادستی متعددی نیز دارد اما سال ها بلاتکلیف مانده بود.

اعطای مجوز و تأمین اعتبار لازم از سوی دولتمرد هشتم، عملیات اجرایی طرح مهم انتقال آب از منابع درون استانی جنوب اصفهان نیز با حضور ۱۲ پیمانکار مجرب از اسفند ۱۴۰۱ آغاز شد.

طرح ملی احداث قطار تندرو اصفهان - تهران

اجرای قطار سریع‌السیر اصفهان-تهران به عنوان یکی از پروژه‌های زیرساختی کشور با تأکید رییس جمهور شهید در سفر او به اصفهان در شورای اقتصاد مطرح و با اخذ مصوبه برای استفاده از تسهیلات مالی خارجی(فاینانس) از سر گرفته شد.

از ۲۴۵ کیلومتر طول مسیر قطار سریع‌السیر اصفهان - تهران، بیش از۷۰ درصد مسیر به طول ۱۵۰ کیلومتر زیرسازی شده است. این قطار به طول ۴۱۰ کیلومتر و سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت، سالانه ظرفیت جابه‌جایی ۱۶ میلیون مسافر را خواهد داشت.

گره‌گشایی دولت سیزدهم از طرح‌های راهبردی اصفهان

طرح قطار سریع‌السیر اصفهان- قم- تهران یکی از پروژه‌های اساسی و کلان کشور است که از دهه‌های گذشته مورد پیگیری قرار گرفته اما بدلیل تامین نشدن فاینانس و مجوزهای لازم بر زمین مانده بود.

ورود به طرح ساماندهی اتباع خارجی

از ۲ سال گذشته، ساماندهی اتباع خارجی در کشور بطور ویژه دنبال می‌شود و وزارت کشور در قالب یک ستاد، جلساتی را در این زمینه برگزار می‌کند که اصفهان نیز در آن حضور دارد.

با اجرای طرح ساماندهی اتباع خارجی در دولت سیزدهم، رتبه نخست کشور در بخش‌های مختلف این طرح به استان اصفهان رسید.

به گفته مسوولان، اتباع ۲۴ کشور خارجی در اصفهان اقامت دارند که بیشتر آنها افغانستانی‌های مقیم استان هستند.

۱۲ شهرستان نطنز، فریدن، فریدونشهر، سمیرم، چادگان، خوانسار، دهاقان، نائین، گلپایگان، خور و بیابانک و اردستان و بخش‌هایی از شهرستان‌های آران و بیدگل دارای ممنوعیت تردد، اقامت و اشتغال برای اتباع افغانستانی هستند ولی اتباع قانونی و مجاز می‌توانند در ۱۶ شهرستان دیگر استان حضور داشته باشند.

توسعه شبکه برق و گاز شهری و روستایی

اجرای شبکه گاز شهری و روستایی به طول بیش از یک میلیون متر نیز از دیگر طرح‌های راهبردی استان اصفهان است که در دولت سیزدهم به ثمر رسید.

اینک شبکه‌های گازرسانی در همه جای استان گسترده شده است و به تقریب تمام روستاهای دارای ۲۰ خانوار واجد شرایط از انرژی گاز بهره‌مندند.

از سوی دیگر با پایان یافتن طرح‌های برق رسانی که از دوره‌های گذشته آغاز شده بود، اکنون هزار و ۳۲۱ روستای بالای پنج خانوار استان اصفهان از نعمت برق برخوردارند.

گره‌گشایی دولت سیزدهم از طرح‌های راهبردی اصفهان

همچنین توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، راهبرد وزارت نیرو در دولت سیزدهم بوده است و تا سه سال آینده ۲ هزار و ۲۵۰ مگاوات انرژی خورشیدی وارد مدار تحت پوشش شبکه برق اصفهان خواهد شد.

رکورد بیشترین سفرهای درون استانی

با هدف رسیدگی به طرح های معطل مانده در شهرستان‌های استان نیز طی سه سال گذشته شورای اداری اصفهان برای نخستین بار ۲۹ سفر به این مقصدها داشت که نتیجه آن هزار و ۳۵۰ مصوبه برای توسعه این مناطق بود؛ این مساله نمود باور دولت سیزدهم برای احیای عدالت و توجه به مناطق کمتربرخوردار است.

۷۰۱ طرح عمرانی همزمان با دهه فجر سال گذشته در سطح استان به بهره‌برداری رسید و ۶۷ طرح کلنگ‌زنی شد. در این میان وزارت کشور با کلنگ‌زنی ۵۸ و افتتاح ۳۵۸ طرح بیشترین تعداد طرح‌های آماده کلنگ‌زنی و افتتاح استان اصفهان در دهه فجر را به خود اختصاص داد.

همچنین حدود ۳۰۰ پروژه نیمه‌تمام اولویت‌دار در شهرستان‌های استان شناسایی شد که تعدادی از آنها در «دهه فجر» سال ۱۴۰۲ و بقیه تا پایان سال مالی ۱۴۰۲ (شهریور امسال) بهره‌برداری می‌شود.

گره‌گشایی دولت سیزدهم از طرح‌های راهبردی اصفهان

به گزارش ایرنا، سه سال از عمر دولت سیزدهم گذشت؛ و دولت مردمی در هزار و ۱۹ روز سکانداری آیت‌الله سید ابراهیم رییسی منشاء خدمات و دستاوردهای فراوان و قابل توجهی در حوزه‌های مختلف بود.

هشتمین رییس جمهوری اسلامی ایران، عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی سقوط بالگرد شد و با همراهانش به مقام رفیع شهادت نائل آمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha