گیشه تضمین شد؛ اکران ۵ قطبی

تهران- ایرنا- آغاز اکران «تگزاس ۳» از امروز و «خجالت نکش ۲» از هفته آینده، روح جدیدی را در کالبد سینما می‌دمد تا گیشه سینمای ایران، حداقل برای ۲ ماه آتی، تضمین شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، سینمای ۱۴۰۳ تا همین امروز، از نظر میزان مخاطب ۲۶ درصد و به لحاظ میزان فروش، ۴۸ درصد جلوتر از مدت‌زمان مشابه سال گذشته است. در این مقایسه، به این نکته مهم باید توجه داشت که میزان تعطیلی‌های سینما برای سال جاری، به‌مراتب بیشتر از سال گذشته بوده است. سینماهای کشور تنها طی ده روز اخیر، ۵ روز بابت شهادت رئیس‌جمهور محبوب و همراهانشان تعطیل بودند؛ ضمن اینکه سیل‌های متوالی در کشور نیز سبب شد تا برخی از سینماهای شهرستان‌ها برای روزها تعطیل باشند. بنابراین با این وجود نیز، سینماها برای سال جاری، ۲۶درصد مخاطب بیشتر را به‌نسبت مدت زمان مشابه سال گذشته تجربه کردند.

البته که در نیمه دوم اردیبهشت، رکودی محسوس بر فضای سینمایی کشور مستولی شد که دلیل آن، آغاز فصل امتحانات دانش‌آموزان و دانشجویان است. این فضا، تقریبا هرساله، دامن سینما را می‌گیرد و فرآیند آن، تا نیمه‌های تیرماه که فصل کنکور و امتحانات پایان‌ترم دانشجویان است، تداوم می‌یابد. آن‌چه اما به‌عنوان ضربه‌گیر در این برهه مهم عمل می‌کند، تصمیم‌های مدیریتی در حوزه سینما است که سبب کمرنگ‌تر شدن این محرک‌ها در مسیر رونق سالن‌های تاریک است. تصمیم‌هایی که در برخی سال‌ها در زمان مناسب خود اجرایی شده و رونق خوبی را نصیب سینماها کرده و در برخی سال‌ها با اهمال همراه بوده و رکود عجیبی را بر سینما تحکم کرده است.

گیشه تضمین شد؛ اکران ۵قطبی

شیرینی یک تصمیم‌گیری درست

امسال اما از آن سال‌هایی است که تصمیم‌های درستی برای این برهه اتخاذ شده است. درست در روزهایی که تعطیلات متوالی، حکم کاتالیزور را برای تداوم و عمق دادن به رکود سینمایی ایفا کرد، اکران فیلم تگزاس ۳ می‌تواند حیات جدیدی را برای این دوره تضمین کند. استقبال خوبی که از پیش‌خرید بلیت‌های این برند حوزه کمدی به عمل آمده سبب شده تا سینماهای کشور در امتداد استقبال خوبی که طی سال جاری به عمل آمده، چشم‌انتظار شکوفایی‌های بیشتری باشند.

با اکران ۲ فیلم جدید، سینماها عملا ۵قطبی می‌شوند و چرخش اقتصادی بالایی رقم می‌خورد

همچنین قرار شد از چهارشنبه هفته آینده فصل دوم خجالت نکش نیز به روی پرده برود تا گیشه سینماهای کشور، حداقل برای ۲ ماه آینده تضمین شود.

با اکران این ۲ فیلم پرمخاطب، سینماها عملا ۵قطبی می‌شوند و چرخش اقتصادی بالایی میان ۵ فیلم تمساح خونی، سال گربه، مست عشق، تگزاس ۳ و خجالت نکش ۲ رقم می‌خورد. طبیعتا اگر این فضا برای سال‌های اخیر رقم می‌خورد، یک فیلم‌سوزی گسترده به وجود می‌آمد اما امروز، تعداد سالن‌های سینما به بیش از ۸۵۰ باب رسیده و تقسیم‌بندی و ظرفیت‌سنجی خوبی میان این آثار شکل می‌گیرد تا موجبات فیلم‌سوزی فراهم نشود. البته باید به این نکته نیز اذعان کرد که نباید حداقل تا پایان تیرماه، فیلم پرمخاطب دیگری به روی پرده بیاید تا در همان زمان با کنار رفتن آثار قدیمی‌تر، فضا برای حضور آثار پرمخاطب دیگر که ترجیحا باید متعلق به گونه‌های دیگری جز کمدی باشند، فراهم شود.

گیشه تضمین شد؛ اکران ۵قطبی

وقتی سینما به بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان می‌اندیشد

با این روند، فروش بهاره سینمای ایران، به یک رکورد بسیارخوب خواهد رسید و برای تابستان نیز چشم‌انداز روشنی متصور است. این روند، حداقل برای نیمه نخست تابستان صادق است و باید برای نیمه دوم این فصل که مصادف با ماه صفر خواهد بود و طبق تجربه، رکود سنگینی بر فضای سینمایی کشور حاکم است، تدبیری درست اندیشیده شود تا این بزنگاه مهم نیز با سودآوری مناسبی برای سینما همراه باشد.

اگر این تدبیر برای نیمه دوم تابستان به‌خوبی تعریف شود، سینما، امیدوارتر از هر زمان دیگری می‌تواند به مرزهای فراتر از ۳۳ میلیون مخاطب و گیشه بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان بیندیشد و درست در همین نقطه است که سینمای ایران در نزدیک‌ترین مواجهه فنی با فرآیند صنعتی‌شدن است و می‌تواند از این مسیر، بهره‌برداری‌های استراتژیک بسیاری را به عمل آورد.

گیشه تضمین شد؛ اکران ۵قطبی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha