آموزش، راهی برای هموار کردن مسیر محرومیت‌زدایی در فارس

شیراز- ایرنا - بازنگری جدی در روش‌های محرومیت‌زدایی و استفاده از ابزار آموزش می‌تواند عامل تحول در توانمندسازی مناطق کم‌برخوردار باشد؛ رویکردی که بنیاد مسکن فارس این روزها برای تسهیل امور در بخش‌های مختلف دنبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،آموزش برای محرومیت‌زدایی رویکردی‌است که در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته و دغدغه و سرفصل فعالیت بسیاری از گروه‌های مردمی و کمک‌رسان در مناطق کمتر برخوردار شده است.

برخی معتقدند: نبود آموزش در عرصه محرومیت‌زدایی این بخش را با مشکلات بسیاری رو به رو کرده و در حال حاضر یکی از چالش‌های موجود بهره‌ نگرفتن از ابزار آموزشی در این عرصه برای حل مسائل است.

این گروه بر این باورند که برای حل مشکلات در زمینه محرومیت‌زدایی در وهله نخست باید اولویت‌های توسعه‌ای هر استان شناسایی و از ابزار آموزش برای پیشبرد اهداف موردنظر در این بخش استفاده شود.

بر همین اساس برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در دستورکار متولیان امر محرومیت‌زدایی از جمله بنیاد مسکن قرار دارد و بنیاد مسکن فارس نیز این رویکرد را در برنامه‌های خود با هدف تسهیل امور در بخش‌های مختلف دنبال می‌کند.

دوره آموزشی تدوین ضوابط و مقررات طرح های هادی روستایی ویژه مشاورین

اخیرا نیز یک دوره آموزشی تدوین ضوابط و مقررات طرح‌های هادی روستایی ویژه مشاورین بنیاد با همکاری پژوهشکده سوانح طبیعی و با حضور مدیرکل امور فنی و تهیه طرح‌های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس و جمعی از مسئولان برگزار شده؛ دوره‌ای که مسئولان مربوطه هدف از برگزاری آن را بررسی مشکلات و بازنگری تهیه طرح هادی روستایی و مروری بر الزامات قانونی مؤثر در فرآیند تهیه طرح هادی روستایی می‌دانند.

مدیرکل دفتر امورفنی بنیاد مسکن کشور در این دوره آموزشی الزامات برنامه‌ریزی و طراحی بافت روستایی و الزامات مؤثر در تدوین ضوابط و مقررات طرح هادی روستایی را از موارد مهم برای مشاورین در این طرح عنوان کرد.

به گفته علی خوئینی بنیاد مسکن تاکنون چند کار محوری نظیر تهیه طرح‌های هادی روستایی انجام داده که در سطح کشور برای ۴۲ هزار روستای بالای ۲۰ هزار خانوار طرح هادی تهیه شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس نیز که معتقد است ضوابط و مقررات طرح‌های هادی روستایی شاخص‌هایی کم نظیر به ثبت رسانده، در این دوره آموزشی گفت: اگر امروز در مناطق روستایی شاهد ایجاد مسکن مقاوم و توسعه یافته هستیم مرهون نظارت‌هایی است که با جدیت و سختکوشی کارشناسان بنیاد مسکن رقم خورده است.

سید علیرضا حمیدی ادامه داد: استان فارس این افتخار را دارد که تهیه طرح‌های هادی روستایی را در همه روستاهای این استان به پایان رسانده و اکنون در مراحل بازنگری برخی از این طرح‌هاست.

هدف از برگزاری دوره آموزشی؛ تبیین طرح و مروری بر الزامات قانونی مؤثر

وی که معتقد است بازنگری طرح‌های هادی زمینه افزایش اشتغال و تولید را در مناطق روستایی فراهم کرده هدف از برگزاری این دوره را تبیین اهمیت موضوع، بررسی مسائل و مشکلات، تهیه و بازنگری طرح هادی روستایی و مروری بر الزامات قانونی مؤثر در فرآیند تهیه طرح هادی روستایی عنوان کرد.

مدیرکل بنیاد مسکن فارس از اجرای طرح هادی برای ۱۰۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار از ابتدای تأسیس این بنیاد خبر داد و گفت: از حدود یک هزار و ۶۹۷ روستای بالای ۲۰خانوار که افق طرح هادی آن‎ها به اتمام رسیده تاکنون ۷۵۲ روستا معادل ۴۴ درصد بازنگری شده است.

حمیدی همچنین پرداختن به توسعه روستاها را با هدف کاهش مهاجرت‌های روستاییان دانست و افزود: باید تلاش شود از همه ظرفیت‌های قانونی در این عرصه بهره‌گیری شود، نمایندگان مجلس نیز نقش موثری در ظرفیت‌سازی و پیگیری منابع درآمدی برای شتاب‌ بخشی به توسعه روستاها دارند.

مدیر کل بنیاد مسکن فارس یادآور شد : از حدود یک هزار و ۶۹۷ روستای بالای ۲۰خانوار که افق طرح هادی آن‎ها به اتمام رسیده تاکنون ۷۵۲ روستا معادل ۴۴ درصد بازنگری شده است.

وی اضافه کرد: از ابتدای تأسیس این بنیاد تاکنون در یک هزار و ۲۸۴ روستای بالای ۲۰خانوار طرح هادی اجرا شده که ۵۴.۹۲ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از اجرای طرح هادی بهره‌مند شده‌اند.

دوره آموزش تسهیلگران طرح نهضت ملی مسکن

امسال همچنین دوره آموزش تسهیلگران طرح نهضت ملی مسکن فارس با هدف هم افزایی و مرور شرح وظایف نیروهای خدمات نهضت ملی مسکن و تسهیل‌گران پروژه‌های نهضت ملی تحت مدیریت بنیاد مسکن برگزار شد.

به گفته مدیر کل بنیاد مسکن فارس این کارگاه آموزشی در سراسر استان به صورت آموزشی توجیهی و با حضور معاون عمران و مسکن شهری بنیاد مسکن فارس، مدیران شهرستان‌های مرتبط با طرح مذکور، کارشناسان مسئول و کارشناسان حوزه مسکن شهری در سالن جلسات اداره کل بنیاد مسکن برگزار شد.

در این کارگاه بر لزوم تسهیلگری بیشتر در فرآیند پرداخت تسهیلات پروژه‌های نهضت ملی تأکید و آموزش‌هایی در ارتباط با نحوه ورود تسهیلگران به این عرصه ارائه شد.

نشست آموزشی سامانه راهبر برای دهیاران جهرم

برگزاری نشست هماهنگی و آموزشی دهیاران شهرستان جهرم با آموزش سامانه راهبر نیز از دیگر راهکارهای بنیاد مسکن فارس برای تسهیل امور در این عرصه با بهره‌گیری از ظرفیت‌های آموزشی است‌.

مدیر بنیاد مسکن جهرم در حاشیه این نشست آموزشی الزامات سامانه راهبر و لزوم آشنایی دهیاران با این سامانه را برشمرد.

احمد دلشاد با تشریح اهداف سامانه راهبر گفت: ارائه هرگونه خدمات فنی، مهندسی و صدور پروانه احداث ساختمان روستایی از طریق سامانه راهبر و به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

مدیر بنیاد مسکن جهرم افزود: به منظور کاهش هزینه‌های مراجعات و تردد متقاضیان و با هدف تسهیل در خدمت‌رسانی، سامانه خدمات الکترونیکی تحت عنوان سامانه راهبر در دهیاری‌های این شهرستان فعال شده است.

وی ادامه داد: دهیاران، کاربران و متقاضیان احداث مسکن در روستاهای شهرستان می‌توانند ضمن مراجعه به این سامانه و بدون حضور در شعبه های بنیاد مسکن شهرستان‌، تمامی مراحل صدور پروانه را به صورت مجازی و با امنیت بالا انجام دهند.

وی با اشاره به جلسات توجیهی و هماهنگی‌های متعدد در این زمینه، تأکید کرد: در همین رابطه و طی جلسه‌ای که با حضور نمایندگان فرمانداری، بخشداری و جمعی از دهیاران و کارشناسان مرتبط با این سامانه برگزار شد فرایند مورد اشاره نیز توجیه و مقرر شد تا تجمیع امکانات لازم برای فراگیر شدن هر چه سریع‌تر این امکان در مناطق روستایی شهرستان صورت گیرد.

بدون شک توجه به آموزش و استفاده از ابزار آموزشی نقش موثری در پیشبرد اهداف در عرصه محرومیت‌زدایی ایفا می‌کند، لذا فعالان در مناطق محروم لازم است که با تکیه بر مطالعات میدانی هدفمند، به فهم بهتری درباره ریشه مسائل پیچیده مناطق محروم دست یابند تا ضمن افزایش عمق و تأثیر فعالیت‌ها، از آسیب‌های ناخواسته نیز بکاهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha