توصیه‌های شب امتحانی رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش فارس به دانش‌آموزان

شیراز - ایرنا - پس از وقفه‌ای چند روزه، از شنبه گذشته امتحانات نهایی و پایان سال مدارس از سرگرفته شده و دانش‌آموزان بویژه دبیرستانی‌ها روزهایی سرنوشت‌ساز و شاید پر اضطراب را می‌گذرانند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امتحانات پایان سال دانش‌آموزان متوسطه حدود یک ماه ادامه دارد و پرونده امتحانات نهایی دهم تا دوازدهمی‌ها تا چهارم تیر ماه ادامه دارد.

امسال بیش از ۱۳۶ هزار دانش‌آموز دوره متوسطه دوم استان فارسی در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند، امتحاناتی که تاثیرگذاری آن در آینده تحصیلی به تبع شغلی دانش‌آموزان افزایش یافته و طبیعی است اگر برای بسیاری از آنها همراه باسطحی از اضطراب باشد.

به این منظور در گفت‌وگویی با طیبه رحیمی، رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش فارس به گفته و گو پرداختیم و اوتوصیه‌هایی برای بهبود آرامش و موفقیت دانش‌آموزان در این‌ امتحانات ارائه کرد.

توصیه‌های شب امتحانی رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش فارس به دانش‌آموزان

او بابیان اینکه امتحانات نهایی پایه دوازدهم در امسال تاثیر قطعی ۵۰ درصدی به عنوان سوابق تحصیلی دانش‌آموزان دارد و این میزان قرار است از سال آینده تاثیر سوابق تحصیلی امتحانات نهایی پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم در نتیجه آزمون سراسری به ۶۰ درصد برسد.

رحیمی گفت: در روزهای امتحان بسیاری از دانش‌آموزان میزانی از اضطراب و استرس را تجربه می‌کنند که با انجام برخی تمرینات ساده و البته کمک مشاوران تا اندازه زیادی می‌توان از تاثیرگذاری آن بر عملکرد آنها کاست.

رئیس اداره آموزش و پرورش فارس عنوان کرد: آگاه سازی دانش آموزان به فرآیند برنامه ریزی، تسلط بر مطالب کتاب، مدیریت زمان و آرام سازی ذهن از عواملی است که در کاهش اضطراب دانش آموزان در ایام امتحانات موثر است.

او به انجام برخی از تمرینات ریلکسیشن در آرام‌سازی ذهن و کاهش استرس دانش آموزان اشاره کرد و گفت: به آرامی نفس عمیق بکشید به این صورت که با شمردن یک تا پنج از راه بینی نفس به درون سینه دهید، با سه شماره نفس را حبس کنید و با پنج شماره از راه دهان نفس را بیرون دهید.

او ادامه داد: همزمان با تنفس، عضلات پا و ران و شکم و سینه و صورت را انقباض و انبساط کنید.

رحیمی گفت: علاوه بر اینکه مطالعه برنامه‌ریزی شده و تسلط بر مطالب کتاب در آرامش دانش‌آموان موثر است، انجام اینگونه تمرینات آرام‌سازی، با کاهش اضطراب آنها در هنگام امتحان عملکرد آنها را بهبود می‌بخشد.

رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش فارس اضافه کرد: یاد خدا در شروع آزمون بسیار موثر است و همچنین همراه داشتن و نوشیدن آب در سر جلسه امتحان، در آرامش روان بسیار اثرگذار است.

او درباره فرآیند برنامه‌ریزی دانش آموزان در ایام امتحانات نیز گفت: در این ایام باید درس‌های مربوط به نیمسال اول اول مرور و درس‌هایی که از نیمسال دوم سال نیاز به یادگیری مجدد دارد، مطالعه شود.

رحیمی توصیه کرد: دانش‌آموزان در مطالعه برای امتحانات، خلاصه نویسی و مرور و یاد آوری مطالب درسی را فراموش نکنند.

او البته بر برنامه‌ریزی درسی در طول سال تحصیلی تاکید کرد و افزود: طی این فرآیند، دانش‌آموزان باید پس از ساعات مرده

برای خواندن درس‌هایی که معلم در همان روز داده، هر درس به مدت نیم ساعت زمان بگذارند و سپس به مطالعه درسهای روز بعد بپردازند.

رحیمی توصیه‌ای مهم نیز داشت که جا دارد دانش آموزان از ابتدای سال تحصیلی آینده مدنظر داشته باشند؛ اینکه باید برنامه‌ریزی برای درس‌هایشان را از ابتدای سال آغاز کنند و در نیمسال اول که امتحانات نهایی نیست، نقاط ضعف خود را دریابند و به رفع آن بپردازند تا در نوبت دوم عملکرد بهرتری داشته باشند.

توصیه‌های شب امتحانی رئیس اداره مشاوره آموزش و پرورش فارس به دانش‌آموزان

به گزارش ایرنا، این روزها یکهزار و ۱۰۵ حوزه امتحانی در پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم برای برگزاری امتحانات نهایی در سراسر فارس برپاست و ۳۷ هزار و ۷۷۰ نفر در پایه دهم، ۳۸ هزار و ششصد تن پایه یازدهم و ۳۸ هزار و ۷۰۰ نفر نیز پایه دوازدهم در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند.

امتحانات نهایی برای پایه دهم تا ۲تیرماه، پایه یازدهم تا چهارم تیر ماه و پایه دوازدهم تا ۳۱ خرداد ادامه دارد و براساس اعلام وزارت اموزش و پرورش احتمالا نتایج از نیمه تیرماه به بعد اعلام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha