شهید جمهور و حکومت بر قلب‌ها

۹ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۵۶
کد خبر: 85491918
حسین درودی I کارشناس علوم تربیتی
شهید جمهور و حکومت بر قلب‌ها

تهران- ایرنا- شهید رئیسی به سبب عدالت‌پیشگی بر قلوب مردم حکومت کرد و سخن امام راحل در این موضوع مهم را به کرسی نشاند که در دیگر کشورهای جهان قابل مشاهده نیست.

از منظر آیات وحی، سبک زندگی آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی با کدامین موضوعات فردی و اجتماعی همراه شده تا اینکه نوع شهادتش به گونه ای رقم خورد که هم چشم ها و هم دل ها بر ایشان گریستند؟

با این که ایشان مسئولیت اجرایی و اقتصادی کشور را به عهده داشتند ولی در عین حال در اعماق قلوب مردم ایران و جهان به عنوان یک الگوی ماندگار محبوب و همچنین تراز آرمان های انقلاب اسلامی جاودانگی را از آن خود کردند و به عنوان الگوی تراز ریاست جمهوری با شعارهای آن معرفی شدند و قدرت دین در عرصه اجتماعی را به رخ قدرت های جهان کشیدند و وزنه قدرت را در مقابل کشورهای زورگو جابه جا کردند و تحسین روسای بیش از ۵۰ کشور جهان را برانگیختند که خود خبر از مقدمات ایجاد تمدن سازی نوین را در عالم می دهد.

آیه ۹۷ سوره نحل در زیست مسئولیت شهید خدمت که شاخص مؤمنانه از ویژگی های آن است، دارای چه جایگاه تفسیری و تبیینی است؟! «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَیٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ؛ هر کس از مرد و زن کار نیکی به شرط ایمان به خدا به جای آرد، ما او را به زندگانی خوش و با سعادت، زنده ابد می‌گردانیم و اجری بسیار بهتر از عمل نیکی که می‌کردند به آنان عطا می‌کنیم.»

اما شاخص های حیات طیبه در زیست منش هشتمین رئیس جمهور انقلاب اسلامی:

الف- توحید و خدا باوری در سبک زندگی رئیس جمهور آسمانی ایران مقتدر با اعتقاد به توحید معمار کبیر انقلاب اسلامی گره خورده است. ایشان در جمله حکیمانه ای از برای همگان به ویژه مسئولان نظام فرمودند «عالم محضر خداست، در محضر او معصیت نکنید» از همین رو سید ابراهیم شهید در مناظرات، محاورات و نشست های دولتمردان، بی ادبی و بی اخلاقی را عین کفر و شرک می دانستند.

لذا با همین سبک ادبی و اخلاقی خداباورانه و نیز سعه صدر موحدانه چنان توده مخالفان و معاندان خود را شرمنده و درمانده و سرگردان کرده است که آنان مجدداً جرات آشکار کردن اندیشه‌های خودشان را در میان اهالی اندیشه ورزان نمی‌یابند و چه جالب اهل معرفت در حق چنین شخصیت‌های مردمی سروده زیبا و معنی داری دارند «منم شهره شهرم به عشق ورزیدن/ منم که دیده نیالوده ام به بد دیدن / وفا کنیم ملامت کیشم خوش باشیم / که در طریقت ما کافری است رنجیدن».

اگر شهید جمهور ایران اسلامی در مناظرات و محاورات، هم پیاله زشت گویان می‌شد قطعا دل های پاک ملت و ملل عالم در سوگ ایشان اشک گرم بر گونه های مهربان سوگوارانش سراریز نمی ریختند. شهیدرئیسی دروس توحیدی در کتب حوزوی و دانشگاهی را به کف جامعه و برروی میز مسئولان آوردند؛ به ویژه مدیرانی که قصد زیست با شعارهای انقلاب و آرمان های اسلام ناب را در سر دارند.

ب- نبوت در زندگی شهید رئیسی عزیز چگونه ظهور و بروز داشت؟ پیامبر رحمت و مهربانی ها، مردمی ترین پیامبر در میان تمام پیامبران الهی است؛ چنان که فرمودند «ما أُوذِی نَبِی مِثْلَ مَا أُوذِیتُ؛ هیچ پیامبری به اندازه من اذیت نشد!» (بحارالانوار مجلسی، ج۳۹، ص۵۶) با این وصف، ایشان دست سخت و پینه بسته کشاورز را بوسیدند؛ شهید سید ابراهیم رئیسی بر این اعتقاد بودند که پیامبران الهی به ویژه اعظم و خاتم آنها دست بوسیدن را حرام می دانند مگر از برای ترویج خدمت و خدمات مومنانه و خردورزانه.

شهید جمهور و حکومت بر قلب‌ها

از همین رو شهید جمهور بر دست پر از بریدگی و پینه کشاورز را بوسه زدند تا سنت نبوی را در میان مسئولان انقلابی احیا و نیز قانون کار اسلامی را در جامعه ترمیم سازی کنند و معنی کرامت انسانی را با حضور در مناطق محروم لمس و مشکلات آنانرا تدریس کردند و با این حرکت انقلابی شهید رئیسی، جامعه مسلمانان به واسطه خدمت رسانی صادقانه و خالصانه به موضوعات وحدت آفرین قرآن و سنت رسول خدا (ص) به صورت عملی و علنی در مقابل استکبار جهانی مجهز شدند که اعتراض بسیاری از بدخواهان را در پی داشته که چرا تا این سطح از رئیس جمهور ایران اسلامی تقدیر و تشکر می شود و چرا این مقدار رابطه عاطفی بر قرار شده است. این افراد درمانده به علت جهل و نادانی از قدرت دین حقیقی که مصداقش شهید آیت الله رئیسی است به اینگونه افسردگی و انفعال اجتماعی سرگردان و حیرت زده شده اند.

ج- عدل و عدالت در مرامنامه مدیریتی شهید رئیسی چگونه بر کسی پوشیده مانده و این مهم انکار شده است؟ بسیاری از دشمنی های با این رادمرد الهی از درون مرز گرفته تا مرزهای دور دست به دلیل عدالت مداری این شخصیت بزرگ، مقیاس در خدمت عدالت محور بوده است. لذا باید این قاعده را متذکر شویم که زیرپایه هر خدمت رسانی مؤمنانه عدالت مدار از درون به بیرون آدمی صادر می شود که این فضلیت کم یاب در رئیس جمهور شهید قابل لمس و مشاهده بود.

در طول عمر با برکت انقلاب اسلامی به شفافیت و وضوح دریافتیم که مردان عدالت سالار برای سارقان معارف انسانی و ظالمان، در مدیریت خردورزانه به صراحت وجودشان ولو به اندک زمان قابل تحمل نبوده و نیستند. زیرا منافع انسان های ستمگر و خون ریز و کودک کش از مبارزه با عدالت ورزی با هزاران توجیه صورت بندی می شود؛ شهید رئیسی به سبب عدالت پیشگی بر قلوب مردم حکومت کرد و سخن امام راحل در این موضوع مهم که در دیگر کشورهای جهان قابل مشاهده نیست را به کرسی علم نشاند.

عدل و عدالت در منش شهید رئیسی یعنی مطالبه پیرزنی مانند بی بی گل را عملی کردن و مطالبات کارخانه هایی مانند هپکو و نیشکر هفت تپه را و هزاران طرح های به جا مانده از دوران مدیریت کشور را راه اندازی کردن و نه در پی طرح تاسیسی، با توجه به اینکه نیاز مردم به تکمیل طرح های نیمه تمام است و هم چنین افتخار کردن به محله خانه مادری خود در جنوب شهر مشهد و عدم حضور برادران در عرصه قدرت و ثروت که این نوع عدالت است که اندیشه و قلم در جهان را در سوگ شهید رئیسی عزیز به خضوع و خشوع حقیقی و خارج از عرف دیپلماتیک دعوت می کند و ارتباطات بین المللی ایران را به صدر جدول دیپلماتیک در جهان می رساند که نه با هزاران بر جام موفق به دست می آید و نه در آینده عملی خواهد شد.

د- معادمحوری در کدامیک از بخش های زندگی شهید جمهور ملموس و مشهود بود؟ یکی از رفتارهای معادمآبانه ایشان عبارت بود از اینکه فهرست اموال خودشان را به رهبری تقدیم کردند؛ آن هم در زمانی که مسئولیت قوه قضائیه را از معظم له دریافت کرده بودند و همچنین در دوره ریاست جمهوری چندین مرتبه در برابر سوالات خبرنگاران پاسخگو بودند که بنده بیشتر از یک خانه ۱۴۰متری و یک حقوق رسمی ندارند و به وضوح تصریح کردند که نه سرمایه ای در بانکی و نه حسابی در خارج کشور دارند و ویلا هم ندارند.

این جرأت و جسارت اعلام و اعلان اموال، جواب شبهه کسانی است که مردم سوخته جان در تشییع پیکر رئیس جمهور خود فقط با سرمایه احساس به میدان نیامدند بلکه عقل فطری بود که اعلام می کند شهید رئیسی اهل خبط و خیانت نبود و این خردورزی مستند و موثق از عدالت طلبی مستمر ایشان نشانه و نام آوری آن را اثبات می کند و این معنی نفوذ در قلب ها را ترجمه و تفسیر می کند.

مردم فهیم ایران اسلامی از صاحبان قدرت و ثروت؛ زهد در اخلاق مدیریتی و آمادگی جهت پاسخگویی با طهارت قلبی و نیز پاکی از آلودگی های اقتصادی را برای سفر به جهان آخرت را به احسن وجه از مانند شهید رئیسی‌ها خریدارند؛ همچنان که از ایشان استقبال کردند. چرا که به حضرت علی (ع) اقتدا کردند؛ همان طور که آن حضرت در هنگام ورود به شهری چنین فرمودند:

«دَخَلْتُ بِلَادَکُمْ بِأَشْمَالِی هَذِهِ وَ رَحْلَتِی وَ رَاحِلَتِی هَا هِیَ فَإِنْ أَنَا خَرَجْتُ مِنْ بِلَادِکُمْ بِغَیْرِ مَا دَخَلْتُ فَإِنَّنِی مِنَ الْخَائِنِی؛ ای مردم! با این لباسی که بر دوش دارم و با این بار و بُنه، و این مرکبی که بر آن سوار هستم، داخل شهر شما شدم. پس اگر من از شهرتان خارج شدم و به غیر از چیزهایی که با آن وارد شدم، چیز دیگری داشتم، پس بدانید من از خیانتکاران هستم» (ابن شهر آشوب‏، المناقب، نشر علامه، قم، چاپ اول، ۱۳۷۹ق، ج ۲، ص ۹۸).

ه- امامت و درخشش آن در رفتارهای رئیس جمهور شهید به گونه ای نما و نمایش داشت که بسیاری را به پلشتی در گفتار و کردار می غلتانید. چراکه گفتار و رفتار شهید با خط کش منظومه امامین انقلاب سطر بندی شده بود و ایشان خود را با معارف قرآنی به گونه ای تربیت کرده بود که خویشتن را موظف به اطاعت حقیقی از نائب امام زمان (ع) می دانست و از قانون و قاعده ولایت پذیری بهره ها گرفتند.

شهید جمهور و حکومت بر قلب‌ها
حجت الاسلام حسین درودی، کارشناس علوم تربیتی

چرا که این منش تربیتی در زمان نورانی پیامبر اعظم (ص) و حضرت علی (ع) پایه گذاری شد و همچنین در دوره دو امام در یک عصر، مانند امام حسن و امام حسین (ع) از کسی که مسئولیت الهی را به عهده دارد، به دستور خداوند حکیم بر خود لازم و واجب دانسته و اطاعت ظاهر و ارادت باطن در حمایت از ولی خدا و جانشین حقیقی آن یک راهبرد کلان می شمارند، جهت پشتیبان سازی که آن مدیریت درونی را سبب می گردد تا دشمنان از نفوذ در صف مؤمنین مأیوس شوند؛ همچنان که حضرت موسی (ع) علت انتخاب برادر خود را برای وزرات ولایت پذیر بودن ایشان معرفی می کند و چنین بیان می کند «اشْدُدْ بِهِ أَزْرِی؛ پشتم را به او استوار کن» (آیه ۳۱ سوره طه) به این سبب رئیس جمهور شهید برای رهبری معظم و امام جامعه پشتیبان کم نظیری محسوب می‌شدند و با این ریل گذاری سیاست پدر و مادردار یعنی پیروی از مدیریت بی نظیر اهل بیت (ع) جامعه انقلابی را بیمه کرد.

تغییر ساختار جامعه شناسی در جهان

در مدت ۳۴ ماه به اندیشه پردازان در عرصه سیاست و جامعه شناختی اثبات شد که سیاست می تواند پدر و مادر داشته باشد و علامت آن حضور گسترده مردم در تشییع پیکر مطهر رئیس جمهور شهیدشان است که برخی از آنها به ایشان رأی داده بودند و کسانی هم بودند که رأی ندادند. البته این اتفاق عظیم در کارگاه انقلاب اسلامی تولید می شود و در تمدن غربی و سرمایه سالاری ماتریالیستی عقیم است.

از همین رو حضور جمعیت متراکم در سوگ مسئولان نظام اسلامی با رویکرد عدالت محوری پیام مهمی برای مخالفان و معاندان ایران اسلامی دارد. به دلیل آنکه کسانی از پایه گذاری توحیدی معمار کبیر انقلاب اسلامی، شاد و خرم می شوند که از فطرت سلیم خود محروم نشده باشند ولی کسانی که به سبب دنیازدگی و شهوت پرستی، تک بعدی شده و زمام آنها در اختیار شیطان افتاده، چه انتظاری می رود که در سوگ شهید جمهور سوگوار باشند.

از قضا اگر شادمانی توهمی از خود به نمایش نگذارند، جای تعجب و شک است. چرا که شیطان آنان را به اسارت گرفته تا بر ضد حق و حقیقت به بردگی خود بکشاند. لذا از ابراز نشاط ندانسته برخی غافلان و عامدان نباید نگران و دلواپس شد که در قرآن برخی از موت حضرت رسول اعظم (ص) و اولیای الهی و نیز مردان در طریق خدمت رسانی پر نشاط می شدند مانند فرعونیان، قابیلیان، فرزند نوح، همسر لوط و امویان و مروانیان و هزاران از این نمونه های نهفته در تاریخ که از باطن منحرف و متعفن انسان های ستمگر کودک کش خبر رسانی می کنند و در همین راستا پروردگار حکیم، خداوندی خودش را پس از شهادت دوستانش به صورت مقتدرانه در جبهه مجاهدان در راه توحید جهت اتمام حجت با اقتدار تمام و کمال به نمایش می گذارد؛ همچنان که در این ۴۵ سال عمر پر برکت انقلاب اسلامی شاهد آن بودیم و در آینده با امید برتر و بالاتری شاهد خواهیم بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha