قدردانی های شهید امیرعبداللهیان از تلاش همکارانش موجب دلگرمی و تشویق آنها می شد

تهران-ایرنا- یک دیپلمات کشورمان گفت: از جمله ویژگی های آقای امیرعبداللهیان، قدردانی از تلاش همکاران بود که موجبات دلگرمی و تشویق آنها را فراهم می کرد.

یک دیپلمات کشورمان که نخواست نامش مطرح شود، در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص ویژگی های شخصی و کاری شهید امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه فقید کشورمان اظهارداشت: قبل از هرچیز نکته ای در رابطه با شهید امیرعبداللهیان به نظر می رسد و آن این است که هم نشینی نسبتا طولانی شهید امیرعبداللهیان با شهید سردار قاسم سلیمانی باعث شده بود که ایشان از خصوصیات اخلاقی سردار بهره بگیرد.

وی گفت: یکی از جملات مهمی که از سردار به یادگار مانده این است که «باید به این بلوغ برسیم که دیده نشویم، آنکس که باید ببیند، می بیند» به نظر می رسد که شهید امیرعبداللهیان تلاش داشت که این آموزه سردار سلیمانی را سرلوحه رفتار خود داشته باشد.

سجایای اخلاقی شهید

این دیپلمات کشورمان افزود: از ویژگی های زبانزد و بارز آقای امیرعبداللهیان اخلاق نیکو و صبوری بود، تقریبا همه افرادی که با وی درارتباط بودند بر این ویژگی صحه می گذارند. وزرای امورخارجه به طور مطلق درگیر موضوعات کلان و مهم کشورهستند و سفرا نسبت به گرفتاری وزیر امورخارجه واقف هستند، لذا با در نظر گرفتن این وضعیت سعی می کنند در مورد مسائل جزیی و کوچک کمتر مزاحم وزیر بشوند، اما گاهی اوقات سفرا ناگزیر می شوند در مورد مسائل جزئی هم با وزیر گفتگو کنند. آقای امیرعبداللهیان از جمله وزرایی بود که برای این گونه مسائل کوچک نیز وقت می گذاشت ولو برای چند دقیقه به نکات مورد نظر گوش می داد.

قدردانی از تلاش های همکاران

وی ادامه داد: از دیگر ویژگی های آقای امیرعبداللهیان، قدردانی از تلاش همکاران بود. مواردی دیده شده که نکته ای یا پیشنهادی به ذهن می رسید و از طریق تماس تلفنی یا پیام آن نکته یا پیشنهاد به وی منتقل می شد و شهید امیرعبداللهیان حتما به آن پیام ها توجه می کرد. ممکن بود که با آن نظر موافق نبود ولی از ارائه کننده آن نظر تشکر می کرد، یا در پاسخ می گفت من این نکته یا پیشنهاد شما را استفاده کردم و همین موجب دلگرمی همکاران و تشویق آنان می شد.

اثر گذاری در تحولات مهم جهانی و منطقه ای

این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: در صحنه روابط بین الملل در مقاطعی که تغییرات و تحولات مهم منطقه ای و بین المللی رخ می دهد، معمولا دستگاه سیاست خارجی و دیپلماسی کشورها تحت فشارهای سنگین قرار می گیرد. برای مثال در دوره فروپاشی بلوک کمونیسم، جنگ خلیج فارس، بهار عربی و.... در چنین مقاطعی دستگاه دیپلماسی کشورها باید در وهله اول تحولات را با دقت رصد و تحلیل و ارزیابی کنند تا بتوانند در معادلات جدید جهانی نه تنها جایگاه خود را بازتعریف کنند بلکه در آنها نقش آفرینی و اثر گذاری هم داشته باشند.

وی بیان کرد: شهید امیرعبداللهیان به دلیل اینکه از ابتدا در حوزه خلیج فارس مشغول به کار شد آشنایی و تجربه خوبی در این حوزه بدست آورد. حوزه جغرافیایی آفریقا، جنوب مدیترانه، غرب آسیا و خلیج فارس اهمیت بسیار زیادی برای ایران دارد و لذا تحولات این حوزه ها باید با دقت بررسی و مدیریت شود. آقای امیرعبداللهیان با تکیه بر شناخت و تجربه ای که بدست آورده بود در طی سال های متمادی رده های مدیریتی متفاوت نقش قابل توجهی در تصمیم سازی در سیاست خارجی و دیپلماسی کشور ایفا کرد.

این دیپلمات کشورمان در پایان خاطرنشان کرد: از سال ۱۴۰۰ هم که در سمت وزیر امورخارجه قرار گرفت حوزه های پیرامونی ایران از جمله خلیج فارس، قفقاز و آسیای میانه، مدیترانه و شمال آفریقا شاهد تحولات مهمی بوده و این شهید بزرگوار به طور مستقیم مسئولیت مدیریت دیپلماسی کشور را برعهده داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha