۸ خرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۵۰
کد خبر: 85492525
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جویندگان گنج در بخش کجور نوشهر ناکام ماندند

۸ خرداد ۱۴۰۳، ۱۷:۵۰
کد خبر: 85492525
جویندگان گنج در بخش کجور نوشهر ناکام ماندند

نوشهر - ایرنا- فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از دستگیری سه نفر از جویندگان اشیای عتیقه در بخش کجور نوشهر خبر داد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی میراث فرهنگی مازندران، محمدرضا کردان روز سه شنبه افزود: در پی گزارش‌های دریافتی از پایگاه یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان نوشهر مبنی بر حضور یک خودرو با افراد ناشناس و ترددهای مشکوک در بخش کجور موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این پیوند ماموران یگان حفاظت به همراه عوامل انتظامی با دستور قضایی به محل وقوع یاد شده عزیمت کردند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: پس از بررسی ها نسبت به درستی و نادرستی این اتفاق، خودرو اعلام شده شناسایی و سه دستگاه فلزیاب و ابزار حفاری کشف و ضبط شد.

کردان افزود : در این رابطه سه نفر از جویندگان اشیای عتیقه با هویت معلوم که یک نفرشان اتباع بیگانه بود دستگیر و پس از تشکیل پرونده و سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی داده شدند.

وی خاطرنشان کرد: برابر قانون ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از هرگونه دستگاه فلزیاب و ورود آن به کشور منوط به دریافت مجوز از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده است.

برابر آمار از اسفند ماه سال ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۹۵ فقره پرونده مربوط به قاچاق اشیای عتیقه در دادگاه بخش کجور نوشهر تشکیل شده است.

بخش کوهستانی و تاریخی و گردشگری ۱۲ هزار نفری کجور نوشهر باقدمتی هفت هزار ساله، واقع در جنوب شرقی نوشهر ۶۴ روستا و ۲ نقطه شهری دارد.

حفاری محوطه های باستانی و تاریخی از جمله در غرب مازندران یکی از چالش های اساسی اکنون میراث فرهنگی است که به تاکید کارشناسان رفع آن علاوه بر نظارت و پایش مستمر آثار تاریخی نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است که این مهم باید بیش از پیش جدی گرفته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha