معاون دبیرکل سازمان ملل: زنان بار عمده عقبگرد جهانی حقوق بشر را تحمل می کنند

نیویورک – ایرنا- «رزماری دی کارلو» معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح اعلام کرد: زنان بار عمده عقبگرد جهانی حقوق بشر را تحمل می کنند. خشونت علیه زنان در ظالمانه‌ترین شکل‌های آن، ویژگی تقریباً همه جنگ‌ها است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خانم رزمای دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای اممنیت درباره امنیت و صلح بین المللی و نقش زنان و جوانان گفت: افغانستان که در آن وضعیت اسفبار زنان نمونه ای آشکار از شکست در حقوق بشر است، زنان و دختران افغان به طور سیستماتیک از حقوق و منزلت خود در بسیاری از زمینه های زندگی از جمله تحصیل محروم می شوند.

دی کارلو گفت: آنها به جامعه جهانی می نگرند تا از زنان در احقاق حقوقشان حمایت کند تا بتوانند به آینده کشورشان کمک کنند.افغانستان تنها جایی نیست که زنان برای مشارکت برابر در سیاست، صلح، زندگی عمومی و اشتغال با موانع روبرو هستند.

معاون دبیرکل سازمان ملل افزود: در دستور کار جدید برای صلح، دبیرکل خواستار رسیدگی به نابرابری‌های ساختاری شد که در مسیر تحقق کامل حقوق بشری زنان قرار دارد. او خواستار برچیدن ساختارهای قدرت مردسالار شد.

معاون آنتونیو گوترش تصریح کرد: این درخواست به معنای دسترسی برابر به نمایندگی، حمایت های قانونی، استقلال فیزیکی، ایمنی، فرصت های اقتصادی، آموزش و مراقبت های سلامتی است.

او ادامه داد: درگیری های مسلحانه موانع ساختاری بر سر برابری کامل زنان را تشدید می کند. شکست یا فروپاشی نهادی، مصونیت از مجازات و ناامنی، زنان را در معرض خطرات شدیدتری قرار می دهد.

دی کارلو تاکید کرد: دستور کار زنان، صلح و امنیت تنها از طریق اقدام ملی می تواند با موفقیت محقق شود. بیش از ۱۰۰ کشور از همه مناطق برنامه های ملی را برای اجرای قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت تدوین کرده اند. این قابل ستایش است اما کشورهای بیشتری باید به این فراخوان بپیوندند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha