کشور در تولید ۹۸ درصد هسته های اولیه غلات خودکفا شده است

کرج - ایرنا - رییس موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: با تلاش محققان ایرانی تاکنون کشور در تولید ۹۸ درصد هسته های اولیه غلات خودکفا شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا،" محمد زمانیان " روز چهارشنبه در آیین پنجاهمین سال تاسیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، روز مزرعه و انتقال دانش فنی و ارائه آخرین دستاوردهای تحقیقاتی غلات آبی (گندم و جو) که در موسسه تحقیقات، اصلاح، تهیه نهال و بذر کشور مستقر درکرج برگزار شد، افزود: تاکنون ۲۰۸ رقم غلات به جامعه هدف در حوزه کشاورزی و زراعت کشور معرفی شده است؛ از طرفی سالانه ۲۰ رقم نیز معرفی می شود که ۵۰ درصد آن غلات هستند.

وی گفت: تولید ۱۱۱ رقم انواع بذر به جامعه کشاورزی و بخش خصوصی واگذار شده که ۴۴ رقم آن ارقام مختلف گندم است.

زمانیان یادآور شد: از ۲۰۸ رقم معرفی شده در زمینه غلات ۱۴۳ رقم مربوط به گندم و ۴۸ رقم مربوط به جو بوده است.

تولیدات کشاورزی در حوزه گندم افزایش یافت

کشور در تولید ۹۸ درصد هسته های اولیه غلات خودکفا شده است

"مجتبی خیام نکویی" معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در حاشیه مراسم پنجاهمین سال تاسیس این سازمان اظهار کرد: مهمترین عامل افزایش تولید در حوزه گندم کشور استفاده از بذور اصلاح شده است.

وی افزود: اگر بتوانیم بذور را متناسب با اقلیم مختلف کشور اصلاح کنیم یک تحول در میزان تولید به وجود می آید؛ طی سه سال گذشته این اقدام تسریع شده و سال اول دولت سیزدهم شاهد افزایش سه میلیون تنی گندم در مقیاس اراضی سال قبل از آن بودیم.

رییس سازمان تات با بیان اینکه سال گذشته شاهد افزایش ۶ میلیون تنی گندم بودیم، گفت: بر روی بذر اصلاح شده باید به تناسب مناطق مختلف چند اقدام مهم انجام داد که می توان به افزایش مقاومت عمر تنش های زیستی و غیرزیستی و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها اشاره کرد.

خیام نکویی افزود: زنگ زرد گندم طی سال گذشته و امسال در سطح گسترده ای از اراضی کشاورزی مشاهده شد که اقدامات مقابله ای با آن صورت گرفته است.

وی گفت: در طول ۵۰ سال گذشته میانگین بارندگی کشور ۳۰ میلی متر کاهش یافته و از ۲۵۰ میلی متر به ۲۲۰ میلی متر رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: یکی از مهمترین عناصر الگوی کشت این است که متناسب با نیاز مردم به ویژه در محصولات راهبردی در برنامه هفتم توسعه به ۹۰ درصد خودکفایی دست یابیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha