۲۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۰۴
کد خبرنگار: 1050
کد خبر: 85565664
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

تولید سالانه ۲۵میلیون اصله نهال مثمر پیوندی در کشور

کرج - ایرنا - معاون تحقیقات نهال موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: سالانه ۲۵ میلیون اصله نهال درختان میوه به صورت پیوندی در کشور تولید می شود.

«عبدالرضا کاوند» روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: روش پیوند غالب برای نهال این درختان به صورت پیوند خواب است که از نیمه مرداد ماه شروع و تا اواسط مهرماه بسته به شرایط اقلیمی کشور زمان بر است .

وی بیان کرد: بخشی از نهال درختان میوه به صورت پیوند بهاره نیز از اوایل خرداد ماه تولید می شود و بخشی از پیوند نیز به صورت پیوند شاخه است.

معاون تحقیقات نهال موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور گفت: ۸۵ درصد نهال های درختان میوه به صورت پیوند خواب تولید می شود.

وی افزود: خوشبختانه با محوریت وزارت جهاد کشاورزی و اقدامات موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی زیر ساخت های خوبی در کشور به عنوان باغ مادری برای تهیه و تامین پیوندک سالم و اصیل ارقام تجاری ایجاد شده است.

کاوند یادآورشد: این ارقام تجاری هستند که توسط محققان و کارشناسان ذیربط معرفی شده و برای احداث باغ در شرایط کم آبی ، شوری، خشکی و سایر مخاطرات زیستی با پایه های مناسب بکار می روند.

وی گفت: امروز کشور به لحاظ پایه های درختان فرصت های خوبی دارد و از پایه های به روز دنیا برخوردار است بطوریکه تمام استان های کشور ظرفیت تولید نهال را دارند و نهالستان های مجوز دار داشته که به تولید درختان میوه می پردازند .

معاون تحقیقات نهال موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذرو نهال اضافه کرد: نهال ها بسته به شرایط اقلیمی گونه ها و ارقام خاص آنها در اختیار جامعه مصرف کننده قرار می گیرند.

کاوند گفت: این نهالستان ها تحت نظارت موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و با کمک و همراهی کمیته های فنی نهال که در سازمان های جهاد کشاورزی سراسر کشور مستقر هستند به تولید نهال درختان میوه می پردازند.

وی اظهار کرد: در این نهالستان ها نهال همه گروه های محصولی از جمله دانه دار، هسته دار، دانه ریز، گرمسیری، نیمه گرمسیری و خشکبار و همچنین برخی گیاهان دارویی مثل گل محمدی و عناب به میزان کافی و حتی بیش از نیاز کشور تولید و تکثیر می شود.
معاون موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تاکید کرد: صاحبان نهالستان ها برای تهیه و تامین پیوندک به باغ های مادری دارای مجوز و تحت نظارت مراجعه نمایند تا امکان تولید نهال گواهی شده را برای عرضه در داخل یا صادرات نهال فراهم کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha