شهید رئیسی کام سقزی‌ها را شیرین کرد+ فیلم

سنندج- ایرنا- چند سالی بود که مردم سقز به دلیل افت فشار و طعم و بوی نامطلوب آب شرب این شهر، از مسئولان انتقاد داشتند تا اینکه رئیس جمهور شهید در سفر سال گذشته به کردستان، با بهره‌برداری از سد چراغ ویس، کام سقزی‌ها را شیرین کرد.

به گزارش ایرنا، طی سال های اخیر، کاهش بارندگی، رهاسازی نامتعارف آب از سد شهید کاظمی، رشد جلبک و پایین آمدن سطح آب ذخیره شده در پشت سد، باعث ایجاد طعم و بوی نامطبوع آب شرب سقز و گلایه‌مندی شهروندان شد.

بوی نامطبوع و طعم نامناسب آب شهری صدای اعتراض شهروندان را درآورد و مردم در فضای مجازی و محافل مختلف از مسئولان انتقاد می کردند.

شهرستان سقز دارای ۲ سد چراغ ویس و سد شهید کاظمی است که چراغ ویس در بالا دست سقز و شهید کاظمی هم در پایین دست این شهر قرار گرفته است که علاوه بر تامین آب بخش کشاورزی، آب مصرفی شهروندان را هم به راحتی تامین می کند.

تصفیه خانه شماره یک سقز به دلیل مصرف زیاد آب در تابستان ۱۴۰۰، دچار مشکلاتی شده بود و مناطقی از شهر را با مشکل افت فشار و قطعی کامل آب روبرو کرده بود که با تجهیز ثانویه این تصفیه خانه، بخشی از مشکل اب شرب شهر کم شد ولی با بهره برداری از تصفیه خانه شماره ۲ مشکلات کم آبی و افت فشار کامل برطرف شد.

شهید رئیسی کام سقزی‌ها را شیرین کرد+ فیلم

دلیل طعم و بوی نامطلوب آب شرب سقز چه بود؟

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان، بوجود آمدن مشکل طعم و بوی آب سقز را ناشی از پایین آمدن تراز آب سد شهید کاظمی در تصفیه خانه ها عنوان کرد.

آرش آریانژاد افزود: نصب دستگاه میکرواسترنر و اوزون‌زنی تاثیر مناسب و خوبی در حذف جلبک و کاهش طعم و بوی آب شرب دارد لذا این ۲ دستگاه در تصفیه خانه شماره ۲ نصب شد؛ البته با بهره برداری از سد چراغ ویس، این وضعیت برای همیشه پایان یافت.

اما چاره اساسی این مشکل، بهره برداری از سد چراغ ویس سقز بود که این طرح به دلیل مشکلات اعتباری با کندی پیش می رفت تا اینکه دولت سیزدهم، اتمام آن را در دستور کار قرار داد.

در سفر ابان ماه سال ۱۴۰۲ رییس جمهور شهید به کردستان، طرح آبرسانی بلند مدت سقز شامل سد چراغ ویس، خطوط انتقال آب خام و ساخت تصفیه خانه شماره ۲ به بهره برداری رسید.

بهره برداری از سد چراغ ویس سقز

در سفر آبان ۱۴۰۲ شهید آیت الله رئیسی و هیات دولت به کردستان، ۱۱ طرح بزرگ آب و فاضلاب در استان به بهره برداری رسید که یکی از آنها سد چراغ ویس سقز بود.

برای احداث این سد حدود سه هزار میلیارد ریال هزینه شد و هدف از آن تامین آب شرب بلند مدت شهر سقز تا افق ۱۴۲۵ به میزان ۲۴ میلیون مترمکعب در سال است.

مدول دوم تصفیه‌خانه شماره ۲ سقز از سد چراغ ویس نیز با ۲ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال هزینه با هدف تامین آب ۲۰۰ هزار نفر در سقز با افزایش ظرفیت ۴۰۰ لیتر به ۶۰۰ لیتر در ثانیه بهره برداری شد.

حجم کل مخزن سد چراغ ویس در تراز نرمال ۵۸.۸۲ میلیون متر مکعب است که افزون بر تامین آب شرب، آب مورد نیاز حوزه صنعت و کشاورزی شهرستان را نیز تامین می‌ کند همچنین پنج هزار هکتار اراضی پایاب سد به آبی تبدیل می شود و برای هزار و ۲۵۰ نفر اشتغال ایجاد می کند.

سد چراغ ویس با هسته رسی در فاصله ۱۷ کیلومتری جنوب غربی شهرستان سقز واقع شده است.

این سد در دهستان میرده قرار دارد و منبع آب آن از رود زرینه‌رود و شاخه اصلی آن رودخانه سقز با نام محلی چم سقز تامین می شود. این رودخانه ها از کوهستان‌های میان منطقه سقز و بانه سرچشمه می گیرد.

حالا مردم سقز دیگر دغدغه طعم و بوی نامطلوب آب شرب ندارند و این را مدیون تلاش دولت سیزدهم و دلسوزی های رئیس جمهور شهید می دانند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha