۹ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۱۲
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85493287
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استاد دانشگاه انگلیس: حملات غیرانسانی به رفح تصادفی نیست/ نتانیاهو در اهداف خود شکست خورد

تهران-ایرنا- استاد دانشگاه مطالعات صلح انگلیس نوشت، حملات غیرانسانی رژیم اسرائیل به رفح تصادفی نیست و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم در دستیابی به اهداف خود شکست خورده است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، گاردین در مطلبی به قلم پل راجرز استاد دانشگاه برادفورد انگلیس افزود: حملات به رفح در محور راهبرد وحشیانه و شکست ارتش رژیم اسرائیل قرار دارد.

در این نوشتار آمده است: شهادت دستکم ۴۵ فلسطینی در نزدیک رفح، خشم عمومی را حتی در خارج از خاورمیانه برانگیخت.

انتظار می رود حملات این رژیم ادامه یابد به ویژه این که بر اساس گزارش شاهدان به خبرگزاری رویترز، روز سه شنبه برخی از تانک های (رژیم) اسرائیل در مرکز رفح شناسایی شده اند.

حمله به اردوگاه آوارگان فلسطینی در رفح به دنبال حکم دیوان بین المللی کیفری درباره بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و یوآو گالانت وزیر جنگ رژیم اسرائیل به دلیل ارتکاب جنایت جنگی انجام شده است.

دیوان بین المللی دادگستری در دستور جداگانه ای حملات رژیم اسرائیل به رفح را محکوم کرد.

جنگ غزه وارد نهمین ماه خود می شود و در این مدت کابینه نتانیاهو بارها مدعی شده که حملاتش علیه حماس است و غیرنظامیان را هدف قرار نمی دهد اما این ادعا بر خلاف نحوه عملکرد این رژیم در این جنگ است.

این استاد دانشگاه انگلیس نوشت: از همان ابتدای جنگ، نیروهای ارتش رژیم اسرائیل فراتر از دایره یگان های نیروهای حماس عمل کردند، مدارس، بیمارستان ها و مراکز درمانی در کنار روزنامه نگاران، امدادرسان ها و کادر پزشکی هدف قرار گرفتند. دانشگاه اسلامی تنها یکی از دو دانشگاه فلسطینی (در کنار دانشگاه بیرزیت در کرانه باختری) بود که کمتر از یک هفته بعد از جنگ هدف قرار گرفت. از آن پس هر دانشگاهی در غزه تخریب شده یا آسیب دیده است.

نویسنده در ادامه آورده است: استفاده از «نیروی متناسب» می تواند تعمیم یافته از دکترین ضاحیه (Dahiya doctrine) باشد. «دکترین ضاحیه راهبردی نظامی است که توسط گادی آیزنکوت ژنرال رژیم صهیونیستی ارائه شد و اشاره به آن دارد که در یک جنگ نامتقارن شهری، ارتش عمدا زیرساخت های غیرنظامی را هدف قرار دهد تا با افزایش رنج و عذاب غیرنظامیان، بازدارندگی را افزایش دهد».

استاد دانشگاه برادفورد در ادامه مقاله خود آورده است: استفاده از این دکترین احتمالا به دلیل پذیرش این امر از سوی ارتش رژیم اسرائیل است که شکست دادن یک جنبش مردمی به ویژه اگر آنها آماده باشند برای اهداف خود حتی جان خود را از دست بدهند، غیرممکن است.

بر اساس این دکترین نظامی، استفاده از قوه قهریه علیه مردم و غیرنظامیان دو هدف خاص را دنبال می کند: در کوتاه مدت تضعیف حمایت از یک گروه (در غزه به طور خاص حمایت از حماس) و در بلندمدت بازدارندگی درباره تحرکات آینده خواه در غزه، کرانه باختری یا جنوب لبنان.

نویسنده خاطرنشان کرد: با وجود استفاده گسترده نیروهای ارتش رژیم اسرائیل از قوه قهریه و تخریب بخش های زیادی از غزه، حماس همچنان پایدار است و خود را بازسازی می کند. شکست ارتش اسرائیل از چند ماه پیش آشکار شده است اما کابینه نتانیاهو چاره دیگری ندارد و دولت جو بایدن هم هنوز اقدامی برای قطع انتقال همه تسلیحات به رژیم اسرائیل صورت نداده است.

این استاد مطالعات صلح افزود: تا زمانی که آمریکا و در واقع انگلیس از پذیرش تصمیمات دیوان بین المللی کیفری و دادگستری خودداری می کنند، نتانیاهو به اقدامات خود ادامه می دهد. اما یکی از موارد امیدوارکننده تغییر نگرش عمومی در داخل اسرائیل است.

وی به نظرسنجی ها بعد از حمله اکتبر (۱۵ مهر) حماس به مواضع رژیم صهیونیستی اشاره کرد و نوشت: بعد از این حمله ۷۰ درصد از اسرائیلی ها فکر می کردند که این جنگ باید تا نابودی حماس ادامه یابد اما نظرسنجی جدید نشان می دهد که ۶۲ درصد از اسرائیلی ها اکنون این شیوه را غیرممکن می دانند.

راجرز در پایان آورده است: جامعه اسرائیل عمیقا دو قطبی است و این بدان معناست که هنوز هم این امکان وجود دارد که درخواست ها برای پایان دادن به این جنگ از داخل اسرائیل مطرح شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha