توسعه فضای کتابخانه‌ای در آذربایجان‌غربی/احداث هشت کتابخانه برای ارتقای شاخص مطالعه

ارومیه - ایرنا- بهره مندی شهرهای محروم آذربایجان غربی از فضای کتابخانه ای مناسب و رونق این مراکز در استان، ارمغان دولت سیزدهم و نشانه گام بلند دولت برای محرومیت زدایی و ارتقای فرهنگی جامعه به ویژه در قشر جوانان و نوجوانان است.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم با محور قرار دادن سیاست محرومیت زدایی و برقراری عدالت فرهنگی زمینه ای فراهم کرد تا مناطق محروم و فاقد امکانات فرهنگی از امکانات لازم برخوردار شده و هماننددیگر اقشار جامعه از سهم مساوی برخوردار شوند.

در این میان استان مرزی آذربایجان غربی بی نصیب از سیاست دولت سیزدهم نماند بلکه در سایه اقدامات و برنامه های این دولت رونق کتابخانه ها، به ‌روزرسانی کتابخانه ها و تجهیز آنها، اعزام کاروان های جهادی برای توزیع کتاب، احداث کتابخانه های متعدد در شهرهای فاقد کتاب استان در دستور کار قرار گرفت و پس از سپری کردن زمان تعیین شده، هشت شهر فاقد کتابخانه از نعمت کتابخانه برخوردار شدند.

مردم این مناطق به گفته خودشان امروز به راحتی به کتابهای مورد نیاز خود دست یافته و در کتابخانه های مجهز به مطالعه و پژوهش می پردازند آنچه که در گذشته بی نصیب از آن بودند.

کاروان های جهادی توزیع کتاب بیش از هر اقدامی دل کودکان و جوانان مناطق محروم را شاد کرده و در طول سال بارها از خدمات آنها بهره مند شده اند و همانند هم سن و سالهای خود در مرکز استان و دیگر شهرها به منابع و کتابهای مورد علاقه خود دست یافته اند.

احداث کتابخانه درشهرهایی که سالیان متمادی در سایه تبعیض و فراموشی روزگار سپری کرده اند، هدیه زیبای دولت سیزدهم برای مردم این شهرها بوده است و مردم این شهرها این اقدام را گامی زیبا در جهت اجرای عدالت فرهنگی عنوان کرده اند.

احداث هشت کتابخانه در شهرهای بدون کتابخانه

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی با بیان اینکه توسعه کتابخانه ها در دولت سیزدهم رشد قابل توجهی یافت، گفت: در همین راستا کتابخانه شهدای حاجیلار شهرستان چایپاره در هفته کتاب ۱۴۰۰ با زیربنای ۱۰۰ مترمربع در شهر حاجیلار و کتابخانه روستایی استاد ترجانی زاده شهرستان بوکان در هفته دولت ۱۴۰۱ با زیربنای ۱۲۸ مترمربع در روستای اوچ تپه افتتاح شد.

خدیجه معصومی ادامه داد: همچنین کتابخانه شهدای سرو شهرستان ارومیه در هفته کتاب ۱۴۰۲ با زیربنای ۲۳۲مترمربع در شهر مرزی سرو، کتابخانه پرتو دانش شهرستان مهاباد با زیربنای ۳۹۵مترمربع در منطقه کم برخوردار باغ شایگان، کتابخانه بیوران سفلی در شهرستان سردشت با زیربنای ۱۹۰مترمربع به بهره برداری رسید.

وی آماده سازی پروژه کتابخانه علامه دهخدا شهرستان میاندوآب با زیربنای ۸۳۴ مترمربع جهت بهره برداری، آماده سازی پروژه کتابخانه شهید علمی شهرستان نقده با زیربنای یک هزار و ۳۵۳ مترمربع جهت بهره برداری و بازطراحی کتابخانه مرکزی استان با ایجاد خدمات جدید و بهسازی فضا و تجهیزات کتابخانه ای را جزو هشت پروژه اجرایی دولت سیزدهم در جهت توسعه و رونق کتابخانه های آذربایجان غربی برشمرد.

توسعه فضای کتابخانه‌ای در آذربایجان‌غربی/احداث هشت کتابخانه برای ارتقای شاخص مطالعه

۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان‌غربی با اشاره به ۲۳ مصوبه با اعتبار ۸۰۰ میلیارد ریال در سفرهای شهرستانی مقام عالی استان برای توسعه کتابخانه ها گفت: این طرح ها در ۱۲ شهر اجرایی می شود.

معصومی افزود: این شهرستان ها شامل ارومیه، میاندوآب، تکاب، بوکان، ماکو، اشنویه، سردشت، خوی، مهاباد، پلدشت، شوط و چایپاره هستند.

وی اظهارکرد: با اجرایی شدن این مصوبات حدود هشت هزار متر مربع به فضای کتابخانه ای در استان افزوده می شود که منجر به ارتقای سرانه فضای کتابخانه های عمومی در آذربایجان غربی خواهد شد.

وی اضافه کرد: با اقدامات انجام شده و همکاری فرمانداری‌ها، شهرداری ها، راه و شهرسازی و سایر ارگان‌های دست اندرکار، از مجموع ۱۶پروژه احداثی، مطالعات و روند اجرایی هشت پروژه توسط دستگاه مجری آغاز شده و در صورت تخصیص کامل اعتبار، به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی با قدردانی از معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان جهت تخصیص اعتبار ۵۰ میلیارد ریالی برای بازسازی کتابخانه ابن سینای شهرستان سردشت، افزود: پروژه های نیمه تمام علامه دهخدای شهرستان میاندوآب پیشرفت ۹۵ درصدی و نالوس شهرستان سردشت پیشرفت ۴۰ درصدی دارند.

اجرای طرح گذر کتابخانه در اماکن تاریخی پنج شهر آذربایجان غربی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی همچنین با اشاره به اجرای طرح گذر کتابخانه به همت دولت سیزدهم در آذربایجان غربی گفت: طرح گذر کتابخانه به مناسبت هفته کتاب سال ۱۴۰۱ در اماکن تاریخی و مراکز پر تردد پنج شهر این استان اجرا و تلاش شد در راستای تقویت فرهنگ کتاب،با استفاده از ظرفیت اماکن تاریخی فعالیت‌های کتابخوانی در جامعه نمود عینی پیدا کند.

وی اظهارکرد: در شهرستان ارومیه مدرسه تاریخی ۲۲ بهمن برای این این طرح در نظر گرفته شد که با همکاری آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارگان‌های فرهنگی و ‌شهرداری، فعالیت‌ها و ‌محصولات فرهنگی کتابخانه‌ها در این مکان به نمایش گذاشته شد.

معصومی ادامه داد: همچنین علاوه بر ارومیه طرح گذر کتابخانه، در شهرهای خوی، ماکو، میاندواب و مهاباد هم در طول هفته کتاب سال ۱۴۰۱ اجرا شد.

توسعه فضای کتابخانه‌ای در آذربایجان‌غربی/احداث هشت کتابخانه برای ارتقای شاخص مطالعه

توزیع هفت‌هزار و ۲۰۰ جلد کتاب در مناطق محروم آذربایجان‌غربی

کارشناس کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی هم با اشاره به سیاست محرومیت زدایی و عدالت فرهنگی دولت سیزدهم افزود: هفت‌هزار و ۲۰۰ جلد کتاب طی سال جاری در مناطق محروم استان توزیع و خانوارهای این مناطق به ویژه کودکان از این امر بهره مند شده‌اند.

"نازیلا رحیم پور" افزود: این امر با هدف اشاعه فرهنگ و ترویج کتابخوانی در مناطق محروم انجام شده است.

اعزام ۶۲ کاروان به مناطق محروم

وی به حضورکارکنان و کتابداران درمناطق محروم اشاره کرد و گفت: در سال جاری ۶۲ کاروان به مناطق محروم اعزام شده و اقدام به اجرای برنامه های فرهنگی ترویجی شامل مسابقات فرهنگی، کتابخوانی، عضویت رایگان، قصه گویی، آموزش سرگرمی و کاردستی و اهدای کتاب کرده اند.

کارشناس کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی اظهارکرد: اجرای طرح "سفیران مطالعه" در مدارس به‌ویژه مدارس مناطق محروم و روستایی با همکاری اداره کل آموزش و پرورش و امانت منابع اطلاعاتی در مدارس و عضویت دانش آموزان در کتابخانه ها را از دیگر اقدامات انجام گرفته عنوان کرد.

رحیم پور افزود: درسال ۱۴۰۱ نیز بیش از ۳۰ کاروان جهادی فرهنگی به نقاط محروم استان اعزام شدند.

به گفته وی، تقریبا سه هزار نفر از کودکان و نوجوانان مناطق محروم در برنامه‌های این کاروان جهادی شرکت کردند و همچنین در اهدای کتاب و ارایه برنامه‌های کتاب محور برای این عزیزان فعالیت‌هایی صورت گرفت.

وی افزود: در جریان زلزله خوی نیز ما تلاش کردیم کمبود فضای فرهنگی را در حد توان خود جبران کنیم و کاروان‌هایی را برای امداد فرهنگی به مناطق زلزله زده خوی اعزام کردیم.

توسعه فضای کتابخانه‌ای در آذربایجان‌غربی/احداث هشت کتابخانه برای ارتقای شاخص مطالعه

تجهیز کتابخانه مرکزی ارومیه

رییس کتابخانه مرکزی ارومیه هم در این خصوص اظهار کرد: برای اجرای طرح نوین کتابداری و کتابخوانی در کتابخانه مرکزی ارومیه بیش از ۲۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

اکبر موسوی اظهار کرد: کتابخانه‌ مرکزی ارومیه، نماد هویت فرهنگی این شهر است و نقش بسزایی در آگاهی‌بخشی اجتماعی و پویایی فرهنگی دارد ضمن اینکه این مرکز از بزرگترین و غنی‌ترین مراکز اشاعه اطلاعات در آذربایجان غربی بوده و همواره پذیرای افراد فرهیخته در استان است.

وی اضافه کرد: پس از انجام تغییرات عمرانی برای بهینه سازی فضا جهت ارائه خدمات جدید کتابخانه ای، تجهیز سالن‌های مطالعه عمومی و سالن های مطالعه وی آی پی، سالن مطالعه گروهی بر اساس استانداردهای موجود، دسترس پذیر کردن میز خدمت و ثبت نام، ایجاد محیط مناسب برای مطالعه نشریات و مجلات صورت گرفت.

موسوی گفت: سالن های مطالعه عمومی آقایان و بانوان در کتابخانه مرکزی در فضایی با زیربنای بیش از ۶۰۰ مترمربع با ۳۰۰ میز و صندلی متناسب با امکانات جانبی تجهیز شده است و سالن های مطالعه ویژه آقایان و بانوان با ۴۰ میز و صندلی استاندارد و با امکانات دسترسی اتصال به اینترنت Wi-Fi، کمد اختصاصی و در فضایی به مساحت ۴۵۰ مترمربع خدمات ویژه‌ای به مراجعان ارائه می‌دهد.

به گفته وی کتابخانه مرکزی استان با زیر بنای هشت هزار و ۵۰۰ متر مربع و با داشتن بیش از ۱۹۰ هزار جلد کتاب و دارا بودن سالن های مطالعه بانوان و آقایان، امانت و ثبت نام، بخش‌های نشریات، نابینایان و کم بینایان، ناشنوایان و کم شنوایان، بوفه، مرجع، نسخ خطی، کودک، اتاق مطالعه گروهی و انفرادی است.

توسعه فضای کتابخانه‌ای در آذربایجان‌غربی/احداث هشت کتابخانه برای ارتقای شاخص مطالعه

راه اندازی بخش‌های تخصصی کتابخانه گروه‌های خاص در ارومیه

رییس اداره کتابخانه های عمومی ارومیه نیز با بیان اینکه راه اندازی ۲ بخش تخصصی کتابخانه ای برای گروه های خاص یا دارای شرایط ویژه در۲ شهر پرجمعیت ارومیه و خوی از دیگر اقدامات صورت گرفته است، گفت: این ۲ بخش کتابخانه ای برای افراد با نیازهای ویژه در کتابخانه عمومی مرکزی ارومیه و طوبای شهرستان خوی راه اندازی شد.

بهزاد رستمی با تشریح خدمات بخش های ویژه گروه های خاص افزود: خدمات به ناشنوایان و نابینایان در کتابخانه های عمومی با هدف رفع نیازهای اطلاعاتی، گسترش فرهنگ مطالعه، ارتقای سطح علم و دانش جامعه، اطلاع رسانی، آموزش و غنی سازی اوقات فراغت این گروهها انجام می شود.

وی اظهارکرد: این خدمات با توجه به اصل حق دسترسی به اطلاعات برای عموم افراد جامعه فارغ از ویژگی های سن، نژاد، جنسیت، مذهب، ملیت، زبان، موقعیت اجتماعی در کنار سایر گروه های خاص جامعه است تا بر اساس آن، زمینه دستیابی به موقعیت های یکسان آموزشی، شغلی و اجتماعی برای ناشنوایان و نابینایان در جامعه فرآهم آید.

رستمی اضافه کرد: این افراد به دلیل محدودیت های جسمی نیاز به امکانات خاصی دارند و این کم توانی فرد به معنای عدم نیاز به اطلاعات نیست.

وی گفت: بخش های ناشنوایان کتابخانه مرکزی ارومیه و نابینایان طوبای شهرستان خوی با هزینه ای بالغ بر پنج میلیارد ریال و با در نظر گرفتن نیازهای اطلاعاتی این گروه خاص با امکانات متفاوت و خاصی نظیر سیستم‌های رایانه‌ای، منابع ویژه، تجهیزات سخت افزاری، میز و صندلی مطالعه، قفسه و کتاب های مناسب سازی شده در این بخش ها، خدمات کتابخانه ای به ناشنوایان و نابینایان ارایه می شود.

توسعه فضای کتابخانه‌ای در آذربایجان‌غربی/احداث هشت کتابخانه برای ارتقای شاخص مطالعه

افتتاح کتابخانه عمومی «شهدای سرو» ارومیه

رییس اداره کتابخانه های عمومی ارومیه گفت: ساختمان کتابخانه عمومی شهدای سرو طبق مصوبه سفرهای شهرستانی استاندار آذربایجان‌غربی در راستای توسعه فضای کتابخانه‌ای در سطح استان به ویژه در مناطق فاقد کتابخانه، توسط اداره‌کل راه و شهرسازی استان مرمت شد و پس از تجهیز و آماده سازی آماده بهره‌برداری شده است.

رستمی افزود: کتابخانه «شهدای سرو» در نقطه صفر مرزی با متراژ ۲۳۲ مترمربع دارای بخش‌های امانت، مخزن، کودک، نوجوانان، نشریات، مرجع و پژوهش، سالن‌های مطالعه و بیش از ۲ هزار جلد کتاب آماده ارائه خدمات به تمامی علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی و مطالعه است.

وی ادامه داد: برای بازسازی و مرمت این کتابخانه ۲۲ میلیارد ریال توسط اداره کل راه و شهرسازی و بیش از ۱۰ میلیارد ریال نیز توسط نهاد کتابخانه های عمومی برای تجهیز آن هزینه شده است

به گزارش ایرنا،آذربایجان‌غربی دارای ۱۰۱ کتابخانه عمومی است، که ۷۴ کتابخانه از ابن تعداد تحت مدیریت مستقیم اداره کل و ۲۷ باب نیز تحت نظارت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان است از ۲۷ باب کتابخانه‌ای که تحت نظارت است، ۲۳ باب به صورت مشارکتی و چهار باب نیز به صورت کتابخانه عمومی دارای مجوز، فعالیت می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha