نامه رهبری انقلاب به دانشجویان آمریکا، «کنش خاص در سطح تمدنی» است

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل بین الملل گفت: نامه رهبری انقلاب به دانشجویان آمریکا را میتوان به عنوان یک کنش خاص در سطح تمدنی تحلیل کرد که پیش بینی می شود این رویکرد در آینده به نوعی جدید از دیپلماسی در مقیاس جهانی شود.

عابد اکبری کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا؛ در خصوص اهمیت نامه رهبری معظم انقلاب اسلامی به جوانان و دانشجویان آمریکایی، اظهارداشت: دانشگاه‌های آمریکا از اوایل اردیبهشت سال جاری، در اعتراض به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه، شاهد اعتراض‌هایی است که از نگاه ناظران، نمونه آن در دهه ۱۹۶۰ میلادی و اعتراض‌های دانشگاه‌های این کشور به جنگ ویتنام دیده شده‌بود.

وی گفت: این اعتراض‌ها در بیش از ۵۰ دانشگاه آمریکا به نسل‌کشی صهیونیست‌ها تا جایی پیش رفت که دامنه آن برخی دیگر از کشورهای غربی استرالیا (دانشگاه‌های ملبورن و سیدنی)، کانادا (دانشگاه‌های مک‌گیل و کنکوردیا)، فرانسه (مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس و دانشگاه سوربن)، ایتالیا (دانشگاه ساپینزا)، انگلیس (دانشگاه‌های لیدز، کالج لندن و دانشگاه وارویک) و ... کشیده‌ شد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای خطاب به دانشجویان با وجدان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا، ضمن ابراز همدلی و همبستگی با اعتراضات ضدصهیونیستی این دانشجویان، آنان را بخشی از جبهه مقاومت دانستند و با اشاره به تغییر وضعیت و سرنوشت منطقه حساس غرب آسیا، بر ورق خوردن تاریخ جهان تأکید کردند.

اکبری ادامه داد: این نامه تنها چند ساعت پس از انتشار آن بازتاب گسترده ای در بین رسانه های بین المللی داشت به نحوی که روزنامه نیویورک‌پست ضمن انعکاس این نامه می نویسد آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان بلندپایه‌ترین مقام سیاسی و مذهبی در جمهوری اسلامی ایران همراهی و پشتیبانی استادان دانشگاه از دانشجویان را «حادثه‌ای مهم و اثرگذار» برای جنبش ضداسرائیلی توصیف کرده است.

وی بیان داشت: نامه مقام معظم رهبری هرچند اقدامی منحصربه فرد نیست و پیش از این نیز در سیره عالمان دینی سابقه داشته، اما زمان و زمینه این نامه بدان ویژگی خاصی بخشیده است، به گونه ای که می توان آن را به عنوان یک کنش خاص در سطح تمدنی تحلیل کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل عنوان کرد: در این نامه، رأس هرم سیاسی دینی مسلمانان با جایگاه حقوقی بسیار بالا، با قاعده هرم غیرمسلمانان به طور مستقیم گفت وگو میکند. آنچه به اهمیت این نامه می افزاید حیثیت های امکانی مختلف در قرائت و تحلیل آن است، تحلیل تمدنی نامه مذکور می تواند نتایج آن را حداکثری و دارای دوام بیش تر کند.

اکبری در پایان خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود این رویکرد در آینده به نوعی جدید از دیپلماسی در مقیاس جهانی شود، به ویژه این که تحولات تکنولوژیک در حوزه ارتباطات نیز با آن هماهنگ باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha