تحلیلگر روس: نامه رهبر ایران به دانشجویان آمریکا یادآور مسئولیت تاریخی بشریت است

مسکو- ایرنا- کارشناس مسائل سیاسی و خاورمیانه در روسیه گفت:‌ نامه آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی (معظم انقلاب اسلامی) ایران خطاب به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا، یادآور مسئولیت تاریخی بشر در مقطع حساس کنونی و گواه دیگری بر آینده‌نگری ایشان است.

مایس قربانف روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو افزود:‌ نامه آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به دانشجویان آمریکایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و با توجه به روشنگری ابعاد و حقایق در موضوع فلسطین و مسئولیت جامعه بشری، سره را از ناسره جدا می‌کند و از این رو، یک نامه تاریخی محسوب می‌شود.
وی اظهار داشت: نگارش این نامه خطاب به دانشجویان آمریکایی که نمی‌خواهند کشورشان در تاریخ به عنوان کشور متجاوز و حامی تجاوز و وحشی‌گری رژیم اسرائیل ثبت شود،‌ قابل توجه است، آن هم در زمانی که دقیقا دولت آمریکا در این مسیر حرکت می‌کند و اقدامات آن در حمایت از رژیم کودک کش اسرائیل در دیدگان و حافظه همه جهانیان ثبت شده است.
این تحلیلگر روس گفت: آیت‌الله خامنه‌ای در این نامه با اعلام همبستگی ایران با دانشجویان آمریکایی، پیام امیدبخشی را به حامیان مردم فلسطین در آمریکا و دیگر کشورهای جهان دادند که آینده متعلق به آنها است و قبل از آن که دیر شود، باید جلوی اقدامات آمریکا و رژیم اسرائیل گرفته شود.
وی ادامه داد: از نگاه من، دانشجویان آمریکایی در این مرحله سرنوشت‌ساز از تاریخ بشریت، به تداوم فشارها بر کاخ سفید ادامه دهند و از کشتار انسان‌های مظلوم و بی‌دفاع در فلسطین جلوگیری کنند.
قربانف اظهار داشت:‌ نامه رهبر عالی انقلاب اسلامی به دانشجویان آمریکایی همچنین با این پیام همراه است که جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با همه خردمندان و عقلای جهان برای برقراری صلح حقیقی در جهان است.
وی ادامه داد: این نامه، بازتاب بسیار مثبتی در جامعه جهانی داشت و مباحث طرح شده در آن، گواه دیگری بر آینده‌ نگری ایشان است.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در نامه‌ای خطاب به دانشجویان با وجدان حامی مردم فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا، ضمن ابراز همدلی و همبستگی با اعتراضات ضدصهیونیستی این دانشجویان، آنان را بخشی از جبهه مقاومت دانستند و با اشاره به تغییر وضعیت و سرنوشت منطقه حساس غرب آسیا، بر ورق خوردن تاریخ جهان تأکید کردند. (متن کامل این نامه را اینجا بخوانید.)

از آغاز حملات وحشیانه اسرائیل به باریکه غزه، شهرهای مختلف آمریکا شاهد تجمع‌ها، تظاهرات و پویش‌های مختلف علیه حمله اسرائیل به غزه و مخالفت با سیاست‌های حمایت‌گرایانه دولت بایدن از رژیم صهیونیستی بود. با این حال نقطه عطف این اعتراض‌ها در آمریکا از ۱۷ آوریل (۲۹ فروردین) در دانشگاه کلمبیا کلید خورد و گستره آن در اندک زمانی به دیگر دانشگاه‌های در آمریکا مراکز دانشگاهی در جهان رسید.
اعتراض‌های ضد اسرائیلی دانشجویی در آمریکا،‌ با تجمع مسالمت‌آمیز دانشجویان دانشگاه کلمبیا که خواستار پایان جنگ در غزه هستند آغاز و با ورود نیروی پلیس شهر نیویورک به اردوگاه دانشجویان برای دستگیری‌های دسته‌جمعی شدت گرفت. این اعتراض‌ها در ۲۲ آوریل (سوم اردیبهشت ۱۴۰۳) زمانی که دانشجویان چند دانشگاه در ساحل شرقی آمریکا_از جمله دانشگاه نیویورک، دانشگاه ییل، کالج امرسون، موسسه فناوری ماساچوست(MIT) و دانشگاه تافتس_ شروع به برپایی تجمع‌های مشابه کردند، گسترش یافت و به دستگیری‌های دسته‌جمعی از جمله در دانشگاه‌های نیویورک و ییل منجر شد.
این اعتراض‌ها در روزهای بعد در سراسر ایالات متحده گسترش یافت و دامنه آن به دانشگاه‌های مختلف بیش از ۴۶ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا و ناحیه کلمبیا رسید.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل برقرار شد. این وقفه یا آتش بس موقت هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳ به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.
کابینه جنگ رژیم اسرائیل ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ برابر با ۶ مه ۲۰۲۴ نیز به رغم مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تائید کرد و ارتش این رژیم، از ۱۸ اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده‌ است و بدین ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم اسرائیل در تمامی مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بوده و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بسته است.
ارتش اسرائیل ۲۶ مه ( ۶ خرداد ماه جاری) همچنین به بهانه نابودی حماس با حمله به اردوگاه آوارگان در شهر رفح در جنوب نوار غزه دست کم ۴۱ فلسطینی از جمله زنان و کودکان را شهید و ده‌ها نفر دیگر را زخمی کرد که این موضوع باعث نگرانی های بین المللی شده چرا که وضعیت نوار غزه را وخیم‌تر می‌کند.
وزارت بهداشت فلسطین سه شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ در جدیدترین آمار خود از افزایش شمار شهدای حملات ارتش رژیم صهیونیستی به ۳۶ هزار و ۵۹۵ نفر در نوار غزه خبر داده بود. وزارت آموزش فلسطین نیز در این روزاعلام کرد که بیش از ۱۵ هزار نفر از این شهدا کودک هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha