۱۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۵:۳۹
کد خبرنگار: 2862
کد خبر: 85495285
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خطیب جمعه قم: وجدان بشریت باید از جنایات رفح بیدار شود

قم- ایرنا - امام جمعه قم با محکوم کردن کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه گفت: آنچه که امروز در گذرگاه رفح در حال جریان است، باید وجدان بشریت را بیدار کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های نمازجمعه قم اظهار داشت: وای بر کسانی که بر این ظلم بی‌پایان، خون‌ریزی جنایت‌کارانه، نسل‌کُشی و حق‌کُشی وسیع، چشم بسته‌اند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر بیداری اُمت اسلام خاطرنشان کرد: باید صف‌های حجاج و حج ابراهیمی ما دهان اسرائیل را خُرد کند، و استخوان‌های این غاصبان را بشکند، به فضل خدا و همت بلند امت اسلام استخوان‌های اسرائیل و ستم‌کاران جهان شکسته خواهد شد.

امام جمعه قم همچنین خطاب به صهیونیست‌ها گفت: شما برای از بین بردن حماس می‌خواهید یک ملت را قتل عام کنید و زنان و کودکان و مریض‌ها را به خون بکشانید.

آیت‌الله اعرافی اظهار کرد: مگر حماس و حزب‌الله و محور مقاومت یک گروه در درون یک جامعه بزرگ هستند، این اشتباه محاسبه شماست.

وی یادآور شد: محور مقاومت در عمق جان و هویت امت اسلام و فلسطین حضور دارد، شما می‌خواهید یک ملت را قتل عام کنید، وای بر آمریکایی‌ها و سازمان ملل و حاکمان منطقه و جهان اسلام، شما دارید کشتار یک ملت را تماشا می‌کنید و تکان نمی‌خورید.

خطیب جمعه قم بیان داشت: این را نیز بدانید که موفق به حذف محور مقاومت نخواهید شد و به فضل خدا، رهبری ما، انقلاب اسلامی، ملت ایران و محور مقاومت همچنان پیشتاز و پیش‌آهنگ و سرافراز پیش خواهند رفت و بینی‌تان را به خاک می‌مالند.

امام جمعه قم در بخش دیگری از سخنان حادثه شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان را تلخ و شکننده توصیف کرد و گفت: این حادثه خسارت سنگینی متوجه کشور کرد، اما از منظر دیگر این اتفاق ناگوار در کنار عملیات ترکیبی و راهبردی بسیار مهم وعده صادق برکت‌های فوق‌العاده‌ای داشت.

عضو فقیهان شورای نگهبان با قدردانی از مردمی که با حضور در تشییع پیکرهای شهیدان خدمت، این امواج انسانی و صحنه‌های بسیار دل‌نشین و جذاب را رقم زدند افزود: مردم بزرگوار در تهران، قم، تبریز، مشهد و بیرجند
یک صحنه بسیار بزرگی از همبستگی ملی، ایمانی و انقلابی را به وجود آوردند.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه بیان کرد: آفرین بر شما مردمی که برغم مشکل‌ها و سختی‌ها به موقع قدر سرمایه‌های خود را می‌دانید، تحلیل درست دارید و در صحنه‌های انقلاب و اسلام حضور پیدا می‌کنید.

وی همچنین اضافه کرد: نخستین دستاورد این دو اتفاق بزرگ، انسجام داخلی و به نمایش درآمدن یک صحنه تازه از همبستگی ایمانی، ملی و انقلابی بود، این پدیده کمی نبود.

اعرافی با ییان این نکته که ما در دهه اخیر زیر فشار یک جنگ ترکیبی پیچیده بوده‌ایم بیان داشت: اینکه ملت ما در این فشار این گونه هوشمند و آگاه باشند، فریب نخورند، موقعیت‌ها را بشناسند و نقدشان را ابراز کنند اما هنگام حماسه در صحنه حضور یابند، نعمت بزرگی است.

وی با بیان اینکه این حادثه موجب عمق و انسجام بیشتر جبهه و محور مقاومت شد گفت: اظهار ارادت کشورهای دیگر به ایران اسلامی نیز افزایش پیدا کرد، بیش از ۶۰ هیات خارجی از سطوح عالی تا سطوح بعدی به محضر رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران تسلیت گفتند.

امام جمعه قم تاکید کرد: این در حالی است که علیه نظام‌اسلامی پرونده‌سازی‌های دروغین و باطلی صورت می‌گیرد، این یاوه گویان جهان و این مستکبران خون‌ریز خیلی بر ضد ملت‌های آزاده و ایران پرچم‌دار اسلام و آزادی خواهی حرف می‌زنند و پرونده می‌بافند.

مدیر حوزه‌های علمیه یادآور شد: حتی کشورهایی که روابط ما با آنان دوستانه و نزدیک نبود نیز آمدند چرا که انتخابات، عظمت و شکوه ملت ایران و بزرگی خدمت‌گزاران به آن را دیدند و صحنه را با حضورشان پُر کردند.

آیت‌الله اعرافی همچنین انجسام داخلی، افزایش اقتدار ملی، حساب بردن دشمنان خارجی، تقویت محور مقاومت و این روح‌ الهی و معنوی که در تشییع جنازه‌ها شاهد بودیم را از دستاوردهای این حادثه دانست و گفت: پیام این حادثه و این حضور حماسی برای دولت‌مردان کشور، نداشتن رخوت و سستی در فاصله گذر و تا رسیدن به استقرار دولت جدید است.

وی اضافه کرد: دولت‌مردان ما نباید رخوتی پیدا کنند، باید کارهایشان را محکم ادامه دهند، و تکلیف‌شان را عمل کنند، و به آن عهدی که مرحوم شهید رئیسی بر آن استوار بود، استوار بمانند.

وی همچنین افزود: پیام این حادثه به مردم نیز تقویت انسجام داخلی، حضور در صحنه‌ها و انتخابات در پیش‌رو است.

امام جمعه قم گفت: باید مشارکت بالایی را رقم بزنیم تا دنیا اصالت ملت ایران و انقلاب اسلامی را بیش‌ازپیش باور کند.

آیت‌الله اعرافی همچنین با بیان این مطلب که پیام برای قوای مسئول نیز پیام مهمی است یادآور شد: مجلس جدید تازه شکل گرفته، به همه کسانی که به مجلس راه یافته‌اند و در ریاست و هیات رئیسه قرار گرفته‌اند تبریک می‌گوییم، امیدواریم قوه مجریه نیز به خوبی شکل بگیرد.

امام جمعه قم بیان کرد: اکنون وظیفه‌های این قوا، حساس و سنگین است چون امسال سال آغاز برنامه هفتم توسعه اقتصادی کشور را در پیش دارند.

وی ادامه داد: این برنامه که به شکل نسبتا خوبی تهیه شده، راهنمای آینده قوای مقننه و مجریه است، استمرار حرکت جهادی و سبک حکم‌رانی دولت سیزدهم از یک سو و حرکت برنامه‌ای قوی و حل مشکل‌های در پیش‌روی ملت مورد توجه قرار گیرد.

اعرافی در ادامه خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه، مشارکت مردمی، حل مشکل‌های اشتغال و مسکن، صیانت از ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم و مهار تورم، مسائل مهم انرژی، آب، محیط زیست، منابع طبیعی، روابط بین‌الملل، علم، فرهنگ و نخبگان از سلسله مواردی است که در برنامه هفتم مورد توجه قرار گرفته است.

وی گفت: قدردانی از این ملت آگاه و هوشمند، آمادگی قوا برای ایفای نقش قوی در خدمت به مردم و ادامه راه جهاد خدمت مرحوم رئیسی و شهیدان بزرگوار خدمت است.

خطیب جمعه قم در بخش دیگری از سخنان با گرامیداشت سال‌گرد ارتحال حضرت امام‌(ره) و یاد و خاطره شهیدان قیام ۱۵ خرداد گفت: ما قمی‌ها افتخار داریم که امام بزرگوار از این شهر برخاست و ملت ایران نیز مفتخر است که با این نایب امام زمان(عج) همراه شد و انقلابی بزرگی را شکل داد.

وی با بیان اینکه در نهضت امام باید چند نکته بسیار مهم مورد توجه باشد گفت: نسل جدید باید به این سابقه تاریخی و گذشته افتخار آمیز توجه کند و شخصیت جامع‌الاطراف امام را بشناسد.

وی تصریح کرد: امام یک شخصیت جامع‌الاطرافی بود که مانند او را به سادگی در تاریخ اسلام، تشییع و حوزه‌های علمیه نمی‌بینیم، مراتب علمی و تقوایی و ایمانی و همه ابعاد شخصیت امام از او یک انسان بسیار کم‌نظیر به وجود آورده است.

خطیب جمعه قج گفت: اگر تاریخ حوزه‌های علمیه، علما، مراجع، بزرگان و چهره‌های سیاسی ایران و جهان اسلام را ورق بزنیم، مثل امام کم است.

اعرافی ادامه داد: این چهره نادر عصر ما از جامعیت بی‌مثالی برخوردار بود.

وی با بیان اینکه امام در انقلاب خود فقط بر خدا اعتماد داشت افزود: اعتماد بر خدا کنید که او همه گره‌ها را می‌گشاید.

امام جمعه قم تصریح کرد: امام عشق فراوانی به مومنان و انسان‌های وارسته و ملت بزرگ ایران داشت.

وی در ادامه افزود: حضرت امام هیچ وقت دنبال گروه خاصی نبود، با متن ملت پیوند و عهد استوار داشت، و به آنها اعتماد می‌کرد، خیزش عمومی و نهضت همگانی از اندیشه امام برخاست و باعث بیداری ملت شد.

آیت‌الله اعرافی همچنین گفت: حضرت امام از یک نظریه کلان در حکومت اسلامی برخوردار بودند، این نظریه از فقه و متن معارف اسلامی برخاسته بود.

وی با ذکر این نکته که امام راحل ریشه‌ها را شناخت بیان کرد: امام بر خلاف نهضت‌های قبلی، رژیم منحوس پادشاهی که یک رژیم ضد دموکراسی و انسانی بود را هدف‌گیری کرد و در سطح کلان نیز آمریکا و اسرائیل را مورد توجه قرار داد.

وی اضافه کرد: امام با این نگاه بلند دارای یک رویکرد جهانی بود، اکنون ابعاد فکر امام و نهضت پانزدهم خرداد در جهان در حال گسترش است.

امام جمعه قم افزود: امروز با رهبری گرانقدرمان، این پرچم خونین عاشورای حسینی و انقلاب اسلامی در جهان در اهتزاز است، این ملت نیز این راه را همراهی می‌کند.

آیت‌الله اعرافی اظهار کرد: در سال‌گرد ارتحال امام و شهیدان ۱۵ خرداد و بزرگداشت شهدای خدمت باردیگر با این بزرگان پیمان استمرار بر راه‌شان می‌بندیم و با صدای بلند لبیک یا حسین می‌گوییم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha