۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۲۳
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85495583
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲۶۰ طرح پرورش آبزیان در ایلام فعال است

۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۲۳
کد خبر: 85495583
۲۶۰ طرح پرورش آبزیان در ایلام فعال است

ایلام - ایرنا - مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: بیش از ۲۶۰ طرح پرورش ماهیان سردآبی، گرم آبی و تعاونی صیادی در سطح این استان فعال است.

"رضا سلیمانی" روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱ هزار و ۳۶۶ تن انواع آبزیان پرورشی مانند قزل آلا، کپور و گونه‌های بومی از این مزارع برداشت شده است.

وی افزود: پارسال ۱۵۰ هزار قطعه بچه آبزی در راستای تداوم فعالیت صیادان، در مزارع پرورش ماهی رهاسازی شد که عمده تولید ماهیان سردآبی مربوط به سراب کُلم شهرستان بدره، سراب کلان شهرستان سیروان و سراب میمه شهرستان دهلران بوده است.

سلیمانی با بیان اینکه تولید قزل‌آلای استان سه هزار ۶۸۲ تن و تولید ماهیان گرم آبی یک هزار و ۵۱۴ تن بوده است، افزود: بیشتر تولید این آبزیان در شهرستان دره‌شهر و همچنین استخرهای ۲ منظوره کشاورزی سطح استان بوده است.

۲۶۰ طرح پرورش آبزیان در ایلام فعال است

وی بیان کرد: طرح پرورش ماهی در قفس در دریاچه سد سیمره شهرستان بدره با ظرفیت ۲ هزار تن آبزی از جمله طرح‌های مهم شیلات استان است.

مدیر شیلات سازمان جهادکشاورزی استان ایلام گفت: این میزان تولید آبزی در قالب ۲۱ طرح پرورش ماهی در قفس در سد سیمره عملیاتی شده و برای اجرای آن نزدیک به ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده است.

وی یادآور شد: عمده برنامه های مدیریت شیلات استان در سال ۱۴۰۳ توسعه آبزی پروری در این استان از جمله احداث مزارع جدید پرورش ماهی در قفس در سد سیمره به میزان تولید یک تُن است.

سلیمانی مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی برای افزایش تولید در واحد سطح، رهاسازی بچه ماهی در منابع آبی استان، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و اجرای روش‌های نوین آبزی‌پروری به روش مدار بسته از طریق شرکت‌های دانش بنیان را از دیگر برنامه‌های در دست پیگیری و اقدام این مدیریت در سال جاری برشمرد.

وی افزود: همچنین با شروع به فعالیت یک واحد پرورش ماهی مداربسته سردآبی به ظرفیت ۲۰۰ تن در شهرستان چرداول پیش‌بینی می‌شود در پایان سال جاری بیش از ۱۲ هزار تن انواع آبزیان تولید شود.

به گزارش ایرنا، میانگین سرانه مصرف آبزیان در کشور ۱۳ کیلوگرم و در استان ایلام ۸.۵ کیلوگرم در سال است.

استان ایلام با توجه به وجود ۱۵رودخانه دائمی، سراب‌ها، چشمه‌ها، چاه‌های کشاورزی و از همه مهم‌تر دریاچه‌های پشت ۶ سد فعال، ظرفیت توسعه شیلات و آبزی‌پروری را دارد.

بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در بحث شیلات استان مشغول به فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha