۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۳۵
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85495893
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

خراسان‌شمالی بر بام کشتی آلیش ایران

۱۲ خرداد ۱۴۰۳، ۱۲:۳۵
کد خبر: 85495893
سعید وحیدی
خراسان‌شمالی بر بام کشتی آلیش ایران

بجنورد- ایرنا- آلیش کاران خراسان‌شمالی روز گذشته با کسب قهرمانی در رقابت‌های انتخابی تیم‌ ملی ثابت کردند که همچنان جزو مدعیان اصلی این کشتی اصیل هستند و حرف زیادی برای گفتن در این رشته ورزشی دارند.

به گزارش ایرنا، آلیش کاران خراسان شمالی دیروز مهمان سمنانی ها بودند، ورزشکارانی که به عنوان مدعیان اصلی در ۶ وزن برای کسب جواز حضور در تیم ملی به زور آزمایی پرداختند.

این رقابت ها با حضور ۸۱ آلیش کار در ۶ دور برگزار شد و مثل همیشه پایان خوشی برای قطب آلیش کشور داشت به گونه ای که خراسان شمالی این بار نیز پرونده رقابت های کشوری را با قهرمانی بست.

آلیش کاران خراسان شمالی با تکیه بر توانمندی های خود دوباره جواز پوشیدن پیراهن تیم ملی را کسب کردند تا بار دیگر مقدمات به اهتزاز درآوردن پرچم ایران در رقابت های برون مرزی و نشاط در بین مردم را تکرار کنند.

گرچه کارنامه افتخارات آلیش کاران خراسان شمالی پر از نشان‌های ارزشمند آسیایی و جهانی است اما این بار نیز با کسب ۲ نشان طلا، ۲ نشان برنز و یک نقره در مسابقات انتخابی تیم ملی اعلام کردند که همچنان جزو مدعیان اصلی این ورزش اصیل هستند.

خراسان‌شمالی بر بام کشتی آلیش ایران

کسب پنج نشان رنگارنگ

مربی تیم کشتی آلیش خراسان شمالی در این باره می گوید: مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی کشتی آلیش با حضور ۱۹ تیم در ۶ وزن از ۱۰ خردادماه به مدت ۲ روز به میزبانی شهرستان میامی برگزار شد.

عبدالرزاق کوهی می افزاید: آلیش کاران استان نیز مثل همیشه در این دوباره از رقابت ها خوش درخشیدند به گونه ای که پنج نشان طلا، نقره و برنز کسب کردند.

وی ادامه می دهد: مصطفی پرویزی در وزن ۸۰ کیلوگرم و عیسی روایی در وزن ۱۰۰ کیلوگرم نشان طلا، علی اکبر محمدی در وزن ۹۰ کیلوگرم نشان نقره و سینا کوهی در وزن ۶۰ کیلوگرم و بهرام کمالی در وزن مثبت ۱۰۰ کیلوگرم نیز نشان برنز کسب کردند.

مربی تیم کشتی آلیش خراسان شمالی یادآور می شود: خراسان شمالی در بخش تیمی نیز با کسب ۱۱۰ امتیاز در جایگاه نخست این رقابت های کشور قرار گیرد.

وی می گوید: تیم های مازندران با ۹۴ امتیاز و سمنان (الف) با ۹۲ امتیاز به ترتیب به مقام های دوم و سوم دست یافتند.

خراسان‌شمالی بر بام کشتی آلیش ایران

ظرفیت ویژه خراسان‌شمالی در آلیش

کوهی با بیان اینکه خراسان‌شمالی ظرفیت ویژه ای در کشتی آلیش دارد، می گوید: این استان آلیش کاران زیادی در رقابت های کشوری، آسیایی و جهانی معرفی کرده است و علاوه بر این افراد زیادی نیز علاقه مند به حضور در تمرینات هستند اما باید برای توسعه بیشتر این رشته زیرساخت های لازم فراهم شود.

وی می افزاید: فعالیت و افتخارآفرینی بیشتر در رشته های ورزشی به ویژه در سطح قهرمانی مستلزم حمایت بیشتر مادی، معنوی و فراهم ساختن امکانات لازم است بنابراین می خواهیم به این رشته بیشتر توجه شود.

آلیش در زبان ترکی به معنای شروع کردن و گرفتن بوده و نام نوعی کشتی به نام «کشتی باشال» هم هست که این رشته در کشورهای آسیای میانه مانند قرقیزستان، ازبکستان، لیتوانی و قزاقستان دارای ریشه ای کهن است و در ایران نیز در استان های خراسان، گلستان، مازندران، سمنان و چند منطقه دیگر طرفداران بسیاری دارد.

فعالیت‌های بین‌المللی این ورزش از سال ۱۹۹۰ آغاز شده و در سال ۱۹۹۵ نخستین دوره مسابقات بین‌المللی آلیش با قوانین همگن در کشور قرقیزستان در بخش مردان و زنان برگزار شد.

افزون بر ۱۰۰ آلیش کار خراسان شمالی، زیر نظر هیات ورزشی کشتی خراسان شمالی به شکل ساماندهی شده فعالیت می کنند.

اینک ۲۷ هزار ورزشکار بیمه شده در خراسان شمالی وجود دارد که از این تعداد پنج هزار و ۷۳۴ نفر خانم و مابقی آقا هستند.

استان یک میلیون نفری خراسان شمالی دارای ۵۰ هیات ورزشی است و ۲۲۲ فضای ورزشی برای ورزشکاران در این استان شمال شرق کشور وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha