تامین مالی مهمترین موضوع در ساخت قطار تندرو مشهد-تهران است

مشهد- ایرنا- مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: مهم ترین موضوع برای ساخت راه آهن قطار تندرو مشهد - تهران موضوع تامین مالی این طرح بود که رییس جمهور فقید دستورات ویژه ای در این خصوص صادر کرده بودند.

سید میعاد صالحی که جمعه شب برای شرکت در آیین تغییر نام ایستگاه راه آهن مشهد به نام رییس جمهور شهید رئیسی به مشهد سفر کرده بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ستاد ملی زیارت حدود ۲ هفته پیش به ریاست آیت الله رئیسی تشکیل شد و ایشان همانند گذشته به امور حمل و نقل ریلی زائران بارگاه منور رضوی توجه ویژه ای نشان دادند.

وی ادامه داد: با توجه به این که بیش از ۵۰ درصد از حمل و نقل ریلی کشور شامل قطارهای حومه ای و بین شهری در مسیرهای ریلی منتهی به مشهد صورت می گیرد از این رو رئیس جمهور در طول سال و به ویژه در ایام دهه آخر صفر، عید نوروز و دیگر بازه های زمانی که مردم تمایل به زیارت حضرت رضا(ع) دارند برتلاش مضاعف برای خدمت رسانی به مسافران مشهد تاکید می کردند.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ۲ هفته پیش از حادثه شهادت رئیس جمهور نشستی ۲ ساعته با ایشان داشتیم که آیت الله رئیسی بر برطرف کردن موانع ساخت خط آهن تندرو تاکید کردند.

صالحی افزود: گزارشی در زمینه اقدامات مرتبط با تامین مالی از سوی دیگر دستگاه ها به رئیس جمهور ارائه شد و اگر همچنان از حیات دنیوی ایشان بهره مند بودیم حداکثر در چند ماه آینده کلنگ ساخت این راه آهن تندرو به زمین زده می شد.

وی با ابراز امیدواری از تحقق دستورهای رئیس جمهور فقید برای تامین مالی این طرح اضافه کرد: برای تامین مالی داخلی راه آهن تندرو مشهد - تهران هم استفاده از بودجه داخلی، هم بحث استجازه تهاتر نفت (اجازه از رهبر انقلاب برای استفاده از درآمدهای نفتی) و هم استفاده از منابع خارجی تامین بودجه پیش بینی شده است.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: از مجموع منابع یاد شده به ویژه از منابع داخلی و تهاتر نفت دستور خوبی از سوی رئیس جمهور صادر و مقرر شد بودجه خوبی از محل درآمد میادین نفتی به این طرح تعلق گیرد.

صالحی همچنین به موضوع تامین و نوسازی ناوگان ریلی کشور نیز اشاره کرد و افزود: بسته ویژه ای برای توسعه ناوگان ریلی در حوزه لوکوموتیوهای باری و مسافربری و واگن های باری و مسافربری پیش بینی شده است.

وی به عدم نوسازی و تامین ناوگان جدید مسافربری ریلی در حدود ۱۵ سال قبل اشاره و اظهار کرد : با هماهنگی و هم افزایی میان مجموعه های تاثیر گذار و سیاست گذار در حوزه ریلی یک بسته مالی خوب پیش بینی شده است.

مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: از محل تسهیلات ارزان قیمت تبصره ۱۸، ۱۰ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شد و شرکتهای بخش خصوصی می توانند سفارش گذاری کرده و از این تسهیلات استفاده کنند.

صالحی افزود: همچنین از محل تسهیلات تبصره ۱۲ نیز برای سرمایه گذاران حوزه ریلی تامین مالی صورت می گیرد از طرف دیگر سرمایه گذاران نیز می توانند از محل تهاتر نفت برای خرید واگن های جدید مسافربری اقدام کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha