رهاسازی آب از سد شهید رجایی آغاز شد

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: رهاسازی آب از سد شهید رجایی ساری به منظور تأمین آب کشاورزی کشتزارهای پایین‌دست این سد از امروز -یکشنبه- آغاز شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای مازندران، سید محمد موسوی با بیان این‌که ذخیره آب سد شهید رجایی امسال نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، اظهار کرد: پارسال رهاسازی محدود آب سد شهید رجایی برای مصارف کشاورزی به دلیل پایین بودن میزان ذخیره آب از سوم تیر به صورت محدود آغاز شده بود، اما امسال خوشبختانه به لطف بارش‌های مناسبی که داشتیم شرایط مطلوب‌تر است و امکان رهاسازی زودتر فراهم شد.

وی افزود: در حال حاضر ذخیره آب در سد شهید رجایی ساری ۹۶ میلیون متر مکعب معادل ۵۹ درصد حجم کل مخزن است که نسبت به زمان مشابه پارسال رشد ۱۱ درصدی را نشان می‌دهد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که هنوز از نظر ذخایر آبی در این منطقه با وضعیت نرمال فاصله داریم، برای رهاسازی آب برنامه زمانی و نوبت‌بندی لحاظ شد. این اقدام امروز با رهاسازی پنج متر مکعب بر ثانیه آب از سد آغاز شد و در روزهای آتی تا ۱۰ متر مکعب بر ثانیه نیز افزایش خواهد یافت.

رهاسازی آب کشاورزی از سد شهید رجایی آغاز شد

موسوی با بیان این‌که مصرف آب کشاورزی شبکه آبیاری و زهکشی تجن پارسال ۲۱۷ میلیون متر مکعب بود، گفت: توان آبی شبکه تجن در شرایط نرمال ۴۹۰ میلیون متر مکعب است. اما بر اساس پیش‌بینی‌ها امسال حجم موجود و قابل دسترسی آب در این شبکه ۳۹۰ میلیون متر مکعب است که کمبود ۱۰۰ میلیون متر مکعبی در این شبکه را نشان می‌دهد. به همین دلیل رعایت نکات مربوط به مصرف بهینه آب و زمان‌بندی توزیع ضروری است.

وی درباره میزان آب در نظر گرفته شده برای کشاورزی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که امسال نزدیک به ۷۰ میلیون متر مکعب آب برای مصارف کشاورزی رهاسازی شود.

به گزارش ایرنا، سد شهید رجایی ساری به عنوان بزرگترین سد مخزنی مازندران با ظرفیت اسمی ۱۶۲ میلیون متر مکعب سال ۱۳۷۵ به بهره‌برداری رسید. این سد با تاسیسات وابسته شامل نیروگاه، خط انتقال و تصفیه‌خانه یکی از مجموعه‌های نسبتا کامل مهار آب‌های سطحی در شمال ایران است. ۵۲ هزار هکتار از کشتزارهای ساری، میاندورود و جویبار از سد شهید رجایی آبیاری می‌شود و سالانه ۳۱ میلیون متر مکعب نیز از آب ذخیره شده در مخزن این سد برای تأمین آب آشامیدنی شهر ساری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کشاورزان مازندران طی سه سال اخیر نبردی جدی با خشکسالی و کم‌آبی داشتند و برای سال ۱۴۰۳ نیز با توجه به کاهش بارش برف در ارتفاعات مازندران طی نیمه دوم سال ۱۴۰۲ این نگرانی وجود داشت که برای چهارمین سال پیاپی هم خشکسالی گریبان کشاورزی این استان را بگیرد. آمارهای مرتبط با منابع آبی استان نشان می‌دهد که هر چند امسال کشاورزان استان برای تأمین آب مورد نیاز کشتزارهای‌شان وضعیت بهتری نسبت به سه سال گذشته خواهند داشت، اما در برخی نقاط همچنان تنش آبی قابل مشاهده است و باید اقدامات لازم برای عبور از خشکسالی همچنان انجام شود.

نقش مازندران در تأمین محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور برجسته و پراهمیت است و به همین دلیل نیز تامین آب کشاورزی برای این استان به طور مستقیم با امنیت غذایی جامعه ارتباط دارد.

این استان با داشتن ۴۶۰ هزار هکتار زمین‌های زراعی و باغی سالانه ۷۲ نوع محصول کشاورزی را تولید می‌کند. تولید حدود یک میلیون تن برنج، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن مرکبات و انواع محصولات باغی در مازندران سبب شده که این استان به عنوان قطب تولید محصولات باغی و کشاورزی کشور همواره مورد توجه باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha