هوای بجنورد برای گروه‌های حساس ناسالم شد 

بجنورد - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: کیفیت هوای بجنورد اکنون با شاخص ۱۰۷ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

رضا شکاریان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: وزش باد سبب خیزش گرد و غبار و افزایش آلایندگی در آسمان بجنورد شد، این در حالی است که تا ظهر امروز به طور میانگین شاخص آلایندگی در مرکز استان ۷۰ و قابل قبول ثبت شد.

وی خاطرنشان کرد: شاخص کیفی هوای شهر جاجرم نیز اکنون ۱۵۸ ثبت شد که در وضعیت ناسالم برای تمامی گروه های جامعه قرار گرفت.

شکاریان با بیان اینکه گرد و غبار، علت اصلی آلودگی و کاهش کیفیت هوای استان است، افزود: شاخص کیفیت هوا در جاجرم امروز به طور میانگین ۶۹ و قابل قبول گزارش شد.

به گزارش ایرنا، کیفیت هوا در خراسان شمالی در چهار شهر شامل بجنورد، شیروان، اسفراین و جاجرم قابل سنجش است. در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

خشکسالی و کاهش بارندگی در استان خراسان شمالی در سال های پیاپی، سبب شده تا کانون های گردوغبار در این خطه از کشور افزایش یابد البته در این میان تیغ بیابان بزرگ قره قوم در کشور ترکمنستان در همسایگی خراسان شمالی و نیز ریزگردهای مرز غربی کشور به مراتب تیزتر از سایر موارد است.

آلودگی هوای مرکز خراسان شمالی تنها در یک نقطه از بجنورد قابل سنجش و اندازه گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای مرکز استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر در شمال شرق کشور واقع است که ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha