هوای بجنورد در آستانه وضعیت خطرناک قرار گرفت
تصویر آرشیوی است

بجنورد - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: کیفیت هوای بجنورد اکنون با شاخص ۲۹۲ در وضعیت بسیار ناسالم و در آستانه وضعیت خطرناک قرار گرفت.

رضا شکاریان شامگاه پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وزش باد شدید سبب خیزش گردو غبار در آسمان مرکز استان و کاهش کیفیت هوا شد.

وی افزود: افزایش گرد و غبار و ریزگردها در آسمان بجنورد سبب شد تا کیفیت هوا اکنون در مرکز استان خراسان شمالی در وضعیت بسیار ناسالم قرار گیرد.

شکاریان ادامه داد: شاخص کیفی هوای امروز مرکز استان خراسان شمالی به طور میانگین ۷۰ ثبت شد که در وضعیت سالم قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

خشکسالی و کاهش بارندگی در استان خراسان شمالی در سال های پیاپی، سبب شده تا کانون های گردوغبار در این خطه از کشور افزایش یابد البته در این میان تیغ بیابان بزرگ قره قوم در کشور ترکمنستان در همسایگی خراسان شمالی و نیز ریزگردهای مرز غربی کشور به مراتب تیزتر از سایر موارد است.

کاسه ای بودن شهر بجنورد و وارونگی هوا سدی در برابر رفع آلودگی هوا است از این رو باید اقدامات پیشگیرانه مورد توجه باشد.

آلودگی هوای مرکز خراسان شمالی تنها در یک نقطه از بجنورد قابل سنجش و اندازه گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای مرکز استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر در شمال شرق کشور واقع است که ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha