نوماند؛ طرحی نو یا آزمون و خطای پسماند

تهران بزرگ - ایرنا - روزانه بیش از ۶ هزار تُن زباله در ۵۸ هزار مخزن پایتخت جمع‌آوری می‌شود اما بسیاری از این زباله‌ها همچنان به صورت تَر و خشک با هم مخلوط می‌شود، همین موضوع بازیافت آنها را تا حدودی سخت‌تر کرده و به نوعی امکان استفاده دوباره از زباله‌ و بازگرداندن آن به چرخه اقتصادی وجود ندارد، تفکیک از مبدا زباله‌ها مهمترین موضوعی است که باید با همکاری شهروندان به صورت ویژه دیده شود.

به گزارش ایرنا، دست زباله‌گردها چنان سایه سنگینی بر مخزن‌های جمع‌آوری زباله در پایتخت افکنده که به واسطه حضور این گروه‌ها برخی از زیبایی‌های شهر مخدوش شده است.

حال که طرحی تحت عنوان نومانداز سوی شهرداری تهران برای حذف زباله‌گردها از سال گذشته بر این اقدام سنگین زباله‌گردها سایه افکنده چه بسا که بتواند علاوه بر تفکیک از منزل زباله‌ها، تبدیل به بازیافت، جلوگیری از زباله‌های قابل دفن و ‌مسیر حذف زباله‌گردها شود.

از آنجا که تولید زباله در جهان و کشورهای مختلف به واسطه این همه تغییرات در زندگی انسان‌ها روند صعودی دارد باید چاره‌ای برای حل این مشکل و جلوگیری از دفن و سوزاندان زباله‌های تَر و خشک با هم اندیشید تا بتوان این زباله‌ها را به چرخه اقتصادی برگرداند که در این مسیر شهرداری تهران نوماند را از سال گذشته اجرایی کرد تا شهروندان بتوانند با همکاری و مشارکت همه‌جانبه خود با این طرح بخشی از مشکلات موجود تولید زباله در پایتخت را حل کنند.

نوماند در جایگاه حذف زباله‌گردها؛ پایدار می‌ماند؟

مزایای طرح نوماند چیست؟

نرم‌افزار نوماند یکی از برنامه‌های کاربردی به عنوان مسیری درست برای جمع‌آوری زباله‌ها از مبادی تولید با ظرفیت قانونی به شمار می‌رود.

در همین راستا آموزش‌گران به صورت روزانه خانواده‌ها را با ویژگی‌ها و مزایای طرح نوماند، چگونگی نصب و راه‌اندازی برنامه شهرزاد در گوشی تلفن همراه، ‌ثبت سفارش و تحویل پسماند خشک در محل آشنا خواهند شد.

دستورالعمل شهرداری تهران برای حذف زباله‌گردان از چهره شهر یکی دیگر از اهداف مهم اجرای این طرح محسوب می‌شود که به همین منظور شهروندان می‌توانند با نصب برنامه شهرزاد و مراجعه به بخش نوماند، درخواست خود را برای تحویل و فروش پسماندهای خشک ثبت و حتی روز و ساعت مراجعه ناوگان دیافت پسماند براساس زمان‌بندی دلخواه شهروندان تنظیم شود.

اجرای طرح نوماند امکان دسترسی به خدماتی همچون پسماندهای تفکیک شده و ارائه پیشنهادها و انتقادات برای شهروندان فراهم کرده و شهروندان می‌توانند به منظور تحویل پسماند خشک، درخواست خود را در برنامه کاربردی shahrzad-app.ir به ثبت برسانند.

نوماند در جایگاه حذف زباله‌گردها؛ پایدار می‌ماند؟

۱۸ نوع پسماند خشک در نوماند مشخص شده است

شهروندان تهرانی به واسطه اجرای طرح نوماند و تفکیک زباله خشک و تَر از نرم‌افزار تفکیک‌کننده پسماند استقبال خوبی دارند و اکنون ۱۸ نوع پسماند خشک را در نوماند مشخص کردیم

اجرای طرح نوماند، اهداف اجرای طرح، مشارکت شهروندان برای موفقیت نوماند و مسیرهایی که شهروندان می‌توانند با همکاری شهرداری تهران بتوانند به اجرای هرچه موفق‌تر این طرح بپیوندند در گفت وگوی خبرنگار ایرنا با سکینه بدرلو معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تشریح شده است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره نوماند اینگونه توضیح داد و گفت: نوماند نرم‌افزار کاربردی جمع‌آوری پسماند خشک در مناطق ۲۲ گانه است که از دی ماه سال گذشته شروع شده و روند رو به افزایش و صعودی برای اجرای این طرح در شهرداری تهران در پیش داریم.

وی اظهار کرد: شهروندان تهرانی به واسطه اجرای طرح نوماند و تفکیک زباله خشک و تَر از این نرم‌افزار تفکیک‌کننده پسماند استقبال خوبی دارند در همین راستا ۱۸ نوع پسماند خشک را در نوماند مشخص کردیم تا شهروندان بتوانند براساس این تفکیک انجام شده زباله‌های خود را به شهرداری تهران تحویل دهند.

بدرلو ادامه داد: به همین منظور قیمت‌های مربوط به خرید زباله خشک از سوی شهرداری تهران در سال گذشته مشخص شد البته برای سال ۱۴۰۳ برنامه به شیوه‌ای پیش رفته که به صورت پلکانی قیمت‌گذاری انجام شود بنابراین براساس این تصمیم‌گیری قیمت‌ها تغییر خواهد کرد و به نسبت دریافت پسماند خشک از شهروندان قیمت‌ها متفاوت می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین براساس نسبت تناژ قیمت‌ها متفاوت خواهد بود، این برنامه از دی ماه سال گذشته تاکنون اجرایی شده اما با قیمتی که در سال ۱۴۰۲ تعیین شد این زباله‌ها از مردم خریداری می‌شود و در همین راستا قیمت جدید را پلکانی تعیین خواهیم کرد تا شهروندان براساس تناژی که جمع‌آوری می‌کنند هزینه‌هایی را از شهرداری دریافت کنند.

نوماند در جایگاه حذف زباله‌گردها؛ پایدار می‌ماند؟

خرید با تناژ بالاتر و قیمت متفاوت‌تر

ما به صورت صعودی این موضوع را مشاهده می‌کنیم که با اجرای طرح نوماند هم زباله‌گردها و هم زباله‌های خشک در مخازن سطح پایتخت به مرور در حال کاهش است

بدرلو با اشاره به اینکه زباله‌ها با تناژ ۱۰ کیلو و ۵۰ کیلو به بالا با قیمت متفاوت از شهروندان خریداری می‌شود، گفت: یکی از برنامه‌های اصلی مدیریت پسماند شهرداری تهران تفکیک از مبدا و تغییر در رفتار شهروندان برای تبدیل شدن به عادت همه مردم پایتخت است.

وی تاکید کرد: تاکنون بستری برای اجرای این اقدام مهم وجود نداشته است و همه مردم و ماموران شهرداری پایتخت در همه مناطق و معابر کار خودشان را انجام می‌دادند اما وجود طرحی تحت عنوان نوماند باعث شده که این نرم‌افزار آسان و راحت در دسترس شهروندان قرار گیرد. براساس این طرح شهروندان از روز شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر امکان تحویل زباله‌های خشک خود به ماموران شهرداری را دارند و حتی آنان می‌توانند تاریخ و روز را برای این موضوع تعیین کنند.

بدرلو افزود: در همین راستا ناوگان مدیریت پسماند شهرداری تهران اقدام به وزن‌گیری و صدور فاکتور کرده و از این طریق کیف پول شهروندان شارژ می‌شود. زمانی که شهروندان از طریق نوماند زباله‌های خود را تحویل دهند دیگر زباله خشکی وجود ندارد و زباله‌گردها هم زباله‌ای ندارند.

وی ادامه داد: ما به صورت صعودی این موضوع را مشاهده می‌کنیم که با اجرای طرح نوماند هم زباله‌گردها و هم زباله‌های خشک در مخازن سطح پایتخت به مرور در حال کاهش است. بخاطر اجرای این طرح شهروندان این مهم را مشاهده خواهند کرد زیرا تعداد ثبت سفارش و تناژ نیز براساس موارد موجود روند افزایشی دارد.

نوماند در جایگاه حذف زباله‌گردها؛ پایدار می‌ماند؟

با این اقدام دیگر زباله‌گردی در مخزن وجود نخواهد داشت

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران این روند صعودی در استفاده شهروندان از طرح نوماند را خوشایند دانست و گفت: اگر بستری وجود داشته باشد مردم به طور یقین تفکیک از مبدا را انجام خواهند دارد زیرا بسیاری از مردم دغدغه محیط زیست و کسب درآمد را دارند. البته با این اقدام دیگر زباله‌گردی در مخزن وجود نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: زمانی که زباله‌گرد برای جمع‌آوری زباله روی مخازن فعالیت نداشته باشد، تغییر رفتار شهروندی و حذف زباله‌گردی به عنوان اهداف اصلی طرح نوماند محقق خواهد شد همچنین پسماندهای جمع‌آوری شده دیگر وارد مخزن نمی‌شود و پس از پیمودن مراحلی در صنایع تبدیلی به مواد قابل استفاده تبدیل خواهد شد.

بدرلو افزود: زباله‌ها تا زمانی امکان بهره‌برداری دارد که در مخازن تخلیه نشود زیرا زباله در مخزن قابلیت بازیافت کمتری داشته و زمانی که امکان بازیافت وجود نداشته باشد تبدیل به کمپوست شده و یا در زباله‌سوز سوزانده و دفن خواهد شد.

به گفته وی، همچنین پسماند تَر داخل مخزن تبدیل به کمپوست شده یا در زباله‌سوز سوزانده و یا دفن می‌شود.

وی یادآور شد: در مجموع با توجه به اینکه پسماند خشک تبدیل به مواد قابل مصرف می‌شود ما دنبال دفن کمتر زباله‌های قابل بازیافت هستیم تا به چرخه اقتصاد و زندگی برگردد و به بحث حفظ محیط زیست نیز کمک کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha