چقدر طلای کثیف در پایتخت جمع‌آوری می‌شود؟

تهران بزرگ - ایرنا - زباله‌های جمع‌آوری شده در سطح پایتخت که تحت عنوان طلای کثیف مطرح است، این روزها بازار داغی هم برای جمع‌آوری و هم تبدیل آن به بازیافت دارد ‌اما باید دید که چه میزان از این پسماندها از حدود ۶۰ هزار مخزن زباله، توسط شهرداری و یا دیگر افراد مانند زباله‌گردهای و تیم‌های مافیایی آن در تهران جمع می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا،  براساس برخی آمارهای موجود وضعیت روزانه جمع‌آوری زباله،  میزان زباله‌هایی که در مخازن شهرداری تخلیه و توسط برخی زباله‌گردها و یا خود شهرداری جمع‌آوری می‌شود، ‌تفکیک طلای کثیف از مبدا توسط مردم با استفاده از برنامه کاربردی نوماند، میزان تولید زباله توسط مردم پایتخت و درآمدهای تقریبی مافیا از دریافت زباله‌ها، همه مشخص است اما باید دید که چه اتفاقاتی در این مسیر رخ داده که دیگر زباله‌ها توسط شهرداری به تنهایی جمع‌آوری نشده و زباله‌گردها هم در این میان نقشی موثر دارند.

چقدر طلای کثیف در پایتخت جمع‌آوری می‌شود؟

میزان زباله‌های جمع‌آوری شده در سه سال گذشته

آمارهای موجود شهرداری تهران از وضعیت روزانه جمع‌آوری پسماند در پایتخت نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ میزان زباله جمع‌آوری شده در طول روز پنج هزار و ۱۱۷ تُن، ‌در سال ۱۴۰۱ این آمار پنج هزار و ۱۱۶ تُن و در سال گذشته به پنج هزار و ۴۶۳ تُن رسیده است.

بنابراین این آمارها نشانگر این موضوع است که میزان جمع‌آوری طلای کثیف در تهران در سال گذشته با رشد بیشتری نسبت به سال‌های قبل آن روبه‌رو بوده است البته ناگفته نماند که بخش عمده‌ای ازا ین زباله‌ها توسط زباله‌گردان که درصد زیادی از آنان را ابتاع خارجی تشکیل می‌دهد جمع شده و پس از تحویل به تیم‌های تشکیل شده سود کلانی از آن بدست می‌آورند.

هر شهروند تهرانی چه میزان تولید زباله دارد

با توجه به وجود حدود ۶۰ هزار مخزن زباله در پایتخت، آمارهای متفاوتی از میزان زباله‌های تولیدی توسط شهروندان تهرانی وجود دارد اما براساس آخرین داده‌های آماری اکنون هر شهروند ۷۵۰ گرم تولید زباله در این شهر را دارد.

موضوعی مهمی که در این مسیر دارای اهمیت است تفکیک زباله و جداسازی زباله‌های خشک و تر برای تبدیل شدن به کالاهای بازیافتی است زیرا در صورتی که زباله‌ها از هم تفکیک نشود، ‌ بخش عمده‌ای از آن دیگر قابل استفاده نیست و به عنوان دور ریز خواهد بود.

مهمترین موضوعی که در این زمینه وجود دارد اهمیت دادن شهروندان به تفکیک زباله و اجرای طرح قدیمی جمع‌آوری زباله در ساعت ۹ شب است زیرا در آن شرایط کامیون‌های جمع‌آوری‌کننده زباله در ساعت مقرر نسبت به تخلیه مخازن اقدام کرده و دست زباله‌گردها کمتر به زباله‌های قابل بازیافت و به نوعی طلای کثیف خواهند رسید.

چقدر طلای کثیف در پایتخت جمع‌آوری می‌شود؟

میانگین جمع‌آوری ۶ هزار تُن زباله هر روز در تهران

میزان زباله جمع‌آوری شده در تهران به صورت میانگین ۶ هزار تُن در روز است اینکه تا سال‌های گذشته همه زباله‌ها توسط شهرداری جمع‌آوری و بازیافت می‌شد یک بحث است و اینکه اکنون بخش عمده‌ای از این زباله‌ها که آمارهای مشخصی نیز در این زمینه وجود ندارد و توسط زباله‌گردها جمع می‌شود موضوع دیگری است که نیاز به توجه بیشتر مسئولان شهرداری تهران دارد تا دیگر دست مافیا به این طلای کثیف نرسد.

اکنون بسیاری از زباله‌های موجود مخازن پایتخت از سوی زباله‌گردهایی جمع‌آوری می‌شود که در نهایت سود آنها به جیب مافیا می‌رسد، مافیایی که هر روز قوی‌تر و فعال‌تر به عرصه وارد می‌شوند تا همچنان درآمدهای هنگفتی از این طلای کثیف عاید خود کنند.

۶ هزار زباله‌گرد و سود کلان مافیا از طلای کثیف

تا پیش از اینکه افرادی به عنوان زباله‌گرد در کلانشهر تهران به فعالیت مستمر خود به صورت شبانه‌روزی اقدام کنند، همه زباله‌ها از سوی شهرداری تهران جمع‌آوری می‌شد اما اکنون با توجه به وجود آمار بالایی از این افراد زباله‌گرد بخش عمده‌ای از این زباله‌ها توسط آنها جمع‌آوری و با تبدیل آن به بازیافتی، گام موثری در راستای کسب درآمد هنگفت برمی‌دارند.

برخی آمارها نشانگر وجود ۶ هزار زباله‌گرد فعال در سطح پایتخت دارد، ‌زباله‌گردهایی که شبانه‌روز با مافیای زباله کار می‌کنند اما سودی که عاید آنها می‌شود بسیار کمتر از فعالیت‌های همیشگی آنهاست. آمارهایی از درآمد ماهانه مافیای زباله به ازای هر زباله‌گرد با حدود ۳۰ میلیون تومان وجود دارد اما این آمار را نمی‌توانیم تایید کرد زیرا برخی از زباله‌گرد خود اذعان دارند که ماهانه بیش از این میزان درآمد دارند.

چقدر طلای کثیف در پایتخت جمع‌آوری می‌شود؟

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران پیشتر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره وجود مافیا و رقم ریالی سود مافیای زباله در سطح پایتخت گفت: رقم مشخصی از عایدی مافیای زباله برای افراد سودجو در این زمینه وجود ندارد اما می‌توان گفت که رقم بسیار بالایی است زیرا تبدیل به کالاهای گرانل شده و از گرانل برای منسوجات استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: سودآوری جمع‌آوری زباله بسیار زیاد است زیرا از برخی منسوجات الیاف تولید شده و از آن الیاف لوازمی دیگر برای استفاده در خانه تولید خواهد شد.

به گفته وی، زمانی که فرد زباله‌گرد زباله‌ها را از مخازن جدا می‌کند این جداسازی ارزش زباله خشک آنها را بیشتر کرده بخاطر همین دوست دارند زباله‌گرد بمانند و دوست ندارند جذب فعالیت دیگری شوند ما دنبال این هستیم که در آموزش‌ها در سبد مصرف خانوار توسط خانواده مدیریت شود زمانی که سبد مصرف خانوار را به درستی انتخاب کنیم و پسماند کمتری تولید شود به محیط زیست کمک می‌شود و این دغدغه ماست.

بدرلو گفت: تنها زیرساختی که به کاهش زباله‌گرد و حذف مافیا مربوط به زباله‌گردی کمک کند موضوع نوماند است زیرا شهروندان زباله خشک را تفکیک کرده و در قالب طرح نوماند به مدیریت پسماند شهرداری تهران تحویل خواهند داد.

وی افزود: زمانی که زباله‌ها به نوماند داده شود دیگر زباله‌ای وجود ندارد زیرا زباله‌گردها مخازن سطح پایتخت و کودکان کار و کارگران اتباع خارجی را استثمار کرده و با هزینه کمتری آنها را مجبور به جمع‌آوری پسماند خشک می‌کنند و هزاران آلودگی و آسیب اجتماعی به جامعه و زیبایی شهر و خود فرد وارد می‌شود این طرح منجر به حذف زباله‌گردی شده و حتی باعث می‌شود که کودکان کار کمتر استثمار ‌شوند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران همچنین درباره تعداد مخازن سطح شهر تهران گفت: اکنون ۵۸ هزار مخزن در پایتخت وجود دارد و می‌توان گفت به ازای این تعداد مخازن زباله‌گرد داریم اما با این تدابیری که سازمان مدیریت پسماند در راستای مقابله با زباله‌گردها داشته است به طور قطع تعداد آنها روند کاهشی را خواهد داشت. تعداد زباله‌گردها در تهران پیش از اجرای طرح نوماند ۶ هزار زباله‌گرد بوده اما اکنون آمارهای این افراد به یک هزار زباله‌گرد می‌رسد، البته ناگفته نماند که این رقم دقیق نیست اما زباله‌گردها بسیار کاهش پیدا کرده است.

چقدر طلای کثیف در پایتخت جمع‌آوری می‌شود؟

آیا تفکیک پسماند در تهران قابل قبول است

اگر زباله‌ها از منزل تفکیک و تحویل نوماند به عنوان یک برنامه کاربردی برای تفکیک زباله‌های تر و خشک شود، ‌ دیگر پسماندهایی که قابلیت بازیافتی دارد به دست مافیای زباله نخواهد افتاد و می‌توان سرمایه‌گذاری‌های روی انها نیز انجام داد.

ترکیب زباله‌ها در پایتخت نیز آمارها متفاوتی دارد، ‌ میزان زباله خشک ۳۰ درصد و ‌زباله‌های پلاستیکی جمع‌آوری شده در این کلانشهر نیز ۳۰ درصد برآورد شده است. این در حالی است که تحویل زباله خشک تولید شده از طریق برنامه‌های کاربردی همچون نوماند فقط ۱۵ درصد است.

اجرای طرح نوماند امکان دسترسی به خدماتی همچون پسماندهای تفکیک شده و ارائه پیشنهادها و انتقادات برای شهروندان فراهم کرده و شهروندان می‌توانند به منظور تحویل پسماند خشک، درخواست خود را در برنامه کاربردی shahrzad-app.ir به ثبت برسانند.

نوماند نرم‌افزار کاربردی جمع‌آوری پسماند خشک در مناطق ۲۲ گانه است که از دی ماه سال گذشته شروع شده و روند رو به افزایش و صعودی برای اجرای این طرح در شهرداری تهران در پیش داریم شهروندان تهرانی به واسطه اجرای طرح نوماند و تفکیک زباله خشک و تَر از این نرم‌افزار تفکیک‌کننده پسماند استقبال خوبی دارند در همین راستا ۱۸ نوع پسماند خشک را در نوماند مشخص شده تا شهروندان بتوانند براساس این تفکیک انجام شده زباله‌های خود را به شهرداری تهران تحویل دهند.

همچنین قیمت‌های مربوط به خرید زباله خشک از سوی شهرداری تهران در سال گذشته مشخص شده است البته برای سال ۱۴۰۳ برنامه به شیوه‌ای پیش رفته که به صورت پلکانی قیمت‌گذاری انجام شود بنابراین براساس این تصمیم‌گیری قیمت‌ها تغییر خواهد کرد و به نسبت دریافت پسماند خشک از شهروندان قیمت‌ها متفاوت می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha