وزیر خارجه مصر: تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری در مورد غزه باید اجرا شود

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه مصر گفت: باید به قواعد و قوانین بین المللی احترام گذاشت و تصمیمات دیوان بین المللی دادگستری در مورد نوار غزه باید اجرایی شود.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از شبکه اخبار قاهره، سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در دیدار با وزیر امور خارجه اسپانیا در مادرید، افزود: جنگ غزه ما را در معرض خطر هرج و مرج و توسل به زور به جای پیروی از ابزارهای دیپلماتیک قرار داده است.

وی اظهار داشت: جنگ غزه بر حمل و نقل آزاد دریایی در دریای سرخ تاثیر گذاشته و به همین دلیل در معرض آسیب های اقتصادی قرار گرفته ایم.

وزیر خارجه مصر عنوان کرد: آسیب های انسانی در غزه به دلیل آنچه در حال وقوع است و نقض قوانین بین المللی از سوی [رژیم ] اسرائیل، نگران کننده است.

وی گفت: نوار غزه با ورود مقادیر ناکافی کمک های بشردوستانه و پزشکی غیرقابل زندگی شده است.

شکری با بیان اینکه جامعه جهانی حضور نظامی رژیم صهیونیستی در غزه را رد کرده است، افزود: موضع مصر در رد حضور رژیم اسرائیل در گذرگاه مرزی رفح، صریح و شفاف است.

وی افزود: فعالیت گذرگاه رفح بدون هماهنگی با مقامات فلسطینی دشوار است.

وزیر خارجه مصر با اشاره به اینکه ادامه جنگ غزه به دلیل اثرات بسیار خطرناک ناشی از آن غیرقابل قبول است، افزود: پس از اینکه حماس رویکرد مثبت خود نسبت به پایان دادن به جنگ غزه را اعلام کرد، منتظر پاسخ [رژیم ] اسرائیل به پیشنهادهای حماس هستیم.

وی افزود: ما از حماس و [رژیم] اسرائیل می خواهیم که طرح آتش‌بس را بپذیرند.

شکری با اشاره به اینکه جنگ غزه عواقب فاجعه باری برای فلسطین داشته است، افزود: قاهره مشتاقانه منتظر حل مساله و تشکیل کشور فلسطین بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی است.

پیشتر دیوان بین‌المللی دادگستری در چهارم خرداد با بررسی شکایت آفریقای جنوبی، حکم توقف عملیات نظامی رژیم اسرائیل در رفح در جنوب نوار غزه را صادر کرده بود اما رژیم صهیونیستی بدون توجه به رای این نهاد وابسته به سازمان ملل همچنان به حملات خود ادامه می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha