«رییس جمهور تراز انقلاب» در پندنامه پیر جماران

اصفهان-ایرنا- بازخوانی توصیه‌ها و پند و اندرزهای امام خمینی(ره) درباره سنجه‌های رییس جمهور تراز انقلاب اسلامی در بزنگاه فعلی کشور، الهام‌بخش و اراده‌آفرین خواهد بود؛ او که بی‌پرده گفت:« از خودتان برای خودتان».

به گزارش ایرنا، پیر فرزانه انقلاب در روزهای منتهی به چند دوره انتخابات ریاست جمهوری، نخست مردم را به پرهیز از اختلاف و تفرقه و سپس به بیداری و هوشیاری دعوت می کرد.

بر اساس بخش‌هایی از «صحیفه امام» او در یکی از سخنرانی های آن زمان خطاب به مردم، ویژگی هایی مانند از همه متعهدتر به اسلام، متصل نبودن به هیچ طرف نه غرب‌زده و نه شرق‌زده، ملی‌گرا، دلسوز و خدمتگزار به ملت و نداشتن پیوند و گرایش به رژیم سابق‌ و دشمنان اجنبی را برای رییس جمهورِ شایسته عنوان کرد.

امام خمینی(ره) سال ۱۳۵۸ در یک سخنرانی با بکار بردن تعبیر«از خودتان باشد برای خودتان»؛ برخورداری از روحیه مردمی را ویژگی تعیین کننده برای رییس جمهور عنوان کرد.

امام خمینی(ره) به صراحت گفت: اختیار دست شماست، من بنا ندارم که کسی را تعیین کنم، ما همین اوصاف رییس جمهور را و اوصاف وکلایی که بعد می‌‏خواهید ان شالله تعیین کنید باید بگوییم و شما خودتان انتخاب کنید و از تفرقه و تفرق پرهیز کنید.

«رییس جمهور تراز انقلاب» در پندنامه پیر جماران

ایشان در ادامه پندهای دلسوزانه خود ادامه داد: ملاحظه سوابق شخصیت‌ها را بکنید؛ اینکه پیش از انقلاب چه بوده ‏اند، در حال انقلاب چه بوده ‏اند و پس از پیروزی چه کردند و چه بودند؛ پس از این که همه اوصافش را به دست آوردید و او را شخصی دانستید که لیاقت دارد برای چنین مسندی و می‌تواند این مملکت را طوری که خدا می‌خواهد و در اختیار اوست اداره کند، تعهد به اسلام دارد، در مقابل قانون اساسی و اصل ولایت فقیه خاضع و وفادار است، سپس شما خودتان انتخاب کنید.

با موشکافی معیارهای رییس جمهور تراز انقلاب اسلامی در نگاه امام خمینی(ره) می‌توان دینداری، توان مدیریتی، اخلاص در عمل، جدایی از جریان نفاق، ساده زیستی و حسن سابقه را جزو مهمترین ویژگی‌های رییس دولت دانست.

بر اساس اسناد سخنرانی های امام خمینی (ره)، او با اشاره به زندگی ساده شهید رجایی گفت: وقتی یک نفر رییس جمهور یا یک نفر نخست وزیر است و وضع منزلش اینگونه، این دیگر نمی‌شود از یک قدرت بزرگی بترسد. برای چه بترسد؟ این را که از او نمی‌گیرند،کسی باید بترسد که می‌خواهد چپاول کند و می‌خواهد یک حکومت کذایی بکند، او باید بترسد.

نگاهی به این بیانات نشان می‌دهد که امام خمینی (ره)، زهد و ساده‌زیستی را اصل مهم در سنجش رییس جمهور می دانست.

بر اساس بیانات امام خمینی(ره)، هنر مردم شهرهای مختلف کشور این است که از میان این نامزدها، بهترین افراد از نظر ایمان، اخلاص، ‌امانت، دینداری و آمادگی را برای حضور در میدان‌های انقلاب انتخاب کنند و به کسانی رأی دهند که نسبت به نیازهای ملت دردآشناترین و دردمندترین افراد باشند.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همچنین توصیه کرده است مردم با بصیرت، درایت و تحقیق، نامزدهای انتخابات را شناسایی کرده و به سوابق، روحیات و خصوصیات دینی و سیاسی آنها توجه کنند.

امام خمینی (ره) سال ۱۳۵۸ در یک سخنرانی با بکار بردن تعبیر«از خودتان باشد برای خودتان»؛ برخورداری از روحیه مردمی را ویژگی تعیین کننده برای رییس جمهور عنوان کرد.

همچنین امام راحل درباره ضرورت نقدپذیری رییس جمهور تاکید کرد: کوچکترین فرد می‌تواند آزادانه و بدون وجود کمترین خطر به بالاترین مقام حکومتی انتقاد کند و از او در مورد اعمالش توضیح بخواهد.

در بخش دیگری از صحیفه امام خمینی(ره) نیز آمده است: افرادی که تعیین می ‏شوند باید کسانی باشند که به درد اسلام و جمهوری اسلامی بخورند و عقیده‏ شان هم این باشد که اسلام خوب است (نه فقط اظهار کنند ولی عقیده نداشته باشند) کما اینکه در اوایل انقلاب خیلی ‏ها اظهار اسلام می‏‌کردند؛ پس مساله خوب بودن خودِ شخص است نه اینکه از یک دسته خاصی باشد، نه اینکه اهل علم باشد، حزبی باشد، بازاری باشد، اینها دیگر شرط نیست، عمده موازین است که قانون و اسلام تعیین کرده است.

«رییس جمهور تراز انقلاب» در پندنامه پیر جماران

پیر جماران سال ۱۳۵۸ در دیدار با شماری از دانشجویان دانشگاه شیراز که به قم آمده بودند اینگونه اهمیت انتخابات ریاست جمهوری را توصیف می کند: در‏‎ ‎‏این موقع که یک مرحله دیگری از مراحلی که در کشور ما می خواهد تحقق پیدا بکند در‏‎ ‎‏دست اجراست و آن تعیین رییس جمهور است؛ مردم باید توجه کنند که آن‏‎ ‎‏صفتی که در قانون اساسی برای رییس جمهور تعیین کرده‌اند مراعات کنند. قانون اساسی‏‎ ‎‏را ملاحظه کنند و صفات رییس جمهور را در آنجا ملاحظه کنند و به کسی که دارای آن‏‎ ‎‏صفات بود رای بدهید و اگر فاقد آن صفات باشد،‏‎ ‎‏احتراز کنید از رای دادن به او. روز سرنوشت سازی است. می خواهید زمام کشور را به‏‎ ‎‏یک کسی بدهید که مؤثر است در مقدرات کشور شما. سهل انگاری نکنید و به پای‏‎ ‎‏صندوق‌ها بروید و با هم اجتماع کنید و کسی که لایق برای این مقام است و دارای آن‏‎ ‎‏صفاتی است که سوء سابقه نداشتن، وابستگی به رژیم سابق نداشتن، اینها از اموری است‏‎ ‎‏که باید ملاحظه بشود. آقایان نباید سستی کنند در رفتن. به پای صندوق بروند. لکن به‏‎ ‎‏کسی که این صفات را دارد رای بدهند.

در دیدگاه امام خمینی (ره)، جمهوری اسلامی، حکومتی بر مبنای آزادی، استقلال و حفظ منافع مردم است. او با پذیرش نقش مردم در مشارکت سیاسی، در چارچوب نظریه ولایت فقیه، تکیه به آرای مردم را مهمترین شاخص برای حکومت می‌دانست.

به گزارش ایرنا، در پی شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رییسی هشتمین رییس جمهور کشورمان و همراهان ایشان، بر اساس اصل یکصد و سی و یکم قانون اساسی و مواد ۳۸ و ۳۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری و تبصره‌های ذیل آنها، ستاد انتخابات کشور برای برگزاری چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، کار خود را آغاز کرد.

طبق اعلام وزارت کشور، فرایند ثبت‌نام نامزدهای ریاست جمهوری به پایان رسید و پس از طی مراحل قانونی روز جمعه هشت تیر سالجاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار و نهمین رییس جمهور توسط مردم برگزیده خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha