۱۵ خرداد ۱۴۰۳، ۱۱:۴۶
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85498587
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نیمه خرداد ۶۱ در ایلام؛ امتداد خط شهادت قیام مردم قم

ایلام - ایرنا - آنگاه که قیام مردم قم در ۱۵ خراد سال ۱۳۴۲ علیه رژیم ستمشاهی پهلوی، توسط عُمال شاه مفلوک به خاک و خون کشیده شد و جمع زیادی از مردم بی‌گناه و بی دفاع مظلومانه کشته شدند، کسی گمان نمی کرد امتداد این شهادت به ۱۵ خرداد سال ۶۱ ایلام ختم شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ مردم قم برای حمایت از امام خمینی (ره) به خیابان ها آمدند و توسط گارد شاهنشاهی به رگبار گلوله بسته شدند و جان خویش را فدای نهضت نوپای امام کردند.

اما ۱۹ سال بعد این سوگنامه خونین بار دیگر در ۱۵ خرداد سال ۶۱ و اینبار در خیابان های ایلام و از سوی هواپیماهای دژخیم صدام تکرار شد و تعداد زیادی از مردم بی گناه این سامان در خون سرخ خود غلتیدند.

مردم جنگزده ایلام در طول جنگ تحمیلی هیچگاه از بمباران خانه و کاشانه و مناطق مسکونی توسط هواپیماهای بمب افکن عراقی در امان نبودند و همواره آماج حملات ددمنشانه و سفاکانه صدامیان می شدند.

صدام در جنگ تحمیلی به کرات خوی ظالمانه خود را نشان داده بود و ثابت کرد که از کشتار بی رحمانه مردم بی دفاع و غیرنظامی کوچکترین ابایی ندارد.

کشتار مردم مظلوم ایلام در خرداد سال ۱۳۶۱ تنها گوشه ای کوچک از انبوه صدها حمله ناجوانمردانه صدامیان کافرکیش به مردم غیرنظامی این سامان است.

در دوران هشت سال دفاع مقدس، استان ایلام یکی از خطوط اصلی و مقدم جبهه بود و مردم این خطه همواره برای در امان ماندن از حملات هوایی و موشکی صدام به دل کوه ها و جنگل ها پناه می بردند و هشت سال را در زیر چادر و در دل جنگل و کوهستان سر کردند.

نیمه خرداد ۶۱ در ایلام؛ امتداد خط شهادت قیام مردم قم

هرگاه هم که از حملات هوایی عراق خبری نبود به شهرهای ویران شده باز می گشتند تا شاید از دل آوارهای خانه هایشان وسیله ای سالم مانده باشد تا با خود به زیر چادرها ببرند.

چرخ گردون به خرداد سال ۱۳۶۱ و ۱۹ سال بعد از واقعه خونین قیام مردم قم در خرداد سال ۴۲ رسیده بود و مردم در جای جای ایران خود را آماده برگزاری مراسم های گرامیداشت قیام مردم قم می کردند و مردم جنگزده ایلام نیز با وجود درگیری در جنگ تحمیلی اما به تأسی از سایر نقاط کشور برای گرامیداشت این واقعه مهم آماده می شدند.

مردم شهر ایلام از چند روز پیشتر خود را آماده و مهیای برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای ۱۵ خرداد سال ۴۲ می کردند و با اینکه استان درگیر جنگ خانمانسوز تحمیلی بود اما مسئولان و مردم ولایی از گرامیداشت واقعه ۱۵ خرداد سال ۴۲ که امام خمینی(ره) این روز را عزای همیشگی خوانده بود، غافل نشدند.

شهر ایلام آماده تدارک برگزاری یک راهپیمایی خودجوش و باشکوه به مناسبت گرامیداشت ۱۵ خرداد سال ۴۲ بود و در این روز بسیاری از کسبه و بازاریان با بستن مغازه های خود به صف راهپیمایان پیوستند.

مسیر از قبل تعیین شده راهپیمایی از سمت مسجد جامع تا میدان سعدی و سپس میدان خیام بود و مردم و بازاریان و جمعی از بزرگان و مسئولان نیز در این راهپیمایی خودجوش حضور داشتند.

در طول مسیر همه شرایط عادی و مساعد برای برگزاری یک مراسم باشکوه بود که به ناگاه ورق روزگار برگشت و آسمان آبی ایلام چون شب تار سیاه و ظلمانی شد و در چشم بهم زدنی، خیابان های محل عبور راهپیمایان و مغازه ها و خانه های اطراف به تلی از ویرانه تبدیل شدند.

زمان برای لحظاتی ایستاد و قلب تپنده تاریخ از کار افتاد چرا که امتداد قیام تاریخی مردم قم را راهپیمایان ایلامی ناخواسته و مظلومانه تکامل بخشیدند و آن روز کف خیابان های ایلام و محل عبور راهپیمایان از خون مردم بی دفاع سرخ شد.

نیمه خرداد ۶۱ در ایلام؛ امتداد خط شهادت قیام مردم قم

هواپیماهای عراقی با حمله به شهر ایلام و درست در مسیر حرکت راهپیمایان اقدام به بمباران هوایی کردند و این مراسم را ناجوانمردانه و ظالمانه به خاک و خون کشیدند و یک روز سوگ آور و خونبار دیگر به تاریخ پر فراز و نشیب این دیار اضافه شد.

در آن روز مردم پس از تجمع در محل مسجد جامع به سمت میدان سعدی در هسته مرکزی شهر ایلام و سپس میدان خیام در حال حرکت بودند و هنوز از میدان سعدی عبور نکرده بودند که جغد های شوم صدام ناگهان در آسمان شهر پدیدار شدند و آواز مرگ سر دادند.

هواپیماهای صدام با نشانه گرفتن مردمی که در حال راهپیمایی بودند همه را به رگبار بی امان بمب های خود بستند و جمع زیادی از مردم اعم از زن و مرد، کوچک و بزرگ و پیر و جوان در خون خود غلتیدند.

آن روز با توجه به تعطیلی مغازه ها، مردم بی گناه هیچ جان پناهی برای در امان ماندن از آماج حملات هوایی صدامیان نداشتند و ناباورانه و ناخواسته مرگ را در آغوش گرفتند و سندی شدند بر مظلومیت ایلام سرافراز.

در آن روز مغازه ها و خانه های مسکونی متعددی ویران شدند و ۳۷ نفر انسان بی گناه قربانی زیاده خواهی های ظالمانه صدام شدند و جان خویش را بر سر عهد و پیمانی که شهدای قیام ۱۵ خرداد ۴۲ قم بسته بودند، تقدیم کردند و با شهادت خود برگ زرینی را بر صفحات قطور تاریخ این مرز و بوم افزودند.

اجساد شهدای راهپمایی نیمه تمام ۱۵ خرداد سال ۶۱، یک روز بعد و در ۱۶ خرداد با حضور ۲ تن از شهدای محراب اشرفی اصفهانی و صدوقی و جمعی از مسئولان کشوری و استانی تشییع و خاکسپاری شد.

در میان شهدای ۱۵ خرداد سال ۶۱ تعدادی از معاودین شیعه که دارای اصلیت ایلامی و از قدیم ساکن عراق بودند اما توسط رژیم بعث عراق به ایران بازگردانده شده بودند نیز دیده می شد.

این شهدا در دل خاک آرام و مأوا گرفتند اما هنوز بعد از گذشت ۴۲ سال، رنجه های حاصل از آن بمباران بر روح و تن زخم خورده ایلام باقی است و این درد جانکاه هیچگاه از یاد و خاطره این شهر مظلوم پاک نخواهد شد.

نیمه خرداد ۶۱ در ایلام؛ امتداد خط شهادت قیام مردم قم

به گزارش ایرنا، مناطق مسکونی شهری و روستایی استان ایلام در طول هشت سال جنگ تحمیلی به‌کرات و افزون بر ۳۰۰ بار موردتهاجم هواپیماهای عراقی و حامیان غربی این رژیم قرار گرفت.

مردم آواره ایلام در زمان آوارگی و حتی در زیر چادرها هم از حملات هوایی عراق در امان نبودند و چادرنشینان آواره آماج حملات عراق قرار گرفتند بمباران مکرر شهرهای ایلام، ایوان، ملکشاهی و آبادان از جمله این موارد است.

بمباران آوارگان و ساکنان روستای ماربره که با همکاری نیروی هوایی فرانسه انجام گرفت از جنایات فراموش نشدنی عراق در جنگ تحمیلی علیه مردم استان ایلام است.

حادثه تلخ زمین فوتبال چوار هم گوشه‌ای از حملات هوایی هواپیماهای عراقی به مردم عادی استان ایلام در جنگ تحمیلی بود.

استان ایلام دارای بیش از سه هزار شهید، ۱۱ هزار جانباز و ۳۰۰ آزاده است که در مقایسه با کل جمعیت استان در دهه ۶۰ (۲۵۰ هزار نفر) بیشترین تعداد ایثارگر کشور متعلق به ایلام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha