کوچ عشایر به مراتع سهند آغاز شد

مراغه- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه گفت: کوچ ۶۰۰ خانوار عشایری شهرستان‌های مراغه، بناب، ملکان، اسکو، میاندوآب و مهاباد به مراتع سهند آغاز شد. 

آرش پاکمهر سه‌شنبه شب در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این عشایر با حدود ۸۵ هزار راس دام، در ۱۱۷ مرتع ییلاقی سهند استقرار می‌یابند و گوشت قرمز، شیر، پشم و پنیر از عمده تولیدات آنان محسوب می‌شود.

کوچ عشایر به مراتع سهند آغاز شد
گوشت قرمز، شیر، پشم و پنیر از عمده تولیدات عشایر سهند به شمار می‌رود

وی با بیان این‌که مراتع سهند با حدود ۳۰ هزار هکتار وسعت از مناطق مهم ییلاقی برای تابستان‌گذرانی عشایر در شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود، اضافه کرد: عشایر سهند تا ۱۵ شهریور در این مناطق ساکن می‌شوند و برابر با پروانه‌های صادر شده نسبت به چرای دام‌ها اقدام می‌کنند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراغه افزود: عشایر در زمان کوچ باید پروانه بهره‌برداری از مراتع سهند که از اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی دریافت کرده‌اند را همراه داشته باشند.

پاکمهر ادامه داد: برابر اصلاحیه شیوه‌نامه فنی و اجرایی بهره‌برداری از مراتع کشور، در صورت رعایت نشدن موارد مندرج در پروانه چرای دام اعم از تعداد واحد دامی مجاز، مدت و زمان بهره‌برداری از مرتع همچنین تمدید نکردن پروانه چرا و انتقال مجوز مرتع‌داری به سایر اشخاص بدون اخذ موافقت کتبی از اداره‌کل، با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

به گفته وی مرتع‌داران مکلف هستند در طول دوره بهره‌برداری نسبت به حفظ و نگهداری عرصه و اعیان پروانه از جمله جلوگیری از تخریب، تصرف، اعلام به موقع آفت‌ها و بیماری‌ها و حریق اقدام کنند.

پاکمهر ادامه داد: مرتع‌داران باید در صورت وقوع هرگونه تخلف از سوی اشخاص دیگر، به عنوان نماینده اداره‌کل نسبت به پیگیری قضایی و اعلام مراتب به اداره‌کل اقدام کنند و در صورت اعلام‌ندادن مراتب در اولین فرصت و نیز مراجعه‌نکردن به مراجع قضایی برابر مقررات با آنان برخورد می‌شود.

به گزارش ایرنا حضور پرصلابت کوه سهند که ارتفاع آن در نوک قله‌اش به سه‌هزار و ۷۰۷ متر می‌رسد، ضامن تداوم زندگی بیش از ۲ میلیون جمعیت اطرافش است؛ کوهی که به عروس کوه‌های ایران شهرت دارد و علاوه بر آب، هوا و پوشش گیاهی و جانوری منطقه را هم به تعادل می‌رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha