دعای خیر زلزله‌زدگان خوی بدرقه راه رییس‌جمهور شهید

ارومیه- ایرنا- مناطق زلزله‌زده خوی که در سال ۱۴۰۱ دچار خسارت‌های زیادی شده بودند، یادگاری ارزشمندی از رییس جمهور شهید در سینه دارند چراکه آیت الله رییسی با حضور خود در بین زلزله زدگان، ضمن تسلای خاطر برای آنان، زمینه ساز تسریع در کمک به مردم منطقه و بازسازی مناطق زلزله زده شد تا جایی که امروز، بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ خانوار زلزله زده در منازل خود ساکن هستند.

به گزارش ایرنا، ۱۳ مهر ۱۴۰۱ بود که شهر خوی برای اولین بار با زمین لرزه نسبتا شدیدی لرزید و تعدادی از روستاهای این شهرستان به همراه شهر دیزج دیز و بخشی از مرکز شهرستان (خوی) نیز از این زلزله متاثر شدند.

با وقوع این زمین لرزه، بخش وسیعی از امکانات استانی و شهرستانی بسیج شد و روستاهای مختلف این منطقه نظیر خنجرخان و مرتضی قلی کندی که نزدیک ترین روستاها به کانون زمین لرزه بودند، پس از بازدید مسوولان استانی به ویژه استاندار آذربایجان غربی، مراحل آواربرداری و بازسازی را با سرعت قابل توجهی طی کردند.

کمتر از چهار ماه از این زمین لرزه نگذشته بود که ۲ زلزله بیش از پنج ریشتر دیگر، این بار بخش دیگری از شهرستان خوی را لرزاند؛ در این زمین لرزه ها که در اثنای سردترین شب ها و روزهای زمستان ۱۴۰۱ روی داد، صدها واحد مسکونی دچار آسیب شده و مشکلات جدی برای خانواده ها به ویژه در روستاهای این شهرستان به وجود آمد.

زمین لرزه هشتم دی ۱۴۰۱ که نزدیک به ۶ ریشتر قدرت داشت، بخش وسیعی از روستاهای غربی شهرستان خوی و شهر فیرورق را لرزاند و خسارت های جدی به بار آورد؛ در همین اثنا بود که دولت سیزدهم با راهبری استاندار آذربایجان غربی و همراهی نیروهای مردمی، سپاه و نهادهای دیگر امدادی و خدمات رسان با همه توان وارد کار کمک به زلزله زدگان خویی شد.

روزها و شب های سرد زمستان ۱۴۰۱، در کنار تلخی زیاد برای مردم منطقه، یادآور روزهای شیرین کمک هم استانی ها و حتی مردم استان های دیگر به مردم این منطقه است که این خاطرات از ذهن مردم زلزله زده پاک نخواهد شد.

حضور رییس جمهور شهید در جمع مردم زلزله زده خوی

چند روز از وقوع زلزله هشتم بهمن نگذشته بود که خبری امیدوارکننده موجبات شادی مردم منطقه را فراهم کرد؛ خبر حضور رییس جمهور در مناطق زلزله زده؛ هرچند خیلی ها باور نمی کردند که رییس جمهور به این منطقه بیاید و گمان می کردند که بیشتر گزارش ها را از منطقه رصد می کند ولی این اتفاق افتاد و مردم شهر خوی، فیرورق و روستاهای اطراف و حتی روستاهای دورافتاده در این منطقه، حضور رییس جمهور را حس کردند.

آیت الله سیدابراهیم رییسی که کمتر از یک سال پیش از زلزله، در سفری استانی به آذربایجان غربی آمده بود؛ این بار به صورت سرزده و بدون تشریفات خاص عازم خوی شد؛ از همان ابتدای سفر نیز رییس جمهور بدون حضور در جلسه خاصی به صورت مستقیم به میان مردم منطقه رفت و پای درد دل زلزله زدگان نشست.

این حضور در میان مردم بود که مایه دلگرمی مردم حادثه دیده و زلزله زده در خوی شد و بذر امید را در دل آنان کاشت؛ علاوه بر آن، با همین حضور رییس جمهور بخش قابل توجهی از نیازهای منطقه و زلزله زدگان احصا شد و در سریع ترین زمان ممکن، نیازهای آنان در هیات دولت به عنوان بالاترین هیات تصمیم گیری در کشور مطرح شده و با نظر ویژه رییس جمهور شهید به تصویب رسید که زمینه گسیل اعتبار و امکانات را به منطقه فراهم کرد.

رییس جمهور شهید در جمع مردم زلزله زده روستای بدلان خوی که از دورافتاده ترین روستاهای این شهرستان بود، اظهار کرد: امروز در خوی برخی از مناطق و روستاها را سر زدیم و بازدید کردیم؛ باید از مردم صبور اینجا تشکر کرد، زنان و مردان عزیز و جوانان، از مسوولان، استاندار آذربایجان غربی، عزیزان سپاه که بسیار زحمت کشیدند و دوستان هلال احمر همه تلاش کردند، نیروهای نظامی و انتظامی و مهمتر از همه خود مردم که خیلی در این شرایط همراهی کردند.

آیت الله رییسی با بیان اینکه سفر را سر زده انجام دادم و دیر به مسوولان اطلاع داده شد، افزود: گزارشات متعددی از مسوولان امر گرفته بودم ولی فکر می‌کردم تا خودم نیایم و در جمع مردم حضور پیدا نکنم و از نزدیک مسایل و آلام مردم را نبینم، آرام نمی‌گیرم.

وی اضافه کرد: الان دیدم با همت مردم و مسوولان کارها در مدت کوتاهی دنبال شده، البته ما هم وظایفی که بر عهده داریم را دنبال می‌کنیم و آقای استاندار در اولین جلسه دولت می‌آیند و گزارش می‌دهند، پیشنهادات خوبی ایشان دارند برای برخی از تسهیلات که باید برای منطقه تصویب شود.

به دنبال این سفر رییس جمهور بود که استاندار آذربایجان غربی در جلسه هیات دولت حاضر شد و گزارشی مبسوط در مورد وضعیت مناطق زلزله زده ارائه کرد و اعتبار خوبی نیز به تصویب رسید که مهمترین اقدام برای بازسازی سریع مناطق زلزله زده بود.

گزارش استاندار و سه دستور رییس‌جمهور برای مساعدت به زلزله‌زدگان خوی

استاندار آذربایجان غربی در بعدازظهر همان روز / ۱۶ بهمن ۱۴۰۱/ با حضور در هیات دولت، گزارشی از سفر آیت‌الله رییسی به شهرستان خوی و نیازمندی‌های منطقه را مطرح کرد که رییس جمهور پرداخت تسهیلات به آسیب‌دیدگان و مساعدت برای بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده مردم و استمهال بازپرداخت وام‌های دریافتی را کمکی برای آسیب‌دیدگان دانست.

آیت الله سید ابراهیم رییسی در جلسه هیات دولت همچنین با تشکر از خدمات انجام شده توسط نیروهای هلال احمر و نیروهای مسلح و بسیج در زمینه امدادرسانی و اسکان اضطراری، بر ضرورت بازسازی و نوسازی مسکن مردم تاکید کرد.

بعد از این دستورات بود که سرعت امدادرسانی و البته آواربرداری و همچنین ساخت و ساز در مناطق زلزله زده خوی افزایش یافت و مردم منطقه سرعت بازسازی مناطق زلزله زده را به عینه تماشا کردند.

بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ منزل مسکونی زلزله زده خوی بازسازی و صاحبان آنها ساکن شده اند

دعای خیر زلزله‌زدگان خویی بدرقه راه رییس‌جمهور شهید

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در خصوص نتایج تلاش دولت برای بهبود وضعیت زلزله زدگان طی کمتر از ۱۵ ماه گذشته گفت: در این مدت، از سه هزارو ۲۲۰ واحد مسکونی زلزله زده تخریبی در خوی، افزون بر ۲ هزار و ۶۰۰ واحد بازسازی کامل شده و صاحبان آنها در منازل خود ساکن هستند.

یاسر رهبردین با اشاره به اجرای کامل عملیات تعمیری ۲۵ هزار واحد آسیب دیده جزئی در زلزله های خوی افزود: بقیه واحدهای احداثی نیز با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۷ درصد در مراحل پایانی عملیات بازسازی قرار دارند.

وی اضافه کرد: همچنین در زلزله های سال ۱۴۰۱ در مجموع سه هزار و ۵۲۲ جایگاه دامی تخریب شده بود که به طور کامل احداث شده و به بهره برداری رسیده است.

دعای خیر زلزله‌زدگان خویی بدرقه راه رییس‌جمهور شهید

وی از اجرای طرح هادی در روستاهای زلزله زده هم خبر داد و اظهار کرد: با تلاش صورت گرفته از سوی دولت، طرح هادی ۱۲ روستا با ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار پایان یافته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اتمام آبرسانی به چهار روستا به طور کامل در مناطق زلزله زده خوی ادامه داد: پوشش اینترنتی نیز در منطقه به صورت کامل محقق شده و علاوه بر آن، در طرح های توسعه فضاهای ورزشی به ویژه در روستاهای زلزله زده نیز پیشرفت خوبی داشته ایم.

رهبردین گفت: ۱۴ باب مدرسه با ۱۲۳ کلاس درس نیز در منطقه در حال تکمیل است تا درمهرماه و سال تحصیلی جدید آماده بهره برداری شوند.

حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال برای بازسازی مناطق زلزله زده هزینه شده است

دعای خیر زلزله‌زدگان خویی بدرقه راه رییس‌جمهور شهید

فرماندار خوی هم در این خصوص گفت: یکی از مهمترین خدمات شهید آیت الله رییسی و دولت سیزدهم در خوی، بازسازی مناطق زلزله زده و کمک به مردم آسیب دیده از زلزله در سال ۱۴۰۱ بود.

کریم علی نژاد افزود: در زلزله خوی بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال برای بازسازی در مناطق زلزله زده هزینه شده است.

وی اضافه کرد: بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات برای تامین نیاز های زلزله زدگان باقیمانده شهرستان به صورت تسهیلات بلاعوض و با بهره کم به شهرستان اختصاص یافته است .

مردم؛ قدردان رییس جمهور شهید و خدمات آنان به مردم زلزله زده خوی

دعای خیر زلزله‌زدگان خویی بدرقه راه رییس‌جمهور شهید

مردم شهرستان خوی نیز با ابراز ناراحتی از شهادت رییس جمهور شهید و خادم اظهار داشتند که حضور سرزده رییس جمهور در روز های ابتدایی بعد از وقوع زمین لرزه، بسیار دلگرم کننده بود.

سجاد محمدپور که یکی از آسیب دیدگان از زلزله خوی بود، در این خصوص گفت: در روزهای ابتدایی پس از زلزله، بسیاری از مسوولان به منطقه آمدند ولی حضور رییس جمهور برای شنیدن درددل های ما بسیار دلگرممان کرد و از آلام ما کاست.

محمد علی نژاد نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: ما هیچ گاه این سفر به یادماندنی را فراموش نمی کنیم و سفر به خوی توسط رییس جمهور، یکی از خاطرات تا ابد ماندنی در خصوص رییس جمهور شهید است که البته برای همه مردم ایران، این امر خاطره انگیز است.

با توجه به اینکه هنوز حدود ۱۵ ماه از آغاز بازسازی مناطق زلزله زده خوی نمی گذرد، پیشرفت محسوس بازسازی ها و اتمام بخش قابل توجهی از منازل آسیب دیده در زلزله نشان از همت عالی رییس جمهور شهید و دولت سیزدهم داشته است که تا سال های سال ، این همت به یادگار خواهد ماند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha