پدیده شوم زمین‌خواری در بویراحمد با تغییرکاربری‌

یاسوج - ایرنا -بررسی پدیده پیچیده زمین خواری و ارزیابی ابعاد گوناگون آن درشهرستان خوش آب و هوا و جذاب بویراحمد بیش از هر چیز از نقش و نفوذ برخی کارکنان دولتی و نهادهای ذیربط و متولی در تغییر کاربری های غیرمجاز اراضی ملی و طبیعی و بروز این پدیده شوم حکایت دارد.

به گزارش ایرنا، پدیده ناموزن زمین خواری به عقیده کارشناسان، مسئولان و متولیان امر در حوزه های مختلف در وهله نخست نیازمند شناسایی بسترهای وقوع آن است تا بتوان از این منظر راهکارهای مناسبی برای جلوگیری از بروز روزافزون آن نیز پیدا کرد.
البته بررسی ها و ارزیابی زوایای پیدا و پنهان این پدیده و واکاوی پرونده های خرد و کلان چند سال اخیر نیز نفوذ و نقش تعیین کننده برخی کارکنان در سازمان ها و نهادهای مختلف بویژه دستگاه های مربوطه را تا حدود زیادی آشکارا ساخته است.
به گفته مسئولان امر درکهگیلویه وبویراحمد شواهد و اسناد زیادی از نفوذ کارکنان و نیروهای دولتی در بروز بسیاری از رانت خواری ها و پرونده های زمین خواری و همراهی و همگامی آنان با چپاولگران و غارتگران بیت المال در این استان حکایت دارد.
هرچند مسئولان امر به شکل مصداقی به نمونه هایی از نفوذ کارکنان دولت در بروز این پدیده و همراهی و همگامی آنان با چپاولگران و غارتگران بیت المال اشاره ای نکردند، اما نباید از این چالش اساسی و از عوامل بسترساز بروز این پدیده شوم نیز غافل ماند.

تغییر کاربری زمین های کشاورزی برای احداث خانه روی دیگری از سکه زمین خواری در بویراحمد محسوب می شود که پیامدهایی مختلفی برای شهروندان ساکن این شهرستان به دنبال داشته است.

یاسوج مرکز شهرستان بویراحمد در دامنه‌های کوه دنا بخشی از خطه زاگرس است که در ارتفاع یکهزار و۸۷۰ متری از سطح دریا قرار دارد این شهر که پس از رشت، دومین مرکز استان ایران از نظر بارش برف و باران بوده و در اقلیم مدیترانه‌ای قرار گرفته‌ با دارا بودن رودخانه های همیشه جاری بشار و مهریان جنگل‌های بلوط از نقاط خوش آب و هوای کشورمان به ویژه در فصول بهار و تابستان محسوب می شود که این امر بستر تلاش سودجویان برای ساخت و ساز غیرمجاز را فراهم کرده است.

از آنجا که مردم به زندگی در نقاط خوش آب و هوا مانند شهرستان بویراحمد تمایل زیادی دارند اقلیم مناسب چشم طمع برخی سودجویان به منظور احداث ویلا یا خانه در زمین های کشاورزی را به دنبال داشته این درحالی است که چنانچه فردی به صورت غیرقانونی اقدام ساخت و ساز در زمین های کشاوری کند، بر اساس قانون باید با او برخورد شود.

از نگاه قانون ساخت و ساز زمین‌هایی که برای کشت انواع محصولات زراعی و باغی استفاده می‌شوند یا اینکه از اراضی جنگلی محسوب می‌شوند منجر به خسارت به چرخه تولید و ضربه زدن به امنیت غذایی در کشورمان می‌شود به همین علت این گونه زمین‌ها غیرقابل تغییر هستند و بر اساس قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب سال ۱۳۷۴، تغییر این زمین ها ممنوع است.

براساس اطلاعات دریافتی خبرنگار ایرنا که مسوولان استان کهگیلویه و بویراحمد آن را تایید کرده اند افرادی در قالب تعاونی های مسکن و یا به صورت فردی از سال های دور تاکنون بدون انجام مراحل قانونی تغییر کاربری در زمین های کشاورزی مجتمع های مسکونی اقدام می سازند که این امر مصداق زمین خواری است.

اقدامی که افزون بر از دست رفتن سرمایه های ملی در این بخش از زاگرس منجر به کمبود شدید زمین برای اجرای طرح های مورد نیاز عموم مردم از جمله نهضت ملی مسکن و بازارچه صنایع دستی شهر یاسوج در سال های اخیر شده است.

ابهام های ویلاسازی در منطقه سِروک

دبیر کمسیون زمین خواری کهگیلویه و بویراحمد می گوید که یکی از مصداق های بارز زمین خواری در یاسوج ویلاسازی در زمین های سِروک است.

حسین کاظمی افزود: در حالی که محل احداث ویلاها در عرصه های طبیعی سِروک نه هنوز به روستا الحاق شده و نه هم به شهر یاسوج! صدور مجوز آب،برق و گاز برای این واحدهای مسکونی از سوی دستگاه های خدمات رسان جای سوال دارد.

سِروک یکی از مناطق خوش آب و هوای استان کهگیلویه و بویراحمد است که به جنگل‌های زاگرس مشرف شده این منطقه در هفت کیلومتری یاسوج واقع شده و وجود زمین‌های بکر کشاورزی آن را به محلی برای جولان افراد سودجو تبدیل کرده است.

در سال ۱۳۷۰سازمان امور اراضی استان، ۴۸ هکتار از اراضی حاصل‌خیز این منطقه را در اختیار کشاوزان قرار داد، اما ۱۵ سال بعد، سر و کله ویلاسازان میلیاردی در این منطقه خوش آب و هوا پیدا شد و زمین‌های کشاورزی و تپه‌ای مشرف به باغ شهر سِروک یاسوج، به دست ویلا سازان افتاد.

وی عنوان کرد: دستگاه های مختلف اجرایی در قالب تشکیل تعاونی ها بیشترین سهم و نقش را در تغییر کاربری اراضی ملی استان داشته اند.

تغییرکاربری های غیرمجاز و پدیده شوم زمین خواری در بویراحمد

کاظمی افزود:تعاونی های مسکن شرکت آب منطقه ای،جهاد کشاورزی، فرمانداری شهرستان بویراحمد، استانداری،دادگستری،شهرداری یاسوج، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی،سازمان برنامه و بودجه بیشترین سهم را در تغییر کاربری اراضی ملی برای احداث مسکن داشته اند.

وی بیان کرد: همچنین تغییر کاربری های زیادی در اراضی ملی مناطق سِروک، زمین های حاشیه سد شاه قاسم،تنگ کبوتری و آب نهر کاکان انجام شده است.

دبیر کمسیون زمین خواری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: دستگاه های خدمات رسانی که به این عرصه های ملی خدمات آب،برق و گاز داده اند نیز متخلف هستند و هر چند آنان در حال حاضر دیگر مسئول نیستند اما باید پاسخگوی اقدام های غیرقانونی خود باشند.

نگاهی به تغییرکاربری ها از گذشته تاکنون

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه عرصه های طبیعی سرمایه ملی و متعلق به همه مردم است گفت: دولت سیزدهم مصمم به انجام برخورد قاطع با متخلفان است.

محمدعلی روستا افزود:بسیاری از تغییر کاربری ها مربوط به پیش از سال ۱۳۸۱بوده که در آن زمان این امر قانونی بوده است اما با این حال برخی از تغییر کاربری ها در دهه اخیر صورت گرفته است.

وی با اشاره به روند ساخت و ساز در برخی نقاط روستایی و شهری شهرستان بویراحمد هشدار داد در صورت ادامه این وضعیت امکان دارد در سال های آینده جاذبه های طبیعی استان به ویژه در شهرستان بویراحمد محدود شود.

روستا بیان کرد:برخی از تعاونی های مسکن کهگیلویه و بویراحمد سرانه عمومی مانند فضاهای آموزشی و ورزشی را نیز در نظر نگرفته اند که این امر هم باعث مشکلاتی برای ساکنان این مجمتع های مسکونی شده است.

واکنش مدیرکل منابع طبیعی به تغییر کاربری ها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: بخش زیادی از تغییر کاربری های صورت گرفته در شهرستان بویراحمد مربوط به گذشته بوده است.

سعید جاویدبخت افزود: ظرف ۲ماه گذشته تاکنون ۵۰ هکتار از عرصه های ملی که به باغ تغییر کاربری شده بود رفع تصرف شده و همچنین از سه سال گذشته تاکنون ۱۰۰هکتار عرصه ملی در کهگیلویه و بویراحمد از دست سودجویان خارج شده است.

تغییرکاربری های غیرمجاز و پدیده شوم زمین خواری در بویراحمد

جاوید بخت ادامه داد بخشی از مشکلات مربوط به تغییر کاربری های استان نیز به کمبود نیروی انسانی و تجهیزات برای شناسایی برمی گردد.

دستگاه قضایی مصمم به برخورد با تغییرکابری ها

معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: تک تک گزارش های مربوط به تغییر کاربری ها در حال بررسی و با متخلفان برخورد قانونی می شود.

حامد رهبر با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد پس از ساخت و ساز ناچار به تخریب سازه ها هستیم تاکید کرد: در خصوص تغییر کاربری باید گزارش های به هنگام ترس صورت گیرد.

شهروندان ساکن شهرستان بویراحمد چشم انتظار برخوردهای قاطع

مردمانی که در شهرستان بویراحمد سکونت دارند با یادآوری اینکه سرزمین آنان به پایتخت طبیعت ایران شهرت دارد نگران آینده منطقه ابا و اجدادی خود در صورت ادامه جولان سودجویان هستند.

آنان ضمن قدردانی از مسئولان برای بازپس گیری برخی از عرصه های طبیعی از سودجویان در خصوص ساخت و سازهای غیرمجاز در زمین های کشاورزی یا عرصه های طبیعی ابهام دارند و از مسئولان می خواهند تا با برخوردهای قاطع تر از گذشته عرصه را بر سودجویان در این نقطه از زاگرس تنگ کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha