پژوهشگران مشهدی بازی تعاملی برای بیماران پارکینسون طراحی کردند

مشهد- ایرنا- پژوهشگران گروه انفورماتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به تحلیل، طراحی و امکان سنجی سامانه‌ای مبتنی بر بازی‌های تعاملی برای توانبخشی بیماران مبتلا به پارکینسون شدند.

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، عضو هیات علمی این دانشگاه روز چهارشنبه در این خصوص گفت: پارکینسون یک بیماری تحلیل برنده سیستم عصبی است و سبب ایجاد علائم متعدد حرکتی و غیر حرکتی می‌شود و شیوع زیاد بیماری پارکینسون و تاثیر فراوان آن بر سلامت روحی بیمار امروزه در کانون توجه درمانگران و پژوهشگران است.

دکتر شکوفه اعلایی افزود: در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در شناخت علت‌ها و نشانه‌های این بیماری حاصل شده ولی هنوز درمان قطعی برای آن کشف نشده است و درمان‌های موجود هم تنها علائم بیماری را کاهش می‌دهد و درمان قطعی برای آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: پزشکان توصیه می‌کنند که بیماران به موازات درمان دارویی از تمرین‌های توانبخشی هم استفاده کنند، اما برای بهبود در توانبخشی به انگیزه و استمرار در انجام حرکات نیاز است و این که بیماران به طور مداوم در نشست های توانبخشی شرکت کنند چرا که به دلیل طولانی و خسته کننده بودن فرایند، بیماران کار درمان را ادامه نمی‌دهند و این باعث پیشرفت علائم بیماری در آنها می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به پیشرفت فناوری، استفاده از آن ها به ویژه قابلیت‌های بازی جدی در توانبخشی می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد انگیزه و استمرار انجام حرکات داشته باشد و در این راستا یک سیستم مبتنی بر بازی جدی را طراحی کردیم که بتواند به بیماران کمک کند تا همان فعالیت‌هایی را که به صورت معمول در فیزیوتراپی انجام می دهند را با استفاده از بازی‌های جدی تعاملی انجام دهند.

اعلایی با بیان این که برای طراحی این سیستم، تیمی متشکل از استادان انفورماتیک پزشکی، مغز و اعصاب و فیزیوتراپی همکاری کردند افزود: جنبه‌های مختلف سیستم اعم از حرکات توانبخشی مورد نیاز بیماران، بازی‌های متناسب با شرایط بیماران و جزئیات مربوط به گزارش‌گیری فعالیت‌های بیماران در طول جلسه فیزیوتراپی، در جلسات متعدد با حضور تیم بالینی و فنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی با بیان این که پژوهش فعلی به‌عنوان پایان نامه محصول محور در دانشگاه به تایید رسیده است ادامه داد: پس از تکمیل طراحی، سیستم به‌صورت آزمایشی در اختیار تعدادی از فیزیوتراپ‌ها قرار گرفت و نظرات آنها دریافت شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این کار در راستای پژوهش‌های قبلی است که از چند سال قبل در حوزه توانبخشی با استفاده از بازی‌های جدی و اپلیکیشن‌های بازی‌وارسازی شده آغاز کرده بودیم و تمام تلاش ما این بود که سیستم به نحوی طراحی شود که در کلینیک‌ها و در منزل، بیماران قابلیت استفاده به صورت مستقل از تیم پژوهش را داشته باشند.

اعلایی افزود: این سیستم به‌گونه‌ای طراحی شده است که با هزینه کم در دسترس فیزیوتراپ‌ها و بیماران قرار گیرد و از نظر راه‌اندازی نیز به تخصص فنی خاصی نیاز ندارد.

وی اضافه کرد: با توجه به گزارش‌های دقیق و متنوعی که سیستم از فعالیت‌های بیماران شامل دامنه انجام حرکات، دفعات تکرار هر حرکت، سرعت عمل در انجام حرکات، تعداد حرکات صحیح و غلط و موارد دیگر در جلسات مختلف در اختیار فیزیوتراپ قرار می‌دهد، امکان برنامه‌ریزی برای جلسات آینده فراهم می‌ شود.

او ادامه داد: همچنین با توجه به قابلیت بازخورد به بیماران در طول انجام حرکات و امکان پایش از راه دور، بیماران می‌توانند از این سیستم در منزل استفاده کنند و نتایج را فیزیوتراپ از راه دور ارزیابی کند و بیمار فقط در صورت لزوم به کلینیک مراجعه کند بنابراین هزینه‌های مستقیم و غیر مستقیم بیماران نیز کاهش پیدا می‌کند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با دارا بودن بیش از ۹ هزار دانشجو و افزون بر ۲۵ هزار نیروی بهداشتی و درمانی، اکنون به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha