کاهش خام‌فروشی را معنی می‌کنیم/ تبدیل مناطق به قطب علمی در ساخت پیشرفته

تهران- ایرنا- دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته ضمن اشاره به سفرهای استانی با مجموعه‌های موثر علم و فناوری گفت: اولویت‌های اقتصادی و کاهش خام‌فروشی را در این بازدیدها عملیاتی کرده و هر منطقه را در ساخت پیشرفته به قطب علمی برای موضوع خاص تبدیل می‌کنیم.

به گزارش گروه علم وآموزش ایرنا از ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، این ستاد در نظر دارد هر ماه، جلسات هم‌اندیشی متعددی را در سراسر کشور با مجموعه‌های موثر در چشم‌انداز و مأموریت‌های این نهاد مؤثر، برگزار کند.

مصطفی میلانی در این رابطه گفت: اولویت‌های اقتصادی و کاهش خام فروشی را که مورد تأکید حاکمیت است در بازدیدهای استانی عملیاتی می‌کنیم. از ابتدای سال جاری، سفرهای استانی برای بازدید از ظرفیت‌های موجود در مناطق مختلف کشور برنامه‌ریزی شده است. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، اولین مقصد برای این برنامه بود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته در خصوص برنامه‌ریزی انجام شده در ستاد برای برگزاری جلسات هم‌اندیشی در اصفهان توضیح داد: به دعوت شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان بازدیدی از این مرکز در اواخر فروردین ماه انجام شد. طی این سفر، جلسه هم‌اندیشی با مدیران اصلی این شهرک علمی و تحقیقاتی و شرکت‌های دانش بنیان برگزار و موضوعات مختلفی در این جلسات مطرح شد. همچنین در حاشیه این جلسه، چهار شرکت کاندید شدند تا با ستاد جلسات بیشتری به منظور تفاهم همکاری داشته باشند.

وی افزود: یکی ازاین شرکت‌ها در حوزه تولید مواد اولیه پلیمری، دو شرکت در حوزه ساخت افزایشی و دیگری هم در حوزه فناوری وابسته به معدن و استحصال عناصر از معادن مختلف فعالیت می‌کردند. شرکت حوزه پلیمری، آمادگی خود را برای حمایت از تیم‌های تحقیقاتی اعلام و تأکید کرد حاضر است زیرساخت‌های خود را با شرکت‌هایی که نیاز به زیرساخت لازم برای رساندن یک محصول آزمایشگاهی به محصول صنعتی را دارند؛ به اشتراک بگذارد.

کاهش خام‌فروشی را معنی می‌کنیم/ تبدیل مناطق به قطب علمی در ساخت پیشرفته

شرکت فعال در حوزه ساخت افزایشی نیز از آخرین محصولات خود در حوزه ساخت افزایشی فلزی، رونمایی کرد و برای حمایت از فناورهای حوزه تأمین مواد اولیه اعلام آمادگی کرد. دیگر شرکت فعال در حوزه پلنت چاپ سه بعدی پلیمری، با استفاده از شبکه‌ای از پرینترهای سه بعدی توانسته بود به سرعت، به ساخت نمونه دست یابد و با پلتفرم‌هایی که تشکیل شده بود، پرسنل شرکت می‌توانستند به راحتی سفارش‌های مختلف را پذیرش کنند. مسئولان این شرکت به دنبال سرمایه‌گذاری بودند تا بتوانند تعداد پرینترها را افزایش دهند.

وی تصریح کرد: شرکت چهارم که در حوزه معدن فعالیت می‌کرد، توانسته بود با تغییر مواد معدنی، به افزایش بهره وری معادن دست یابد. اعضای این شرکت طرحی را برای استحصال منیزیم از شورابه‌ها داشتند که به دنبال حمایت‌های لازم برای به نتیجه رساندن این طرح بودند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی در ادامه بیان کرد: در ادامه این سفر، از دو شرکت دانش بنیان که توانسته بودند با استفاده از امکانات شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، ظرفیت‌های خود را گسترش دهند، بازدید کردیم. یکی از این شرکت‌ها در حوزه استاندارد فعال بود و توانسته بود با ایجاد زیرساخت‌ها، استانداردسازی فیلترها را به صورت داخلی انجام دهد. بر این اساس، آزمون‌هایی که هر شرکت نیاز دارد تا استاندارد را اخذ کند، توسط این شرکت انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین با چند مجموعه در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان نیز رایزنی‌هایی انجام شد؛ اما این رایزنی‌ها، هنوز به مرحله تفاهم نامه نرسیده است. مقرر شد تا شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، قطبی برای استخراج مواد ارزشمند از باطله‌ها و شورابه‌ها شود و در این زمینه سرمایه‌گذاری کند. زیرا در صد بالایی از مواد ارزشمند و کمیاب در دنیا از همین منابع تولید می‌شود و جای خالی آن در کشور حس می‌شد.

میلانی خاطر نشان کرد: می‌خواهیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود، هر منطقه را در ساخت پیشرفته به یک قطب برای موضوع خیلی خاص تبدیل کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha