۱۷ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۴۲
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85500121
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

وقتی الفبای آبادانی سرمشق عمران روستاها در دولت سیزدهم شد

همدان- ایرنا- آبادانی، توسعه و محرومیت‌زدایی روستاها، سرمشقی است که رئیس جمهور شهید از همان ابتدای شروع به کار دولت مردمی و انقلابی سیزدهم برای همه استان‌ها و شهرها دیکته کرد تا امروز پویایی روستاها را حتی در دورترین نقاط شهرستان ملایر شاهد باشیم.

به گزارش ایرنا؛ امروز که بیش از چهار دهه از عمر شکوهمند انقلاب اسلامی می‌گذرد، راه آبادانی روستاهای شهرستان ملایر با نگاه عدالت‌محور دولت مردمی سیزدهم بیش از گذشته هموارتر شده تا واژه محرومیت برای همیشه از آبادی‌های این مرز و بوم خط بخورد و روستاها مسیر پیشرفت را پیش بگیرند.

شهرستان ملایر با دارا بودن ۲۰۸ روستای دارای سکنه، در بسیاری از شاخصه‌های توسعه روستایی همچون مقاوم‌سازی و بهسازی از میانگین استانی و کشوری بالاتر است و با نگاه عدالت‌محور شهید آیت‌الله رئیسی رئیس دولت سیزدهم رکوردهای خوبی را در این زمینه به نام خود ثبت کرده است.

ضرب‌آهنگ توسعه روستاهای شهرستان ملایر اگرچه در راستای اجرای منویات رهبر فرزانه انقلاب و هدف‌گذاری بنیاد مسکن از سال‌های دور آغاز شده، اما طی حدود سه سال اخیر با اجرای هر چه بهتر سیاست‌های ابلاغی دولت مردمی سیزدهم در اجرای طرح هادی و بهسازی، مقاوم‌سازی مسکن، جدول‌گذاری و صدور سند مالکیت، این توسعه شتاب بیشتری گرفت و در سایه حمایت‌های دولت، انقلاب عمرانی در روستاهای ملایر به راه افتاده است.

آبادانی روستاها پیشه متولیان امر در دومین شهر بزرگ استان همدان است، آنجا که دست‌اندرکاران عمرانِ آبادی‌های شهرستان ملایر در پیشرفت و توسعه ۲۰۸ روستا سنت‌شکنی کردند و روستانشینان را از بُن‌بست محرومیت خارج و حیات دوباره به روستاها بخشیدند و امروز نهضت خدمت‌رسانی به روستاییان باصفا و همیشه همراه انقلاب و عمران و آبادانی در روستاهای جهان شهر ملایر به راه افتاده و توسعه مهمان روستا به روستای این شهرستان شده و مردم طعم شیرین خدمت را به خوبی می‌چشند.

وقتی الفبای آبادانی سرمشق عمران روستاها در دولت سیزدهم شد

مقاوم‌سازی ۲۰۲۰۰ واحد مسکن روستایی ملایر

در همان اوایل انقلاب با شروع جنگ تحمیلی و نیاز به بازسازی مناطق جنگی، بنیاد مسکن کار خود را در شهرها و روستاها برای بازسازی مناطق جنگی و توزیع مصالح در دستور کار قرار داد، پس از بازسازی مناطق جنگی و عبور از جنگ تحمیلی، فعالیت‌های خود را در حوزه کمک به مناطق سیل و زلزله زده آغاز و توفیقات خوبی در این حوزه‌ها کسب کرد.

گواهِ روشن آبادانی روستاها، ساخت مسکن روستایی است که ملایر با عبور از شاخص کشوری به ۷۸ درصد شاخص ساخت مسکن رسیده و بیش از ۷۰ درصد از مساکن روستایی خود را نوسازی و مقاوم‌سازی کرده، در حالی‌که شاخص مقاوم‌سازی و ساخت مسکن روستایی در کشور ۵۱ درصد و در استان همدان ۶۴ درصد است.

به گفته مدیر بنیاد مسکن ملایر؛ در این شهرستان ۳۲ هزار و ۱۸۳ خانوار در ۲۵ هزار و ۶۱۶ واحد مسکونی زندگی می‌کنند که تاکنون، ۲۰ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی بازسازی و بهسازی شده و پنج هزار و ۴۱۶ واحد غیرمقاوم است و ۶ هزار و ۵۶۷ واحد نیاز داریم تا هر خانوار در یک واحد زندگی کنند.

بر اساس این گزارش؛ در مجموع ۱۱ هزار و ۹۸۳ واحد مسکن روستایی باید در این شهرستان نوسازی و مقاوم‌سازی شود که اگر این تعداد بهسازی شود، صد درصد برنامه مقاوم‌سازی و بهسازی مسکن روستایی ملایر محقق خواهد شد و با جمع واحدهای مورد نیاز و واحدهای غیرمقاوم، در مجموع ۱۲ هزار و ۱۳۳ واحد مسکن روستایی باید در سطح این شهرستان احداث، نوسازی و مقاوم‌سازی شود و با تحقق این هدف، صد درصد بهسازی، نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی در این شهرستان به اتمام خواهد رسید.

وقتی الفبای آبادانی سرمشق عمران روستاها در دولت سیزدهم شد

شاخص ۹۲ درصدی اجرای طرح هادی روستاهای ملایر

امروز به واسطه خط و مسیر روشنی که سید محرومان در آبادانی روستاها، خدمت‌رسانی به مردم و محرومیت‌زدایی از چهره روستاها ترسیم کرد، عمران روستاهای شهرستان ملایر رشد شتابانی به خود گرفته و در سایه حمایت‌های دولت و همت دولتمردان این شهرستان، انقلاب عمرانی در روستاهای ملایر به راه افتاده است.

طبق اعلام بنیاد مسکن ملایر، از ۱۶۳ روستای بالای ۲۰ خانوار این شهرستان، تاکنون در ۱۴۷ روستا اجرای طرح هادی آغاز شده که در برخی روستاها نیمه‌تمام و در برخی خاتمه یافته است، همچنین طرح هادی در ۷۱ روستا به اتمام رسیده و در ۷۶ روستا نیز نیمه‌تمام است که ممکن است در حال اجرای فازهای یک، ۲ و سه باشند.

در همین راستا؛ شهرستان ملایر از نظر اجرای طرح‌های هادی، نمره قابل قبولی را در کشور و استان دارد، این در حالیست که شاخص اجرای طرح هادی در کشور ۶۲ درصد، در استان همدان ۹۳ درصد و در شهرستان ملایر ۹۲ درصد است و این امر نشان دهنده ثبت رکورد ملایر در توسعه و عمران روستایی است.

«محمدحسین» یکی از اهالی روستاهای ملایر است که با ابراز خرسندی از مقاوم‌سازی مسکن روستایی، تشدید نظارت‌های بیشتر را بر فرآیند بازسازی منازل مسکونی روستاییان ضروری می‌داند و می‌گوید: رونق روستاها مبنای توسعه پایدار هر منطقه است که در این زمینه بنیاد مسکن ملایر تاکنون به خوبی عمل کرده است.

مهاجرت معکوس؛ دستاورد خدمات دولت سیزدهم در روستاها

او که جوانی ۱۹ ساله است و ماندگاری در روستا را به برکت نگاه عادلانه شهید جمهور و دستاوردهای دولت سیزدهم در روستاها عنوان می‌کند که مهاجرت معکوس را رقم زده و مسکن روستایی در مقایسه با مسکن شهری، به دلیل نیروی کار ارزان و زمین ارزان، می‌تواند نقش بسزایی در توسعه اقتصادی داشته باشد.

محمدحسین با بیان اینکه بهسازی مسکن روستایی زمینه اشتغال بسیاری از بیکاران به ویژه جوانان را فراهم کرده تا از مهاجرت جوانان به شهرها جلوگیری شود، تاکید می‌کند: به واسطه خدمات ماندگار دولت، بسیاری از خدمات و امکانات امروز در روستاها قابل دسترسی است و از این بابت قدردان زحمات خستگی‌ناپذیر شهید جمهور هستیم.

«راحله» دیگر روستانشین ملایری ضمن قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی دولت شهید آیت‌الله رئیسی، می‌گوید: از بعد از پیروزی انقلاب تاکنون ما در گرد و خاک و زباله زندگی می‌کنیم، به همت دولت سیزدهم روستای ما پارسال آسفالت و جدول‌کشی شد و مردم این روستا گویا از دوباره زنده شده‌اند و زندگی جدیدی برای آنها در جریان است.

این در حالیست که اواخر سال گذشته و امسال، در اقدامی کم‌سابقه ۵۲ روستای ملایر به مساحت ۲۴۵ هزار متر مربع آسفالت و از این تعداد معابر ۱۳ روستا به مساحت ۵۲ هزار متر مربع برای نخستین بار طی بیش از چهار دهه آسفالت شد، آرزو و مطالبه‌ای دیرین و چند ده ساله که دولت مردمی سیزدهم به آن رنگ واقعیت بخشید.

وقتی الفبای آبادانی سرمشق عمران روستاها در دولت سیزدهم شد

اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای عمران روستاهای ملایر در سال ۱۴۰۳

مدیر بنیاد مسکن ملایر نیز در این باره اظهار کرد: در بحث اجرای طرح‌های هادی از ۱۶۳ روستای بالای ۲۰ خانوار، در ۱۴۷ روستا اجرای طرح هادی شروع شده و سال گذشته توانستیم ۱۳۴ طرح را در قالب ۷۹ روستا با اعتبار ۷۲۰ میلیارد ریال تعریف کنیم.

«محمدمهدی عبدالملکی» گفت: از این تعداد آسفالت ۵۲ روستا انجام شد که در نوع خود بی‌نظیر بود، این در حالیست که در سطح معابر روستایی کل استان همدان، یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمربع آسفالت‌ریزی انجام شده که از این میزان، ۲۴۵ هزار مترمربع آسفالت به تُناژ ۴۰ هزار تُن با اعتباری بیش از ۵۶۰ میلیارد ریال در شهرستان ملایر اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: ما توانستیم ۱۳ روستا را برای اولین بار در مساحتی بالغ بر ۵۲ هزار مترمربع، بعد از ۴۵ سال آسفالت‌ریزی انجام دهیم که مطالبه ۴۵ ساله مردم بود و دولت سیزدهم این مطالبه را محقق کرد، در حالی‌که هیچ عملیات عمرانی در این ۱۳ روستا انجام نشده بود.

مدیر بنیاد مسکن ملایر اجرای بیش از ۱۱ هزار مترطول جدول‌گذاری، بیش از ۲۱۰ مترطول اجرای کانال سنگی، بیش از ۶۵۰ هزار مترمکعب سنگ‌کاری و احداث یک دهنه پل ۹ متری در روستای «توسک سفلی» را از دیگر اقدامات عمرانی در روستاهای این شهرستان برشمرد که در تاریخ روستاها کم‌نظیر بود.

وقتی الفبای آبادانی سرمشق عمران روستاها در دولت سیزدهم شد

آسفالت هفت روستا در سال ۱۴۰۳؛ مطالبه ۴۵ ساله

عبدالملکی شاخص کشوری در اجرای طرح هادی را ۶۲ درصد، در استان همدان ۹۳ درصد و در شهرستان ملایر ۹۲ درصد عنوان کرد و گفت: این شهرستان توانست نمره قابل قبولی در اجرای طرح‌های هادی به خود اختصاص دهد.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح‌های هادی در سال ۱۴۰۳ برنامه‌های متعددی در دستور کار داریم، بیان کرد: آنچه تاکنون به این شهرستان تخصیص داده شده، حدود ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است که ۱۲۱ طرح را با این رقم اعتباری تعریف کردیم و در تلاش هستیم اعتبار بیشتری را جذب کنیم.

مدیر بنیاد مسکن ملایر اظهار کرد: در همین راستا ۴۱ روستا را برای آسفالت، در ۱۹ روستا اجرای ابنیه، در ۴۹ روستا اجرای زیرسازی را در دستور کار داریم و ۱۲ طرح بازنگری و ۱۰۹ طرح بهسازی را در سطح روستاها خواهیم داشت و امیدواریم مردم روستاهای ملایر از خدمات نظام و دولت بیشتر منتفع شوند.

عبدالملکی تاکید کرد: برای طرح های عمرانی ۱۴۰۳ نیز به دنبال این هستیم اولویت را برای روستاهایی بگذاریم که تاکنون هیچ کار عمرانی و اجرایی در آنها انجام نشده و در این راستا، هفت روستا را در سال‌جاری در دستور کار قرار دهیم و مانند همان ۱۳ روستا عملیات عمرانی و آسفالت آنها در برنامه است و برای نخستین بار در این هفت روستا پروژه عمرانی اجرا خواهد شد.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر و ۲۰۸ روستای دارای سکنه در ۷۵ کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha