شکوفایی گلخانه‌های فارس؛ توسعه هزار هکتاری با مشارکت‌ مردمی

شیراز-ایرنا- توسعه کشت‌های گلخانه‌ای از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است و پیشنهادات مختلفی برای تحقق این مهم در استان فارس مطرح شده که اخیراً هم رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از برنامه توسعه هزار هکتاری گلخانه‌ها در سال جاری با مشارکت مردم و با هدف تحقق شعار سال خبر داده و اعلام کرده که بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران نقش موثری در این عرصه دارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا،دولت و سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی در سال‌های اخیر با هدف توسعه کشت گلخانه‌ای جهت مقابله با بحران کم‌آبی، اهتمام ویژه‌ای در مسیر تحقق این امر مهم داشته‌اند و در طول ۲سال گذشته توسعه این نوع کشت‌ یکی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی بوده است‌.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که توسعه کشت گلخانه‌ای از سیاست‌های دولت سیزدهم است و به همین منظور تسهیلات خوبی از محل بند الف تبصره ۱۸ به این امر اختصاص یافته است.

توسعه ۳۰۱ هکتاری گلخانه‌های فارس در سال ۱۴۰۱

در استان فارس نیز اقدامات قابل‌توجهی برای توسعه گلخانه‌ها در حال انجام است و طرح توسعه گلخانه‌های استان در سال ۱۴۰۱ با تحقق ۱۵۴ درصدی سهمیه ابلاغی و توسعه ۳۰۱ هکتاری به بیش از ۸۷۰ هکتار رسید و همین اتفاق موجب شد که این استان پهناور موفق به کسب رتبه نخست در تحقق برنامه ابلاغی توسعه کشت‌های متراکم و کنترل‌شده گلخانه‌ای کشور شود.

در آن مقطع زمانی اعلام شد که از سطوح تولید در محیط‌های کنترل‌شده فارس حدود ۴۹۶ هکتار به محصولات سبزی و صیفی، ۲۳۸ هکتار به سایبان باغات، ۵۳ هکتار به گل و گیاهان زینتی و مابقی به تولید انواع نشاء، نهال و توت‌فرنگی اختصاص دارد.

به دنبال کسب موفقیت سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و تحقق ۱۵۴ درصدی سطوح ابلاغی از سوی وزارت متبوع در سال ۱۴۰۱ و انعکاس آن به استانداری فارس، محمدهادی ایمانیه استاندار در سال گذشته با ارسال یک پی نوشت از اقدامات انجام شده قدردانی کرد.

رویکرد استاندار فارس برای توسعه گلخانه‌ها

استاندار فارس که معتقد است در مسیر توسعه گلخانه‌ها، فرآیندهای گذشته صحیح و درست نبوده و باید با تصمیمات جدید و صحیح، اجرای این طرح‌ها را سرعت بخشید در آبان ماه سال ۱۴۰۱ پیشنهاد داد که با هماهنگی معاونت امور اقتصادی استانداری، پنجره واحد تاسیس گلخانه‌ها تشکیل شود.

استاندار فارس فراهم کردن زمینه‌های سرمایه‌گذاری در استان را ضروری می‌داند و بر این باور است که باید تمام موانع پیش روی ایجاد و توسعه گلخانه‌ها در استان با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های متولی و ذیربط برداشته شود.

محمدهادی ایمانیه همچنین اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ در سی و هفتمین جلسه شورای راهبردی آب بر ضرورت احداث شهرک‌های گلخانه‌ای در فواصل مشخص و در نزدیکی مخازن تعبیه شده در طول مسیر انتقال آب تأکید کرد و افزود: با ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای در کنار این خط انتقال، شاهد ایجاد اشتغال خواهیم بود.

استاندار فارس فراهم کردن زمینه‌های سرمایه‌گذاری در استان را ضروری می‌داند و بر این باور است که باید تمام موانع پیش روی ایجاد و توسعه گلخانه‌ها در استان با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های متولی و ذیربط برداشته شود.

ضرورت اتخاذ مشوق برای توسعه گلخانه‌های فارس

سال گذشته همچنین پیشنهادی از سوی رییس سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه گلخانه‌ها و سرمایه‌گذاری در این بخش ارائه شد و او بر ضرورت اتخاذ مشوق‌های لازم برای سرمایه‌گذاران جهت توسعه گلخانه‌ها تأکید کرد و گفت: باید ترتیبی اتخاذ شود تا واحدهای دارای پیشرفت فیزیکی بالاتر در اولویت دریافت بسته‌های حمایتی و تشوقی قرار گیرند.

اجرایی کردن این رویکرد جهاد کشاورزی در سال ۱۴۰۳ هم با مطرح شدن شعار سال مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» شتاب بیشتری گرفت به گونه‌ای که در حال حاضر توسعه گلخانه‌های فارس با مشارکت مردم در دستور کار قرار گرفته؛ رویکردی که جهاد کشاورزی با هدف تحقق شعار سال دنبال می‌کند.

تحقق برنامه توسعه هزار هکتاری گلخانه‌ها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در این باره گفت: تحقق برنامه توسعه هزار هکتاری گلخانه‌ها در سال جاری با مشارکت مردم امکان پذیر است و بدون شک بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران نقش بسزایی در این عرصه دارند.

مجتبی دهقان‌پور بر ضرورت حمایت از متقاضیان احداث گلخانه تأکید کرد و افزود: باید متقاضیانی که با سرمایه شخصی اقدام به ایجاد و توسعه گلخانه می‌کنند حمایت بیشتری شوند و واحدهای دارای پیشرفت فیزیکی بالاتر در اولویت دریافت بسته‌های حمایتی و تشویقی قرار گیرند.

وی در خصوص تدوین برنامه توسعه هزار هکتاری گلخانه‌های فارس در سالجاری گفت: درصدد هستیم گام‌های محکمی به منظور مصرف بهینه آب، افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش خسارت عوامل قهری و اشتغال پایدار با مشارکت مردم برداریم.

دهقان‌پور اضافه کرد: افزون بر توسعه تولید در محیط‌های کنترل شده، هوشمندسازی گلخانه‌های موجود و صدور کد شناسه سلامت برای تولیدات گلخانه‌ای با هدف ارتقای سلامت محصولات کشاورزی از اولویت‌های این طرح به شمار می‌رود.

شکوفایی گلخانه‌های فارس؛ توسعه هزار هکتاری با مشارکت‌ مردمی

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس سطح گلخانه‌های احداث شده در استان فارس در حال حاضر ۹۶۸ هکتار است که این سطح شامل ۷۲۸ هکتار گلخانه و ۲۴۰ هکتار سایبان است.

وی درباره تولید محصولات متنوع در گلخانه‌ها گفت: افزون بر انواع سبزی و صیفی‌جات، میوه‌های مناطق گرمسیری، قارچ خوراکی، نشاء و نهال، گیاهان دارویی و گل و گیاهان زینتی، یک واحد تولید کمپوست قارچ خوراکی نیز در سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

با توجه به خطر کمبود منابع آبی در استان فارس و اهمیت تأمین امنیت غذایی، توسعه گلخانه‌ها با ایجاد فضای مطلوب برای رشد محصولات کشاورزی باکیفیت در محیط‌های قابل کنترل سهم بسزایی در افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، افزایش بهره‌وری در استفاده از اراضی و نهاده‌های تولید و ایجاد اشتغال مولد و ارزآوری ایفا می‌کند.

دهقان پور معتقد است با قرار گرفتن این واحد در خط تولید، میزان تولید سالانه کمپوست فارس از ۲۰ هزار تن به ۴۰ هزار تن افزایش یافته و این استان از واردات کمپوست از استان‌های دیگر کشور بی نیاز شده است.

او راه‌اندازی پایانه گل استان فارس در شهرستان شیراز را از دیگر اقدامات خوب سال گذشته دانست و گفت: با راه‌اندازی این مجموعه و واگذاری غرفه به گلخانه‌داران گل و گیاهان زینتی، انواع گل‌های تولیدی فارس در این پایانه عرضه می‌شود.

آن طور که رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس می‌گوید احداث گلخانه تابع اقلیم در مناطق معتدل بهترین کارایی را دارد با این مزیت که هزینه احداث آن کمتر از یک سوم گلخانه های با پوشش پلاستیک است و با حداقل سرمایه‌گذاری، بیشترین بهره‌وری و حجم تولید را به دنبال دارد.

با توجه به خطر کمبود منابع آبی در استان فارس و اهمیت تأمین امنیت غذایی در شرایط کنونی، توسعه گلخانه‌ها با ایجاد فضای مطلوب برای رشد محصولات کشاورزی باکیفیت در محیط‌های قابل کنترل سهم بسزایی در افزایش کمی و کیفی تولیدات کشاورزی، افزایش بهره‌وری در استفاده از اراضی و نهاده‌های تولید و ایجاد اشتغال مولد و ارزآوری ایفا می‌کند، لذا نیاز است تمهیدات کافی برای تحقق این هدف مهم اندیشیده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha