۲۱ خرداد ۱۴۰۳، ۸:۵۹
کد خبر: 85500249
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

انرژی‌های تجدیدپذیر؛ افق روشن در تنگناهای اقتصادی خمین+فیلم

خمین - ایرنا - دولت سیزدهم توانست با بهره‌گیری از ظرفیت‌های حوزه انرژی‌های نوپدید و تجدیدپذیر افق جدیدی را برای برون رفت از تنگناهای اقتصادی در خمین ترسیم کند. 

به گزارش ایرنا، شهرستان خمین در جنوب استان مرکزی با توجه به ظرفیت‌های حوزه کشاورزی در شمار مناطق کمتر توسعه یافته کشور قرار گرفته و در این راستا برای افزایش سرمایه گذاری، مشوق اقتصادی ویژه‌ای در این خطه پیش بینی شده است.

در سال‌های اخیر به دلیل کاهش بارندگی و بی‌رونق شدن کشاورزی و مهاجرت ساکنان روستا به شهر، افزایش دانش آموختگان مراکز دانشگاهی و افزایش جمعیت، پدیدآورنده موجی از بیکاری در این خطه شد تا جایی که خمین در نرخ بیکاری، رتبه دوم استان را پس از اراک به خود اختصاص داده و حل این معضل همواره دغدغه مهم مسئولان بوده است.

دولت مردمی و انقلابی سیزدهم که یکی از اولویت‌های کاری خود را تقویت بخش تولید عنوان کرد، با توسعه واحدهای صنعتی بزرگ، خمین را بر ریل توسعه متوازن قرار داد تا مردم این شهرستان به تدریج طعم ثمرات اقتصادی و بهبود شاخص‌های زیستی و اقتصادی را حس کنند.خمین در فهرست مناطق کمتر توسعه یافته و معافیت مالیاتی قرار گرفت و این مزیت با استقبال بالای صنعتگران داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در این شهرستان مواجه شد.

یکی از این صنایع ، شرکت مانا انرژی پاک با هدف تولید ویفر سلول و پنل خورشیدی و همچنین نصب و بهره‌برداری از نیروگاه‌های خورشیدی در سال ۱۳۹۷ تاسیس و در ناحیه صنعتی شهید سعیدی واقع در استان مرکزی فعالیت‌ خود را آغاز کرده است.

موضوع انرژی خورشیدی روز به روز در دنیا اقتصادی‌تر می‌شود و با توجه به اهمیت آن برای کشاورزی و آبیاری، این مزیت بالقوه می‌تواند در حوزه جهش تولید مثمر ثمر باشد.

ایران یکی از کشورهای با پتانسیل بالا در زمینه دریافت انرژی خورشیدی در نواحی پرتابش واقع شده است.

امروز انسان با پیشرفت‌ در زمینه‌های مختلف، نیازی روزافزون به بهره‌مندی از انرژی‌های نوپدید پیدا کرده و از این رو در پی تأمین انرژی مورد نیاز از منابع مختلف تجدیدپذیر است.

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر؛ افق روشن دولت سیزدهم در تنگناهای اقتصادی خمین 

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به عنوان انرژی پاک در جهان به خوبی جایگاه خود را یافته و بسیاری از کشورها استفاده از این نوع انرژی را اولویت خود قرار داده‌اند.

نخستین خط تولید سلول‌های خورشیدی در دوم دی ماه ۱۴۰۰ با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ مگاوات با حضور «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو در ناحیه صنعتی شهید سعیدی شهرستان خمین استان مرکزی به بهره برداری رسید.

وزیر نیرو با اشاره به برنامه جدی دولت سیزدهم برای توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر گفت: تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی برق از نیروگاه‌های خورشیدی طی بازه زمانی چهار سال در کشور هدفگذاری شد.

کارخانه تولید ویفر سیلیکونی با ظرفیت تولید یک‌هزار و ۵۰۰ مگاوات ویفر سیلیکونی از سال ۱۳۹۸ کار خود را در سطح زیربنایی بیشتر از ۶۵ هزار متر مربع فضای صنعتی و اداری آغاز کرده است.
این واحد صنعتی نماد خنثی سازی تحریم ها است و این کارخانه در مقابل تحریم‌هایی که می‌خواهند از دستیابی ایران اسلامی به تکنولوژی جلوگیری کنند، توانسته با همت و تلاش تجهیزات پنل خورشیدی با کیفیت تولید کند.

حضور هشتمین رییس جمهور در سفر به استان مرکزی و بازدید از این واحد صنعتی ، اهمیت انرژی های تجدید پذیر را نشان می دهد.

آیت‌الله سید ابراهیم رییسی پس از ورود به شهرستان خمین، از توانمندی‌ متخصصان داخلی در زمینه ساخت قطعات و تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی بازدید کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت مانا انرژی پاک، ۲ محصول سلول خورشیدی و پنل خورشیدی در ین شرکت تولید می شود.

«علی پژوهان» افزود: این واحد سالانه ظرفیت تولدی ۳۲ میلیون عدد سلول خورشیدی و یک میلیون و ۵۰۰ هزار پنل خورشیدی را دارد.

وی با اشاره به ایجاد ۳۰۰ فرصت شغلی در این واحد تولیدی گفت:۱۰۰ هزار میلیارد رایل سرمایه گذاری در این واحد انجام شده است.

استاندار مرکزی با اشاره به تشکیل ستاد انرژی‌های تجدیدپذیر نخستین بار در راستای هماهنگی فرابخشی این استان گفت: این آمادگی را داریم که ۱۰ هزار مگاوات انرژی خورشیدی را در همراهی با طرح کلان دولت تامین کنیم.

«فرزاد مخلص‌الائمه» ادامه داد: سال‌ها است که جنگ‌ نفت و گاز با باد و خورشید آغاز شده و ما کماکان در جهت اشتباه ایستاده‌ایم و باید جایگاه خود را به سمت باد و خورشید تغییر دهیم، این در حالی است که سال‌ها خود را متکی‌ به منابع ارزشمندی مانند نفت که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی تمام‌شدنی است کرده‌ایم‌ و این کشور را در مسیر توسعه قرار نمی‌دهد.

وی تاکید کرد: بارها به صنایع استان تاکید شده که خود را برای آینده بدون انرژی ‌و ‌نیروگاه فسیلی آماده کنند، نباید منتظر برنامه‌های سایر بخش‌ها بود چرا که نیروگاه‌های فسیلی به زودی جمع می‌شوند، چرا که منبعی برای تامین خوراک این نوع سوخت وجود ندارد و چنانچه بتوان از منابع فسیلی خود برای استحکام اقتصاد کشور بهره‌گیری کرد اقدام بزرگی انجام می‌شود.

استاندار مرکزی ادامه داد: در این استان برای همراهی با انرژی تجدیدپذیر، تفاهم نامه‌های متعددی منعقد شده و این مهم نیز مورد توجه باشد که بزرگ‌ترین واحد تولید تجهیزات نیروگاه خورشیدی در این استان ایجاد شده و به سرعت در حال رشد و توسعه است که یکی از آنها مجموعه مانا انرژی پاک است که به صورت گسترده تجهیزات خورشیدی تولید می‌کند.

توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر؛ افق روشن دولت سیزدهم در تنگناهای اقتصادی خمین 

مخلص الائمه با بیان اینکه نوروز سال گذشته عملیات اجرایی بزرگترین نیروگاه خورشیدی کشور در محلات کلید خورد، گفت: نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی که حدود ۱۰ درصد تولید برق خورشیدی کشور را افزایش می‌دهد با سرعت در حال اجرا است و به زودی وارد مدار می‌شود. هرچند به تازگی ایجاد نیروگاه خورشیدی در برخی از استان‌ها آغاز شده که فاصله زیادی تا مرحله‌ بهره‌برداری دارند و باید توسعه پیدا کنند.

وی اظهار کرد: در ستاد تحول استان، بخش‌های مختلفی برای ایجاد یک نقشه تحولی، هدفگذاری شده که یکی از این بخش‌ها، حوزه انرژی است و طرح مورد نظر آماده شده و در آینده‌ای نزدیک رونمایی می‌شود.

کلام آخر:

تغییر اقلیم چالشی است که کشور را نسبت به میانگین جهانی بیشتر تحت تاثیر قرار داده به طوری که ۶ تا ۷ برابر میانگین دنیا فرسایش خاک و سالانه ۱۲ سانتیمتر فرونشست زمین داریم، دلیل اصلی این شرایط، مصرف بی‌رویه سوخت‌های فسیلی است؛ با توجه به اهمیت موضوع دولت سیزدهم به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کرد و اقدامات بزرگی در استان مرکزی کلید خورد و نهادهای مختلفی از جمله اداره کل اوقاف و امور خیریه استان نیز در این موضوع ورود پیدا کرده است.

علاوه بر مصرف بسیار زیاد آب در نیروگاه‌های فسیلی برای تولید برق، سوزاندن سالانه میلیاردها متر مکعب گازطبیعی تصفیه‌ نشده در صنایع و بخش خانگی، باعث ورود حجم زیادی از آلاینده‌های مضر به جو زمین می‌شود که به مرور انباشت آن موجب بروز مشکلاتی در سلامت هوا می‌شود و بر همین اساس تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر راهکاری مطلوب در این زمینه است که باید بیش از پیش مورد توجه متولیان امر قرار بگیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha