۱۹ خرداد ۱۴۰۳، ۹:۲۷
کد خبرنگار: 2743
کد خبر: 85501519
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار دامپزشکی سلسله نسبت به خرید مرغ زنده توسط شهروندان

خرم آباد - ایرنا - رییس شبکه دامپزشکی سلسله گفت: شهروندان به منظور حفظ سلامت خود و خانواده از خرید مرغ زنده و ذبح خارج از شبکه کشتارگاهی خودداری نمایند.

مهرداد دولتشاه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: توزیع مرغ زنده باعث ماندگاری عوامل بیماری زا در محیط، گسترش و انتشار بیماری ها و اختلال در کنترل بیماری های طیور می شود.

وی افزود: در همه مراکز زنده فروشی استفاده از وسایل کار نامناسب، رعایت نکردن بهداشت فردی و محیطی و شرایط کاملا غیر بهداشتی ذبح به وضوح قابل مشاهده است همچنین به دلیل تغذیه با خوراک بدون کیفیت و ناسالم مسمومیت و خطرات جبران ناپذیر بعدی ناشی از مصرف، دور از انتظار نیست.

وی با اشاره به اینکه معدوم سازی غیربهداشتی خون و ضایعات ناشی از کشتار مرغ در سطح شهر باعث جلب حشرات موذی و گسترش بیماری های عفونی می شود عنوان کرد: بیماری های مشترک و زیادی به ویژه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، سالمونلوز و کلی باسیلوز به راحتی از مرغ زنده بیمار به انسان منتقل می شود.

رییس شبکه دامپزشکی سلسله اضافه کرد: با توجه به اینکه هیچ نظارت و بازرسی بهداشتی و شرعی روی مرغ های عرضه شده صورت نمی گیرد امکان انتقال بیماری به انسان وجود دارد در حالیکه تمامی مرغ های کشتار شده در کشتارگاه بازرسی و مرغ های بیمار و فاقد کیفیت از زنجیره مصرف خارج می شوند.

دولتشاه ضمن هشدار در خصوص عرضه غیرمجاز مرغ زنده تصریح کرد: با توجه به فعالیت غیرمجاز مراکز عرضه مرغ زنده، آمار دقیقی از تعداد آن ها در دست نیست اما چندین مرکز طی سال گذشته شناسایی و جریمه شدند که متاسفانه به دلیل سودآوری مناسب مجددا با روش های جدیدتری برای عدم شناسایی، اقدام به فروش می نمایند.

رییس شبکه دامپزشکی سلسله از شهروندان خواست در صورت مشاهده چنین مراکزی در سطح شهر مراتب را به شبکه دامپزشکی اطلاع رسانی و مرغ مورد نیاز خود را از مراکز وابسته به کشتارگاه های طیور و در بسته بندی های بهداشتی خریداری کنند.

بیش از ۶۰ واحد مرغداری فعال در شهرستان سلسله وجود دارد که در هر دوره بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه مرغ تولید می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha